iPads og andre tablets presser computeren i 2014
BAGGRUND: Computersalget presses hårdt af iPad og tablets i 2014, men PC’ere og Macs vil overleve længe endnu.
Salget af traditionelle PC’ere, stationære såvel som bærbare, falder, mens salget af iPad og andre tablets fortsat vokser, og sådan vil det fortsætte.
Analysefirmaet Gartner forudser, at PC-salget (Mac såvel som Windows) i 2014 vil udgøre 281,5 millioner enheder, hvilket svarer til et fald på cirka 17 procent, set i forhold til salget i 2012.
Næste år vil det samlede tabletsalg nå op omkring 263.2 millioner enheder på verdensplan, hvilket for alvor sætter de personlige computere under pres, og inden længe forventer analysefirmaerne, at der sælges flere tablets end computere.
– Test: iPad Air er den ultimative tablet
Windows er udfordet
Tallene bør give rynkede bryn hos firmaer som Microsoft, der traditionelt, i ro og mag, har siddet på magten. Windows platformen har gennem årerne end ikke været presset af Apples Mac-computere, der på verdensplan kun udgør en forsvindende lille markedsandel, og sådan har det altid været.
Ifølge de seneste tal fra Netmarketshare.com har Mac OS fra Apple under 8 procent af markedet, mens Microsoft Windows i de forskellige udgaver, stort set udgør resten.
I 2010 da Apple lancerede den første iPad, begyndte markedet for første gang i flere år at rykke sig. Det er denne nye produktkategori, som her tre-fire år senere, fuldkommen har ændret brugernes opfattelse af, hvad der kan betegnes som en ”computer”.
Microsoft er i sagens natur den virksomhed, som de kommende år er hårdest presset, fordi Windows er det altovervejende styresystem. Apple har her langt mindre at miste.
Android sælger men iPad bruges
Googles Android-system havde i andet kvartal 2013 en markedsandel i tabletkategorien på 62.6 procent, mens iOS fra Apple, altså iPad, blot sad på 32.5 procent, viser en analyse fra IDC. Her var Microsoft med 4.5 procent henvist til tredjepladsen.
Set over et år voksede Android-tablets med næsten 163 procent, mens iPad faldt 14.1 procent.
– Test: Nexus 7 2013 viser vejen for Android-tablets
Det interessante ved tallene er, at Apple ved præsentationen af iPad Air i oktober 2013 fremlagde tal der viste, at Android er størst, men at iPad er den tablet, der bliver brugt mest.
Af alt tabletbrug i USA sidder Apple aktuelt på omkring 80 procent. Så uanset hvor godt Android har fat, må producenter som Samsung overveje, hvad de kan gøre, for ikke blot at sælge hardwaren, men også få køberne til at bruge den.
Svært for tablets at erstatte PC’erne
PC-computere vil i mange år frem eksistere side om side med tablets, da disse kun dårligt egner sig som erstatninger for computerne. Microsoft har med Surface i forskellige versioner forsøgt at lancere et kombinationskoncept, hvor computeren både er en computer med udtag til skærm og tastatur, samt en tablet.
Microsofts ulempe er, at Windows programmer i desktopmiljøet på Windows 8 er håbløse at bruge, når man ikke har en mus og et tastatur. Appudvalget som fungerer udelukkende med touch, er langt under de godt en halv million styks, som Apple tilbyder på iPad, og kvaliteten er dårligere.
Heller ikke iPad erstatter i arbejdssituationer computeren, så producenterne står med en udfordring af de store – en udfordring, der skal løses inden for få år.
Kan iPad og Mac gøre det?
Der har været rygter om en iPad med større skærm. Man kan forestille sig, at Apple laver en aftagelig skærm på MacBook Air, og giver mulighed for at en applikation både kan være computer og touchegnet – altså gøre det muligt for den enkelte applikation, at tilpasse sig alt efter hvordan hardwaren er.
Apple har i forvejen lidt af det med iWork pakken til både iPad og Mac.
– Test: MacBook Pro 13” med Retina – et kompakt kraftværk
Måske kan Apple her få den succes, som Microsoft endnu ikke har formået, netop fordi iPad-konceptet er født ind i en touch-verden.
Tablets er ikke kun arbejde
Omkring 180.000 danskere har fået en tablet af deres arbejdsplads, men det betyder ikke den er forbeholdt arbejdsopgaver, viser en Epinion undersøgelse, der er udført for Microsoft i Danmark.
38 procent af de adspurgte svarer, at de anvender deres tablet til surf, spil, musik og film. Men hvad mere interessant er, at 84 procent svarer, at tablet’en ikke har gjort den almindelige PC’er overflødig.
Det understreger, at produktkategorierne PC’ere og tablets, fortsat har en fremtid sammen.
Skærmene på smartphones er med årerne vokset, og phablets med skærme på mellem 5 og 6.9 tommer, får ikke kunderne til at flygte ud af butikkerne.
– Her er de tre bedste phablets
Udviklingen kan måske også smitte af på tablets. Der har allerede været rygter om en iPad Maxi med en skærm på 12.9 tommer.
27 procent svarer i undersøgelsen, at skærmen på deres tablet er for lille, så markedet for endnu større skærme, lurer derude.
Mere til historen
Surf på nettet er den mest populære beskæftigelse på tablets. 82 procent bruger den til dette formål, mens kun 23 procent anvender den til TV.