It-kriminaliteten vokser markant: 190.000 danskere udsat for digital svindel
GODE RÅD: Flere former for IT-kriminalitet er i vækst. Her får du masser af gode råd om, hvordan du kan undgå svindel.
Du kan ligeså se det i øjnene: Svindlerne er alle steder, hvor der er en internetforbindelse.
Oveni venter svindlerne kun på at slå til i det øjeblik, hvor du tager for let på sikkerheden. Det skete for 189.000 danskere i 2023, fremgår det af en pressemeddelelse, hvor de kedelige tal fra en undersøgelse lavet Justitsministeriet, Rigspolitiet, Københavns Universitet og Det Kriminalpræventive Råd lægges frem.
Den spritnye offerundersøgelse, som undersøgelsen kaldes, peger på, at flere former for it-kriminalitet er i vækst. Således snydes og bedrages der danskere ved blandt andet onlinehandel og bedrageri, hvor offeret overfører penge til en svindler, vedkommende får kontakt til på sociale medier, mail eller datingsider.
Formand for Det Kriminalpræventive Råd, Erik Christensen, udtaler sig i pressemeddelelsen og siger blandt andet, at “det er et alvorligt samfundsproblem, at flere og flere danskere udsættes for it-kriminalitet”.
– “Den digitale udvikling og dens mange muligheder er vigtige for vores samfund, men den øger samtidig risikoen for it-kriminalitet. Som samfund er vi nødt til at gøre langt mere for at beskytte danskerne mod online svindel,” udtaler formanden.
Gode råd til at undgå online svindel
Det Kriminalpræventive Råd opfordrer til, at man stopper op og tager sig god tid, inden man klikker, betaler eller deler personlige oplysninger.
Du skal stole på din mavefornemmelse, for eksempel hvis kommunikationen virker anderledes end normalt, eller hvis et tilbud måske er for godt til at være sandt.
Undgå svindel, hvis du kontaktes af en person, der beder om penge
- Vær skeptisk, hvis nogle beder dig om penge eller personlige oplysninger: Vær opmærksom på tegn på bedrageri; for eksempel forespørgsler om hurtige overførsler, spørgsmål om personlige oplysninger, usædvanlige historier eller hvis kommunikationen virker anderledes end normalt.
- Bekræft identiteten på den, du er i kontakt med: Kontakt personen, virksomheden eller organisationen, du tror, du er i kontakt med, ad andre kanaler – for eksempel via hovednummeret. Hvis det er en person, du kender, så kontakt vedkommende på nummeret, der er kodet ind på din telefon eller via de sociale medier.
- Del aldrig personoplysninger som for eksempel MitID eller personlige koder – heller ikke til familie og venner. Beskyt dine adgangskoder for eksempel ved at bruge komplekse adgangskoder og skifte koder regelmæssigt.
Undgå svindel, hvis du handler med en privatperson
- Undersøg troværdigheden på den, du handler med: Tjek om personen er valideret med MitID (eller NemID) på handelsplatforme som for eksempel DBA eller betal med MobilePay, der også kræver MitID-registrering.
- Insistér på at mødes fysisk, hvis det er muligt, for at bekræfte, at personen og varen eksisterer.
- Acceptér kun betaling fra køber selv, før du som sælger udleverer varen.
Undgå falske webshops
- Tjek webshoppens troværdighed: Tjek om webshoppen tilbyder sikker betaling – kig for eksempel efter, om webadressen starter med https:// eller er markeret med hængelås-symbol. Det indikerer, at siden beskytter dine betalingskortoplysninger.
Tjek også en hjemmesides troværdighed på tjekpånettet.dk.
- Undersøg onlineanmeldelser og bedømmelser: Undersøg om webshoppen har positive kundeanmeldelser på for eksempel Trustpilot. Vær især opmærksom, hvis en ny butik har få eller ingen anmeldelser, da det kan være et advarselstegn.
- Undersøg kontaktoplysningerne: En ægte virksomhed har typisk lettilgængelige kontaktoplysninger på deres hjemmeside, herunder en fysisk adresse, telefonnummer, e-mailadresse og sociale medieprofiler med aktivitet. Hvis oplysningerne mangler eller virker upålidelige, når du søger på for eksempel krak.dk eller 118.dk, kan det være et tegn på en falsk webshop.
Det kan føles skamfuldt
Mange føler, at det er skamfuldt at blive snydt, men alle kan blive svindlet online. Derfor anbefaler Det Kriminalpræventive Råd, at man taler om svindlen med venner eller familie, så færre bliver svindlet.
Man kan desuden få hjælp og vejledning til at undgå digital svindel på Cyberhotlinen hos Sikker Digital.
Sørgelige tal fra undersøgelsen
- I 2023 blev 189.000 danskere udsat for digital svindel mod 147.000 i 2022.
- Snyd ved online handel er den form for it-kriminalitet, flest danskere udsættes for. I 2023 blev 85.000 danskere snydt ved handel på falske webshops eller ved handel mellem privatpersoner, mens tallet var 64.000 i 2022. Typisk modtager man ikke varen, eller man modtager en kopivare.
- 76.000 danskere blev i 2023 udsat for misbrug af betalingskortoplysninger mod 57.000 i 2022. Det er dermed den it-kriminalitetsform, næstflest danskere udsættes for.
- 27.000 danskere er blevet udsat for kontaktbedrageri i 2023 mod 13.000 i 2022. Her overfører offeret penge til en svindler, som man har fået kontakt med via mail, sociale medier eller datingssider.
- Offerundersøgelsen 2022 viser, at ofre for kontaktbedrageri er dem, som lider størst økonomisk tab. De mister i gennemsnit 9.100 kroner. Til sammenligning mister ofre for snyd ved nethandel i gennemsnit 2.200 kroner., mens ofre for misbrug af betalingskortoplysninger i gennemsnit mister 4.500 kroner.
Mere til historien
Kører du på ferie i en elbil, så skal du være opmærksom på, at også her forsøger svindlere at fiske dine data. Læs mere om det her