EU-kovending: Benzin- og dieselbiler stadig tilladt efter 2035?
Det lignede dødsstødet til benzin- og dieselbiler. Men nu foreslår EU-Kommissionen at sænke klimakravene, så nye fossilbiler alligevel kan få lov at rulle ud på vejene.

EU-Kommissionen er ved at trække i land i forhold til deres forbud mod produktion af benzin- og dieselbiler, der ellers er indført fra 2035. Det skriver DR.
Det aktuelle EU-mål lyder på, at alle (100 procent, red.) af nyproducerede biler i 2035 ikke må udlede CO2. Det har derfor betydet et farvel til forbrændingsmotoren.
Men nu foreslår EU-Kommissionen at sænke dette mål, så CO2-udledningerne fra bilerne sænkes med 90 procent sammenlignet med 2021. Mens reglerne for fossilbiler debatteres, fortsætter den elektriske omstilling, hvor Danmark fastholder sin 2. plads i elbilsalg.
– ”Vi trækker i alle de håndtag, vi har til rådighed,” siger næstformand i EU-Kommissionen Stéphane Séjourné og kalder det en “livline” til den europæiske bilindustri.
Benzin- og dieselmotorer kan altså stadigvæk få en plads på markedet – så længe de kører på klimaneutrale brændstoffer. Ændringen betyder, at det ikke længere er teknologien (motoren), men udelukkende udledningen, der tæller.
Foruden lempelsen på personbiler, så sænkes CO2-udlednings-målet for varevogne fra 50 til 40 procent, ifølge Reuters. Den stigende mængde biler på vejene mærkes især i højtiderne, og der er netop nu 50 procent flere elbiler i trafikken i julen, hvor risikoen for ladekø er størst.
Forslaget skal dog godkendes af Ministerrådet og Europa-Parlamentet, før det er gyldigt. Så det er altså endnu ikke vedtaget.
Annonce (artiklen forsætter herunder)
Tjek besparelsen på din bilforsikring (uden at blive ringet op)
Vi giver dig prisen sort på hvidt med det samme. Ingen skjulte gebyrer og ingen telefonsælgere. Se her, om du skal skifte eller blive.
Mere til historien
Miljøorganisationer frygter, at det vil forsinke den grønne omstilling og skabe usikkerhed om elbilernes dominans. Mens dele af bilindustrien jubler.

