Kunstig intelligens i legetøj: Eksperter advarer om etiske dilemmaer
AI er nu også i legetøj til små børn, mens de større børn har AI-venner. Eksperter er bekymret og advarer om etiske dilemmaer.
Teknologien inden for kunstig intelligens udvikler sig hastigt, og det har ført til, at eksperter nu advarer mod de potentielle konsekvenser af at integrere kunstig intelligens i børns legetøj.
Regeringens ekspertgruppe om kunstig intelligens har i den forbindelse peget på de etiske og pædagogiske dilemmaer, der kan opstå, når legetøj med kunstig intelligens potentielt kan imitere et venskab med et barn.
Allerede nu markedsfører virksomheder robotter, der kan interagere med børn, og legetøjsproducenter forudser, at bamser og dukker i fremtiden vil kunne læse godnathistorier og formidle værdier og normer. Sådan skrev DR.dk tidligere i år.
Dette er nu en realitet efter blandt andet AI-bamsen Poe netop er blevet lanceret herhjemme efter den har været på markedet i noget tid på blandt andet det amerikanske marked.
LÆS MERE: AI bamsen rykker ind på børneværelset
Eksperter er bekymret over AI til børn
Mikkel Flyverbom, professor i digitale transformationer og formand for ekspertgruppen, udtrykker bekymring for, at børn kan knytte sig til legetøj med kunstig intelligens på en måde, der kan påvirke deres opdragelse og følelsesliv.
Derudover er der risiko for manipulation, da den kunstige intelligens kan være trænet på datasæt med værdier, der afviger fra familiens.
Red Barnet deler denne bekymring og påpeger, at legetøj bør afspejle forældrenes og samfundets værdisæt, ikke en tech-gigants.
En yderligere bekymring er, at kunstig intelligens i legetøj kan forringe børns evne til at danne og vedligeholde venskaber med andre. AI skal bruges varsomt – særligt til børn og unge.
LÆS MERE: ChatGPT-chef: Kunstig intelligens (AI) skal bruges varsomt
Det kan være skræmmende, at AI nu er rykket ind på børneværelset. Dermed styrer AI en del allerede fra børnene er helt små, hvor det tidligere har været AI-venner for de større børn, som Snapchats ”MyAI”, der er et problem.
Skræmmende mange børn skriver personligt med AI-robotten i Snapchat
Per Frederiksen, psykolog og seniorrådgiver i Red Barnet, understreger vigtigheden af, at børn lærer at interagere med andre mennesker og aflæse deres følelser, hvilket kan være vanskeligt, hvis de primært interagerer med en kunstig intelligens, der tilpasser sig deres humør.
Erfaringer med chatbots i sociale medier har vist, at børn kan danne tætte relationer til kunstig intelligens og have svært ved at skelne mellem den digitale og den virkelige verden.
Dette kan føre til, at forældrenes rolle og opdragelse undermineres, og at børn i højere grad søger råd og støtte hos kunstig intelligens end hos forældre eller venner.
Eksperterne opfordrer derfor til regulering af området, da det i øjeblikket er ureguleret, og der mangler klare retningslinjer for brugen af kunstig intelligens i legetøj.
Mere til historien
AI eller kunstig intelligens ender oftest på en eller anden måde med, at en skærm eller digital enhed er involveret. Det kan gøre det endnu sværere for forældre, at sætte grænser for skærmbrug.