Skoda dropper udgave af VW ID.1
Skoda vil fortsat satse på Fabia, Scala og Kamiq uden el – samt den kommende kompakte Epiq crossover EV.

Drømmer du om, at Skoda vil kaste sig over en tjekkisk udgave af Volkswagens kommende mini el-bil ID.1, så kan du godt stoppe med drømmeriet.
Der kommer nemlig ikke nogen lille charmetrold fra Skoda – i hvert fald ikke i denne omgang.
Det har Klaus Zellmer, administrerende direktør for Skoda Auto chefen for Skoda slået fast, skriver det britiske medie Car Magazine.
– “Vi har besluttet ikke at være en del af det segment. Vi tror indenfor Volkswagen-koncernen, at VW vil erobre den del af markedet. Samtidig har vi besluttet at forlænge levetiden for Fabia, Scala og Kamiq indtil slutningen af dette årti”, lyder det fra Skodas topchef.
Skoda vil således satse på fossilbiler i og lade søstermærkerne om de små elbiler for at appellere til kunder, der endnu ikke er sikre på at tilslutte den voksende hær af elbilister.
🔹 Her kan du se, om du kan spare penge på bilforsikringen. Svar med det samme. Ingen salgsopkald eller mails. Tjek selv her (annoncelink)
Lidt strøm til Italien
Lidt strøm har Skoda dog i sinde at putte i Fabia. Meldingen går nemlig på, at Skoda vil introducere en mild hybridversion af Fabia. Og det er især tiltænkt det italienske marked.
I støbeskeen er også at udnytte Volkswagens platform, MEB Small, der understøtter koncernens mest kompakte elbiler. Det er den platform som den nye kompakte Epiq crossover EV vil blive lavet på.
Epiq vil blive introduceret i 2026, og Klaus Zellmer har høje forventninger til modellen. Han forudser at den hurtigt ville blive virksomhedens mest solgte elbil – og endog udkonkurrere Elroq og Enyaq.
– “Markedssegmenter er som pyramider. Toppen af pyramiden er den dyreste, den nederste er den billigste. Den form, du får, er volumenpotentialet. Jo længere ned du kommer ad prisstigen, jo mere potentiale har du i pyramiden, og det er derfor, at Epiq’en per definition skal udkonkurrere Elroq og Enyaq”, siger topchefen.
Klaus Zellmer har noget at have optimismen i. Skoda kom ud af 2024 med et salg på 926.000 biler, hvilket er en stigning på syv procent i forhold til året før.
Selvom der er langt op til rekordåret 2018, hvor der blev solgt 1,25 enheder, så satte Skoda i 2024 rekordomsætning med 27,8 milliarder euro (godt 207 milliarder kroner), hvilket var historisk højt.
Mere til historien
Hvor lang rækkevidde kan man egentlig få, hvis man køber en elbil til under 100.000 kroner? Læs mere om det her.
NY UDVIKLING: Mens initiativgruppen nu dokumenterer klare fejlmønstre på Audi e-tron, har FDM netop opdateret listen over de alvorlige tekniske svigt. Samtidig lander en ny Audi-direktør midt i krisen. Se de seneste opdateringer her.
(mere…)Hyundai udvider nu deres elektriske offensiv med en kraftfuld nyhed. Elbilen kommer i 2026.
(mere…)GUIDE: Antallet af elbiler er eksploderet med 50 procent siden sidste år. Det lægger et massivt pres på lynladerne over julen. Her er tips til at styre udenom ladekøen, mens trafikken peaker.

Skal du tværs over landet i julen 2025? Så er du en del af en historisk stor flok af elbilister. Med over 500.000 elbiler på de danske veje er presset på infrastrukturen større end nogensinde før.
Selvom ladeinfrastrukturen er udbygget markant, viser data fra både Vejdirektoratet og ladeoperatøren Clever, at der opstår en kritisk flaskehals midt på dagen.
”Det sorte hul” mellem kl. 11 og 15
Ifølge Vejdirektoratets juletrafik-prognose er der i dag (lillejuleaften) særlig risiko for tæt trafik og kødannelser mellem kl. 11.00 og 14.00, især i retning fra hovedstadsområdet mod Fyn og Jylland.
Dette tidsrum falder næsten præcis sammen med ladeoperatørernes "sorte hul".
Clever melder nemlig om spidsbelastning på lynladerne mellem kl. 11.00 og 15.00, hvor aktiviteten forventes at ligge op mod 30 procent over normalen.
LÆS MERE: Audi-oprør eskalerer: Nu dokumenteres de mange fejl
4 gode råd til elbilister i juletrafikken: Sådan undgår du ladekøen
- Søg væk fra motorvejen: Undgå de mest populære "hotspots" som Køge, Ringsted, Odense og Fredericia. Find i stedet lynladere ved supermarkeder eller byggemarkeder lidt væk fra de store knudepunkter.
- Husk at opvarme batteriet: En kold elbil lader langsomt. Hvis du ikke forvarmer batteriet, kan ladetiden fordobles i vinterkulden. Indtast ladestanderen i bilens navigation. Så forvarmer mange biler automatisk batteriet, så det er klar til at modtage strøm lynhurtigt, når du ankommer.
- Stop ved 80 procent: De sidste 20 procent (fra 80 til 100%) tager ofte lige så lang tid at lade som de første 80 procent. Kør videre, når du har nok strøm til at nå frem. Det får afviklet køen hurtigere.
- Udnyt ydertimerne: Kan du køre før kl. 10 eller efter kl. 17? Så er der markant bedre plads, selv på de store rejsedage.
Selvom antallet af elbiler er steget eksplosivt, er ladeinfrastrukturen fulgt ret godt med. Clever har alene det seneste år øget antallet af lynladere med 31 procent for at imødekomme det stigende behov.
LÆS MERE: Ny Clever-funktion: Nu kan du oplade elbilen ved internetnedbrud
Hold øje med 2. juledag
Når julemiddagen er overstået, vender trafikken.
Vejdirektoratet forventer fornyet pres den 26. december, når folk søger retur mod Sjælland.
Igen er det tidsrummet mellem kl. 11.00 og 14.00, du skal forsøge at styre udenom, hvis du vil have lynhurtig adgang til strømmen.
Du kan altid følge den aktuelle trafiksituation og se eventuelle hændelser på Vejdirektoratets Trafikinfo.dk.
Redaktionel note: Artiklen er oprindeligt publiceret den 19. december 2025. Teksten er den 23. december 2025 aktualiseret.
Mere til historien
Elafgiften styrtdykker efter nytår, hvilket burde være en glæde for dig med elbil. Men tjek lige din elregning en ekstra gang – flere selskaber skruer nemlig prisen op, netop som afgiften ryger ned.

