Undersøgelse afslører store prisforskelle på elbilforsikringer
OVERBLIK: Der er stor forskel på, hvad det koster at forsikre de 20 mest populære elbiler. En undersøgelse afslører vilde prisforskelle.

Der er virkelig mange penge at spare, når elbilen skal forsikres.
En prisundersøgelse, som vores venner på Inputmag står bag, afslører, at en bil som Xpeng G9 svinger 9.912 kroner i pris om året fra det billigste til det dyreste forsikringsselskab.
Tesla Model Y (Long Range) har en prisforskel på 3.252 kroner, mens VW ID.4 Pro har en forskel på 3.948 kroner fra det billigste til det dyreste forsikringsselskab.
Undersøgelsen viser, at VW ID.3 Pro er billigst at forsikre blandt de 20 pristestede biler.
De svingende priser kan potentielt få hele regnestykket for elbilsejerskabet til at krakelere. Ja, måske var det slet ikke så billigt at eje en elbil, som sælgeren i butikken, eller ens venner, fortalte.
I boksen herunder kan du selv hurtigt lave et forsikringstjek på din bil. Det gælder både elbiler – og fossilbiler.
Annonce (artiklen forsætter herunder)
Tjek besparelsen på din bilforsikring (uden at blive ringet op)
Vi giver dig prisen sort på hvidt med det samme. Ingen skjulte gebyrer og ingen telefonsælgere. Se her, om du skal skifte eller blive.
Mange faktorer påvirker priserne
Inputmag ligger følgende oplysninger til grund for priserne:
- 30-årig mand
- Bor i hovedstaden
- Kørt uden skader i 5 år
- 15.000 km. /år
- Selvrisiko på 5.000 kroner
- Ansvar og kaskoforsikring
Priserne vil se anderledes ud, hvis det er en 40-årig kvinde, eller hvis manden bor på Nordfyn. Mange vil nok også få en anden pris, hvis de samler alle deres forsikringer hos det samme forsikringsselskab.
Uanset de mange faktorer viser undersøgelsen fra Inputmag, at man virkelig skal undersøge markedet grundigt, når elbilen skal forsikres.
Du kan se alle data fra undersøgelsen her.
Mere til historien
BMW i5 eDrive40 Sport Line koster 22.056 kroner at forsikre hos det dyreste selskab og 12.696 kroner hos det billigste, skriver Inputmag. Det er altså en prisforskel på hele 9.360 kroner om året.
NY UDVIKLING: Mens initiativgruppen nu dokumenterer klare fejlmønstre på Audi e-tron, har FDM netop opdateret listen over de alvorlige tekniske svigt. Samtidig lander en ny Audi-direktør midt i krisen. Se de seneste opdateringer her.
(mere…)Hyundai udvider nu deres elektriske offensiv med en kraftfuld nyhed. Elbilen kommer i 2026.
(mere…)GUIDE: Antallet af elbiler er eksploderet med 50 procent siden sidste år. Det lægger et massivt pres på lynladerne over julen. Her er tips til at styre udenom ladekøen, mens trafikken peaker.

Skal du tværs over landet i julen 2025? Så er du en del af en historisk stor flok af elbilister. Med over 500.000 elbiler på de danske veje er presset på infrastrukturen større end nogensinde før.
Selvom ladeinfrastrukturen er udbygget markant, viser data fra både Vejdirektoratet og ladeoperatøren Clever, at der opstår en kritisk flaskehals midt på dagen.
”Det sorte hul” mellem kl. 11 og 15
Ifølge Vejdirektoratets juletrafik-prognose er der i dag (lillejuleaften) særlig risiko for tæt trafik og kødannelser mellem kl. 11.00 og 14.00, især i retning fra hovedstadsområdet mod Fyn og Jylland.
Dette tidsrum falder næsten præcis sammen med ladeoperatørernes "sorte hul".
Clever melder nemlig om spidsbelastning på lynladerne mellem kl. 11.00 og 15.00, hvor aktiviteten forventes at ligge op mod 30 procent over normalen.
LÆS MERE: Audi-oprør eskalerer: Nu dokumenteres de mange fejl
4 gode råd til elbilister i juletrafikken: Sådan undgår du ladekøen
- Søg væk fra motorvejen: Undgå de mest populære "hotspots" som Køge, Ringsted, Odense og Fredericia. Find i stedet lynladere ved supermarkeder eller byggemarkeder lidt væk fra de store knudepunkter.
- Husk at opvarme batteriet: En kold elbil lader langsomt. Hvis du ikke forvarmer batteriet, kan ladetiden fordobles i vinterkulden. Indtast ladestanderen i bilens navigation. Så forvarmer mange biler automatisk batteriet, så det er klar til at modtage strøm lynhurtigt, når du ankommer.
- Stop ved 80 procent: De sidste 20 procent (fra 80 til 100%) tager ofte lige så lang tid at lade som de første 80 procent. Kør videre, når du har nok strøm til at nå frem. Det får afviklet køen hurtigere.
- Udnyt ydertimerne: Kan du køre før kl. 10 eller efter kl. 17? Så er der markant bedre plads, selv på de store rejsedage.
Selvom antallet af elbiler er steget eksplosivt, er ladeinfrastrukturen fulgt ret godt med. Clever har alene det seneste år øget antallet af lynladere med 31 procent for at imødekomme det stigende behov.
LÆS MERE: Ny Clever-funktion: Nu kan du oplade elbilen ved internetnedbrud
Hold øje med 2. juledag
Når julemiddagen er overstået, vender trafikken.
Vejdirektoratet forventer fornyet pres den 26. december, når folk søger retur mod Sjælland.
Igen er det tidsrummet mellem kl. 11.00 og 14.00, du skal forsøge at styre udenom, hvis du vil have lynhurtig adgang til strømmen.
Du kan altid følge den aktuelle trafiksituation og se eventuelle hændelser på Vejdirektoratets Trafikinfo.dk.
Redaktionel note: Artiklen er oprindeligt publiceret den 19. december 2025. Teksten er den 23. december 2025 aktualiseret.
Mere til historien
Elafgiften styrtdykker efter nytår, hvilket burde være en glæde for dig med elbil. Men tjek lige din elregning en ekstra gang – flere selskaber skruer nemlig prisen op, netop som afgiften ryger ned.

