BYD vil undgå EU-told – flytter en del af produktionen
Den kinesiske elbilsproducent BYD har underskrevet en aftale om, at flytte en del af produktionen til en ny bilfabrik i Tyrkiet.

Den store kinesiske elbilsproducent BYD har netop underskrevet en aftale om, at flytte noget af deres produktion til en ny bilfabrik i Tyrkiet.
LÆS MERE: Ny variant af BYD Tang – alt det vigtigste er opgraderet
Det er meningen, at der skal produceres 150.000 biler om året på den nye fabrik i Tyrkiet. Det skriver BBC.
Aftalen blev i går underskrevet af både Tyrkiets præsident, Recep Tayyip Erdogan og BYD’s administrerende direktør, Wang Chuanfu.
Fabrikken forventes først at starte produktionen op i slutningen af 2026 og det ventes, at den skaber 5.000 jobs i Tyrkiet.
Udvidelsen kommer efter EU-Kommissionen har varslet og efterfølgende indført en ny straftold på biler, der er produceret i Kina. Tyrkiet er en del af EU’s toldunion, hvilket gør, at biler som fremstilles i Tyrkiet og efterfølgende eksporteres til EU, kan undgå den nye told, skriver BBC.
BYD står til en ekstra told på 17,4 procent på køretøjer, som eksporteres fra Kina til EU, hvilket er ovenpå den importtold, der i forvejen er på 10 procent.
LÆS MERE: BYD Atto 3 har anhængertræk og gratis strøm
Generelt har BYD udvidet deres produktionsfaciliteter det sidste år, da de i slutningen af 2023 også meddelte, at de vil bygge en produktionsfabrik i Ungarn. De har netop åbnet en EV-fabrik i Thailand. Mens det også ventes, at de vil bygge en fabrik i Mexico.
Den nye EU-told har netop ramt de første producenter. Det er f.eks. ikke længere muligt at købe en Tesla til under 300.000 kroner. Læs mere her. Byd har dog valgt, at tolden lige nu ikke skal ramme deres kunder.
Hvis du overvejer en elbil, og har mange uafklarede spørgsmål, så se vores video her.
BLIV OPDATERET GRATIS: 4 gange om ugen udsendes nyhedsbrevet ‘Kaffepause ☕️ med tech‘. Tilmeld dig her – frameld når du har lyst. Alle nye følgere modtager som tak vores skræddersyede liste med 10 af de bedste guides og tips til mobilen.
Mere til historien
Har du set EM i fodbold 2024, så har du formegentlig også set BYD’s logo, da de er storsponsor til EM 2024.
NY UDVIKLING: Mens initiativgruppen nu dokumenterer klare fejlmønstre på Audi e-tron, har FDM netop opdateret listen over de alvorlige tekniske svigt. Samtidig lander en ny Audi-direktør midt i krisen. Se de seneste opdateringer her.
(mere…)Hyundai udvider nu deres elektriske offensiv med en kraftfuld nyhed. Elbilen kommer i 2026.
(mere…)Den kinesiske bilgigant stormer frem i både Europa og Danmark. Se de nye tal bag succesen og find ud af, hvilke modeller danskerne køber flest af.
(mere…)Skoda Elroq har netop sat en historisk rekord i Danmark. Den elektriske SUV er nu landets mest solgte bil efter 10.000 leveringer på rekordtid.
(mere…)GUIDE: Antallet af elbiler er eksploderet med 50 procent siden sidste år. Det lægger et massivt pres på lynladerne over julen. Her er tips til at styre udenom ladekøen, mens trafikken peaker.

Skal du tværs over landet i julen 2025? Så er du en del af en historisk stor flok af elbilister. Med over 500.000 elbiler på de danske veje er presset på infrastrukturen større end nogensinde før.
Selvom ladeinfrastrukturen er udbygget markant, viser data fra både Vejdirektoratet og ladeoperatøren Clever, at der opstår en kritisk flaskehals midt på dagen.
”Det sorte hul” mellem kl. 11 og 15
Ifølge Vejdirektoratets juletrafik-prognose er der i dag (lillejuleaften) særlig risiko for tæt trafik og kødannelser mellem kl. 11.00 og 14.00, især i retning fra hovedstadsområdet mod Fyn og Jylland.
Dette tidsrum falder næsten præcis sammen med ladeoperatørernes "sorte hul".
Clever melder nemlig om spidsbelastning på lynladerne mellem kl. 11.00 og 15.00, hvor aktiviteten forventes at ligge op mod 30 procent over normalen.
LÆS MERE: Audi-oprør eskalerer: Nu dokumenteres de mange fejl
4 gode råd til elbilister i juletrafikken: Sådan undgår du ladekøen
- Søg væk fra motorvejen: Undgå de mest populære "hotspots" som Køge, Ringsted, Odense og Fredericia. Find i stedet lynladere ved supermarkeder eller byggemarkeder lidt væk fra de store knudepunkter.
- Husk at opvarme batteriet: En kold elbil lader langsomt. Hvis du ikke forvarmer batteriet, kan ladetiden fordobles i vinterkulden. Indtast ladestanderen i bilens navigation. Så forvarmer mange biler automatisk batteriet, så det er klar til at modtage strøm lynhurtigt, når du ankommer.
- Stop ved 80 procent: De sidste 20 procent (fra 80 til 100%) tager ofte lige så lang tid at lade som de første 80 procent. Kør videre, når du har nok strøm til at nå frem. Det får afviklet køen hurtigere.
- Udnyt ydertimerne: Kan du køre før kl. 10 eller efter kl. 17? Så er der markant bedre plads, selv på de store rejsedage.
Selvom antallet af elbiler er steget eksplosivt, er ladeinfrastrukturen fulgt ret godt med. Clever har alene det seneste år øget antallet af lynladere med 31 procent for at imødekomme det stigende behov.
LÆS MERE: Ny Clever-funktion: Nu kan du oplade elbilen ved internetnedbrud
Hold øje med 2. juledag
Når julemiddagen er overstået, vender trafikken.
Vejdirektoratet forventer fornyet pres den 26. december, når folk søger retur mod Sjælland.
Igen er det tidsrummet mellem kl. 11.00 og 14.00, du skal forsøge at styre udenom, hvis du vil have lynhurtig adgang til strømmen.
Du kan altid følge den aktuelle trafiksituation og se eventuelle hændelser på Vejdirektoratets Trafikinfo.dk.
Redaktionel note: Artiklen er oprindeligt publiceret den 19. december 2025. Teksten er den 23. december 2025 aktualiseret.
Mere til historien
Elafgiften styrtdykker efter nytår, hvilket burde være en glæde for dig med elbil. Men tjek lige din elregning en ekstra gang – flere selskaber skruer nemlig prisen op, netop som afgiften ryger ned.

