Vi er mere online end nogensinde før
Skærmtid i Danmark: Aftensmaden indtages med familien og med skærmen.
Skærmene er blevet en fast bestanddel af vores liv, fra det øjeblik vi slår øjnene op om morgenen, til vi lægger os til at sove om natten.
En ny undersøgelse fra Deloitte giver et indblik i de skandinaviske forbrugeres brug af teknologi, medier og telekommunikation.
Analysen kortlægger danskernes forbrug af skærme, streamingtjenester, sociale medier, generativ AI, nyheder og digital betaling.
4 ud af 5 danskere bruger sociale medier dagligt. Næsten halvdelen af de adspurgte (49 procent) bruger op til to timer om dagen på disse platforme, 21 procent bruger under en time, og otte procent bruger mere end fire timer.
Danskerne bruger generelt mere tid på sociale medier i dag end for to år siden.
Samtidig viser statistikken, at 58 procent af danskerne mener, at de bruger for meget tid på deres smartphones.
Vil ikke gå glip af noget
Det høje forbrug kan forklares med et konstant behov for at være online. Stadig flere bruger deres smartphones under måltiderne, og næsten 4 ud af 10 angiver, at de går senere i seng på grund af mobilerne.
Den stigende inflation har påvirket de danske husholdningers økonomi, og selvom danskerne streamer mere end nogensinde, er de blevet mere opmærksomme på deres forbrug af betalte streamingtjenester.
Heldigvis findes der alternativer for dem, der gerne vil streame.
Gratis streamingtjenester er blevet meget populære, og mange seere vælger den reklamefinansierede adgang.
Danmark har den største andel af abonnenter på reklamefinansierede streamingtjenester sammenlignet med de øvrige nordiske lande, hvor mere end en fjerdedel af de adspurgte bruger disse tjenester.
LÆS MERE: Derfor skal dit barn ikke bruge Snapchat
Mere til historien
Deloitte udgiver hvert år en analyse af digitale forbrugertrend. Den skandinaviske del af undersøgelsen omfatter 4.200 respondenter, heraf 1.050 danskere. Rapporten hedder Digital Consumer Trends 2024.