Billigere variant af Polestar 3 er på vej
Polestar 3 rammer markedet i oktober og prisen er høj, men en billigere variant er på vej i starten af 2025. Her er priserne.
Polestar har efterhånden fået solgt en del af deres Polestar 2-modeller. Og der gøres klar til, at Polestar 3 kommer i handlen. Det ventes, at den første sending af Polestar 3 lander i Danmark i oktober måned. Det skriver Bilbasen.
De første varianter af Polestar 3 er med firehjulstræk og mindst 489 hk. Det betyder også, at prisen er høj. Den billigste variant af Polestar 3 med firehjulstræk starter ved 725.000 kroner.
LÆS MERE: Polestar 5 kan lades fra 10-80 procent på 10 minutter
Men der er også godt nyt, hvis man vil have en Polestar 3, men ikke vil betale så meget.
En billigere løsning er nemlig på vej. Det er Polestar 3 med baghjulstræk. Den kan bestilles allerede nu. Her er besparelsen 50.000 kroner for at vælge baghjulstræk. Leveringen af denne starter i februar eller marts 2025.
Udstyret er det samme som i modellerne med firehjulstræk.
Der er flere forskellige pakker, bl.a. Pilot-pakken med aktiv sporskifteassistent og 360 graders kamera med 3D-visning til 15.625 kr. og Plus-pakke med Bowers & Wilkins-lydanlæg, aktiv støjreduktion, head-up-display mv. til 43.750 kr. (pakken kræver, at man også køber Pilot-pakken).
Dette bringer den første variant op på 784.375 kroner.
🚘 Her finder du et kæmpeudvalg af pærer, olier, bilpleje og alt du har behov for til din bil. Tjek udvalget af biltilbehør og priserne her Annoncelink Bemærk! Der er dag-til-dag levering og 365 dage returret.
For og imod – baghjulstræk vs. Firehjulstræk
Hvis man går fra single motor til dual motor, så sker der noget med totalvægten på bilen. Det betyder også, at rækkevidden næsten automatisk øges. Det er dog ikke noget revolutionerende.
Med den forreste elmotor fraværende i den nye Polestar 3 Long Range Single Motor stiger rækkevidden med 19 kilometer på en opladning. Batteriet er det samme som i de firehjulstrukne, og det giver sammenlagt 650 kilometer.
Det er også uvist, hvad forskellen på vægten af den baghjulstrukne variant og den firehjulstrukne variant er.
POLESTAR-KRITIK: Polestar-direktør: Jeg har ro i maven
Forskellen ses særligt på hestekræfter, hvor den kommende basisvariant med single-motor har 299 hk, mens Long Range Dual Motor har 489 hk og Long Range Dual Motor Performance har 517 hk.
Topfarten i Polestar 3 med Single Motor er 180 km/t, mens de firehjulstrukne varianter kan have en topfart på 210 km/t. Skal du køre med trailer, så må Single Motor trække 1.500 kg, mens Dual Motor-modellerne må trække 2.200 kg.
Nogle af de åbenlyse konkurrenter til Polestar 3 er Audi Q6 E-Tron, BMW iX, Mercedes EQE SUV og Xpeng G9. De tre første er i nogenlunde samme prisniveau, som Polestar 3, mens Xpeng G9 er noget billigere.
Vi har prøvekørt Polestar 2 i 2024-udgaven. Her kan du se vores oplevelser med bilen.
Officiel Polestar 3 video
Mere til historien
Det med Dual Motor ses særligt, når det kommer til accelerationen. Her kan basismodellen med Single Motor gå fra 0-100 km/t på 7,8 sekunder, mens Dual Motor med firehjulstræk gør det på 5 sekunder. Performance-modellen er hurtigst med 0-100 km/t på 4,7 sekunder.