Større batterier i elbiler er meningsløst
Fokus på længere rækkevidde for elbiler er forkert. Udviklingen går i en anden retning.
Elbiler, der kører længere end de nuværende 600-700 kilometer på en opladning (WLTP), er den forkerte vej at gå. Det mener Polestar, som ikke tror, at vi lige nu kommer til at se en “meget længere rækkevidde”.
Som sådan er det ikke et problem at lægge større batterier i bilerne, så rækkevidden er f.eks. 1.000 kilometer, men udover at dette forøger prisen, så vil det gøre bilen endnu tungere med de følgevirkninger, som dette medfører.
– “Det er ikke det rigtige problem, man adresserer ved at give en længere rækkevidde. Det, som hæmmer ved de store batterier, er, hvor lang tid det tager at oplade dem,” fortæller Steffen Nederby Høj, produktansvarlig hos Polestar Danmark.
Han mener, at det næste store væddeløb i elbilsbranchen bliver at nedbringe opladningstiden.
– “Vi har netop offentliggjort Polestar 5-prototypen, som har et batteri med 800 volts system. Sammen med StoreDot kan vi oplade den med op til 390 kW, svarende til 10-80 procent på 10 minutter,” udtaler Steffen Nederby Høj i et interview med MereMobil.dk.
Forudsætningen er, at der findes lynopladere, som understøtter kapaciteten. Polestar forventer, at opladepunkterne over tid bliver kraftigere end i dag og den produktansvarlige forudser 400 kW-opladere i bybilledet.
Polestar 5 kommer i 2025.
LÆS MERE: I Polestar 4 er bagruden erstattet af et kamera
Kineserne jagter MEGET hurtig elbilsopladning
Polestar er ikke de eneste, der sigter mod hurtigere opladning.
Xpeng har netop afsløret, at de i tredje kvartal i år kommer med “ultra-fast opladning” baseret på et 1.000 volts system og op til 800 kW.
I PR-videoen lover Xpeng 1 kilometers kørsel per sekunds opladning, i optimale situationer.
Xiaomi forsøger at kombinere rækkevidde med ultrahurtig opladning. Den kommende Xiaomi SU7 kører angiveligt 800 kilometer på en fuld opladning og kan desuden oplade til 220 kilometers kørsel på fem minutter.
LÆS MERE: Xiaomi er klar med sin første elbil
Det er ikke overraskende, at hurtig opladning af elbiler kommer fra kineserne.
På smartphones ser vi, at det netop er kinesiske producenter som Xiaomi, OnePlus og Motorola, der gang på gang sætter rekord i hurtigopladning, mens Samsung, Apple og Google har en noget mere konservativ, altså langsommere, tilgang til opladning.
VIL DU OPDATERES? ⚡️ Vi vender dig tre gange om ugen de seneste technyheder i indbakken. Blandt alle tilmeldte finder vi hver måned en vinder af en powerbank fra GreyLime. Tilmeld dig gratis her! Afmeld når du har lyst. Læs mere om konkurrencen her.
Mere til historien
I starten af året var der over 17.000 opladepunkter til elbiler i Danmark. Omkring 1.600 var lynopladere. Det svarer til, at kun cirka 9 procent af opladepunkterne har en kapacitet på over 100 kW. Det viser tal fra Chargex Analytics.