Nu skal du køre rundt med en “sort boks”
Nye skrappe krav i kraft til nyregistrerede biler er trådt i kraft. Det er EU som stiller nye krav til sikkerheden.
Søndag (7. juli 2024) træder en stribe skærpede regler til nye biler i kraft. Det skriver FDM.
Reglerne drejer sig hovedsaligt om sikkerhed, og her finder man blandt andet to forventede krav.
Det ene krav er dog endnu kun en forberedelse, og det drejer sig om, at producenterne skal gøre klar til, at bilerne kan udstyres med en alkohol-lås.
Det andet krav er en EDR, som er forkortelsen af “Event Data Recorder”. Med andre ord, så stilles der krav til, at din kørsel bliver optaget, og i forbindelse med ulykker kan disse blive aflæst af myndighederne.
En EDR kaldes også “den sorte boks” og kendes især fra fly, hvor den har forkortelsen FDR for Flight Data Recorder.
FDM skriver, at data fra den sorte boks ejes af brugeren eller bilens ejer, og der derfor skal gives tilladelse til, at myndigheder kan udlæse data. Dog kan en domstol pålægge bilejeren at give adgang til data.
Krav om fartalarm
FDM ser i øvrigt, at et krav om en fartalarm (ISA) vil være det mest markante krav. En ISA giver klare bip-lyde, når fartgrænsen overskrides blot det mindste.
– “Eller i hvert fald når bilen tror, den kører hurtigere end tilladt, da der ifølge Motors erfaring er en betydelig fejlrate for bilernes skiltegenkendelse og navigationsudstyr,” skriver FDM.
🚘 Her finder du et kæmpeudvalg af pærer, olier, bilpleje og alt du har behov for til din bil. Tjek udvalget af biltilbehør og priserne her Annoncelink Bemærk! Der er dag-til-dag levering og 365 dage returret.
Et tilløb på et par år
Kravene har eksisteret for nye bilmodeller siden juli 2022, men træder altså først i kraft søndag og gælder nyregistrerede biler.
Men der er undtagelser fra kravene, noterer FDM:
– “Som det er kutyme, når nye EU-krav indføres for biler, er der også for GSR-reglerne (forkortelse af EU’s general safety regulation, red.) en dispensations-periode. Biler, der er produceret, mere end tre måneder før reglerne træder i kraft, er undtaget,” skriver FDM blandt andet.
LÆS MERE: Volvo har stoppet udlevering af nogle bilmodeller pga. fejl
Bilproducenterne har således haft to år til, at fodre bilerne med teknikken, hvilket købere af nyere biler sikkert også vil kunne genkende fra deres bil.
Det er EU og de økonomiske samarbejdeslade (EØS) som stiller kravene om, at de ekstra sikkerhedsfunktioner skal være standard i samtlige nye biler.
Udover de ovennævnte nye krav til bilproducenter stilles der ifølge FDM også krav om en mere avanceret nødbremse, som kan genkende fodgængere og cyklister, overvågning af føreren med advarsel mod uopmærksomhed og træthed samt baksensor eller bakkamera.
Desuden er der krav om aktiv vognbaneassistent, automatisk havariblink ved kraftig opbremsning og nyt certifikat for datasikkerhed.
Her er elbilen som du SKAL prøvekøre
Mere til historien
Apropos sikkerhed, så har Sikkerhedsstyrelsen udsendt en advarsel til elbilisterne om brugen af den såkaldte “momorlader”. Læs mere om det her