Vesterbro bliver Københavns første nulemissionszone
Københavns Borgerrepræsentation har besluttet at indføre en nulemissionszone på Indre Vesterbro.

Borgerrepræsentationen i København har besluttet at indføre nulemissionszone. Det skriver Mobility.dk.
Det betyder, at området fremover kun vil være åbent for elbiler og andre køretøjer uden udstødning. Denne beslutning gør København til en del af en større europæisk bevægelse, der skal forbedre luftkvaliteten og sætte skub i den grønne omstilling.
Afgiftslettelse ændrer alt for ladeabonnementer til elbiler
Beslutningen følger Folketingets tidligere vedtagelse, der gav kommunerne mulighed for at etablere sådanne zoner. Det forventes, at nulemissionszonen for persontrafik vil træde i kraft i begyndelsen af 2027, mens erhvervstrafikken vil blive omfattet fra midten af 2028.
Hos brancheorganisationen Mobility Denmark ser man positivt på tiltaget. Administrerende direktør, Mads Rørvig, forudser, at zonerne vil sætte fart på salget af elbiler, da forbrugerne ønsker en bil, der kan køre overalt – også i fremtiden.
Skift til elbil og spar over 14.000 kroner årligt
Indførelsen af nulemissionszoner skaber dog debat. Mens tilhængere ser det som et nødvendigt skridt for at opnå grønne mål, frygter kritikere, at det kan tvinge familier til dyre bilskift.
En nulemissionszone defineres som et afgrænset byområde, hvor kun køretøjer uden forbrændingsmotor er tilladte, med visse undtagelser for beboere og erhverv med speciel tilladelse. Målet er at reducere støj og forurening, hvilket er en vigtig politisk dagsorden frem mod det kommende kommunalvalg.
Mere til historien
Lige nu er der en masse uro i forhold til afgifter, der måske ændrer sig ved årsskiftet og gør elbilerne bliver dyrere.