Skoda dropper udgave af VW ID.1
Skoda vil fortsat satse på Fabia, Scala og Kamiq uden el – samt den kommende kompakte Epiq crossover EV.

Drømmer du om, at Skoda vil kaste sig over en tjekkisk udgave af Volkswagens kommende mini el-bil ID.1, så kan du godt stoppe med drømmeriet.
Der kommer nemlig ikke nogen lille charmetrold fra Skoda – i hvert fald ikke i denne omgang.
Det har Klaus Zellmer, administrerende direktør for Skoda Auto chefen for Skoda slået fast, skriver det britiske medie Car Magazine.
– “Vi har besluttet ikke at være en del af det segment. Vi tror indenfor Volkswagen-koncernen, at VW vil erobre den del af markedet. Samtidig har vi besluttet at forlænge levetiden for Fabia, Scala og Kamiq indtil slutningen af dette årti”, lyder det fra Skodas topchef.
Skoda vil således satse på fossilbiler i og lade søstermærkerne om de små elbiler for at appellere til kunder, der endnu ikke er sikre på at tilslutte den voksende hær af elbilister.
🔹 Her kan du se, om du kan spare penge på bilforsikringen. Svar med det samme. Ingen salgsopkald eller mails. Tjek selv her Annoncelink
Lidt strøm til Italien
Lidt strøm har Skoda dog i sinde at putte i Fabia. Meldingen går nemlig på, at Skoda vil introducere en mild hybridversion af Fabia. Og det er især tiltænkt det italienske marked.
I støbeskeen er også at udnytte Volkswagens platform, MEB Small, der understøtter koncernens mest kompakte elbiler. Det er den platform som den nye kompakte Epiq crossover EV vil blive lavet på.
Epiq vil blive introduceret i 2026, og Klaus Zellmer har høje forventninger til modellen. Han forudser at den hurtigt ville blive virksomhedens mest solgte elbil – og endog udkonkurrere Elroq og Enyaq.
– “Markedssegmenter er som pyramider. Toppen af pyramiden er den dyreste, den nederste er den billigste. Den form, du får, er volumenpotentialet. Jo længere ned du kommer ad prisstigen, jo mere potentiale har du i pyramiden, og det er derfor, at Epiq’en per definition skal udkonkurrere Elroq og Enyaq”, siger topchefen.
Klaus Zellmer har noget at have optimismen i. Skoda kom ud af 2024 med et salg på 926.000 biler, hvilket er en stigning på syv procent i forhold til året før.
Selvom der er langt op til rekordåret 2018, hvor der blev solgt 1,25 enheder, så satte Skoda i 2024 rekordomsætning med 27,8 milliarder euro (godt 207 milliarder kroner), hvilket var historisk højt.
Mere til historien
Hvor lang rækkevidde kan man egentlig få, hvis man køber en elbil til under 100.000 kroner? Læs mere om det her.