Kunderne vil have billigere wearables
Mens vi venter på avancerede sensorer i smartwatches vender kunderne ryggen til premium-modellerne.
Rygteren om at Samsung ved sommerens præsentation af nye produkter vil offentliggøre et nyt og billigere smartwatch ser ud til at få mere foder.
Samsung på vej med Galaxy Watch FE
Således skriver mediet GSMArena, at markedet for wearables voksede med hele 8,8 procent i første kvartal af 2024 sammenlignet med samme kvartal sidste år.
DUEL-TEST: Det bedste smartwatch til Android-telefoner
Det er derfor plausibelt, at Samsung vil ind og have en bid af den kage med det billigere smartwatch, som angiveligt skulle hedde Galaxy Watch FE.
Samtidig viser IDC’s Worldwide Quarterly Wearable Device Tracker, at årets første kvartal var det femte kvartal i træk, hvor forbrugerne foretrak billigere wearables – og dermed en faldende gennemsnitlig salgspris.
Ifølge Gsmarena siger IDC-analytikerne, at forbrugerne ikke finder meget mening i at bruge ekstra penge på premium-modeller, og for det meste holder sig til mellemklasse- og entry-level-enheder.
Samtidig forventes det at tingene kan ændre sig, når de ventede avancerede sensorer, der kan måle blodtryk eller glukose, kommer på markedet. Her vil premium-modellerne forventeligt igen få vind i sejlene.
Xiaomi viser tænder
Kampen om at være størst på markedet for wearables, som udover smartwatches også tæller hovedtelefoner, er fortsat en dyst mellem giganter. Apple er således fortsat klart størst, mens Xiaomi for alvor viser tænder. Over det seneste år er Xiaomi vokset med 44 procent og har lagt sig på en tredjeplads mellem Huawei og Samsung.
Nye billige smartwatches fra Xiaomi
Andre producenter af wearables tager ifølge IDC en samlet markedsandel på 47 procent, hvilket er et procentpoint mere end for et år siden.
Apples føring kunne være mere markant end en markedsandel på 18 procent. Apple er nemlig på et år gået tilbage fra 24 procent af markedet. Tilbagegangen skyldes ifølge Gsmarena formentlig, at Apple ikke lancerer nye hovedtelefoner. AirPods 3. generation er således fra 2021, AirPods Pro 2. generation er fra slutningen af 2022 og AirPods Max er fra 2020.
Indiske Imagine Marketing og dets mærke BoAt Lifestyle er dark horse i dette ræs. Mærket er ikke særligt kendt på vores breddegrader, men her er det høretelefonerne der trækker læsset, mens mærkets smartwatches har tabt voldsomt.
Mere til historien
Apropos rygter om Samsung, så har der også været rygter om, at Samsung vil gå tilbage til den firkantede skærm på Galaxy Watch. Læs mere om det her