Større batterier i elbiler er meningsløst
Fokus på længere rækkevidde for elbiler er forkert. Udviklingen går i en anden retning.

Elbiler, der kører længere end de nuværende 600-700 kilometer på en opladning (WLTP), er den forkerte vej at gå. Det mener Polestar, som ikke tror, at vi lige nu kommer til at se en “meget længere rækkevidde”.
Som sådan er det ikke et problem at lægge større batterier i bilerne, så rækkevidden er f.eks. 1.000 kilometer, men udover at dette forøger prisen, så vil det gøre bilen endnu tungere med de følgevirkninger, som dette medfører.
– “Det er ikke det rigtige problem, man adresserer ved at give en længere rækkevidde. Det, som hæmmer ved de store batterier, er, hvor lang tid det tager at oplade dem,” fortæller Steffen Nederby Høj, produktansvarlig hos Polestar Danmark.
Han mener, at det næste store væddeløb i elbilsbranchen bliver at nedbringe opladningstiden.
– “Vi har netop offentliggjort Polestar 5-prototypen, som har et batteri med 800 volts system. Sammen med StoreDot kan vi oplade den med op til 390 kW, svarende til 10-80 procent på 10 minutter,” udtaler Steffen Nederby Høj i et interview med MereMobil.dk.
Forudsætningen er, at der findes lynopladere, som understøtter kapaciteten. Polestar forventer, at opladepunkterne over tid bliver kraftigere end i dag og den produktansvarlige forudser 400 kW-opladere i bybilledet.
Polestar 5 kommer i 2025.
LÆS MERE: I Polestar 4 er bagruden erstattet af et kamera
Kineserne jagter MEGET hurtig elbilsopladning
Polestar er ikke de eneste, der sigter mod hurtigere opladning.
Xpeng har netop afsløret, at de i tredje kvartal i år kommer med “ultra-fast opladning” baseret på et 1.000 volts system og op til 800 kW.
I PR-videoen lover Xpeng 1 kilometers kørsel per sekunds opladning, i optimale situationer.
Xiaomi forsøger at kombinere rækkevidde med ultrahurtig opladning. Den kommende Xiaomi SU7 kører angiveligt 800 kilometer på en fuld opladning og kan desuden oplade til 220 kilometers kørsel på fem minutter.
LÆS MERE: Xiaomi er klar med sin første elbil
Det er ikke overraskende, at hurtig opladning af elbiler kommer fra kineserne.
På smartphones ser vi, at det netop er kinesiske producenter som Xiaomi, OnePlus og Motorola, der gang på gang sætter rekord i hurtigopladning, mens Samsung, Apple og Google har en noget mere konservativ, altså langsommere, tilgang til opladning.
GÅ IKKE GLIP AF FREMTIDEN ⚡️
Tech-verdenen bevæger sig hurtigt. Vi samler de vigtigste nyheder, så du altid er foran – leveret direkte i din indbakke 4 gange om ugen.
Hold mig opdateret (gratis)
Mere til historien
I starten af året var der over 17.000 opladepunkter til elbiler i Danmark. Omkring 1.600 var lynopladere. Det svarer til, at kun cirka 9 procent af opladepunkterne har en kapacitet på over 100 kW. Det viser tal fra Chargex Analytics.
NY UDVIKLING: Mens initiativgruppen nu dokumenterer klare fejlmønstre på Audi e-tron, har FDM netop opdateret listen over de alvorlige tekniske svigt. Samtidig lander en ny Audi-direktør midt i krisen. Se de seneste opdateringer her.
(mere…)Hyundai udvider nu deres elektriske offensiv med en kraftfuld nyhed. Elbilen kommer i 2026.
(mere…)Den kinesiske bilgigant stormer frem i både Europa og Danmark. Se de nye tal bag succesen og find ud af, hvilke modeller danskerne køber flest af.
(mere…)Skoda Elroq har netop sat en historisk rekord i Danmark. Den elektriske SUV er nu landets mest solgte bil efter 10.000 leveringer på rekordtid.
(mere…)GUIDE: Antallet af elbiler er eksploderet med 50 procent siden sidste år. Det lægger et massivt pres på lynladerne over julen. Her er tips til at styre udenom ladekøen, mens trafikken peaker.

Skal du tværs over landet i julen 2025? Så er du en del af en historisk stor flok af elbilister. Med over 500.000 elbiler på de danske veje er presset på infrastrukturen større end nogensinde før.
Selvom ladeinfrastrukturen er udbygget markant, viser data fra både Vejdirektoratet og ladeoperatøren Clever, at der opstår en kritisk flaskehals midt på dagen.
”Det sorte hul” mellem kl. 11 og 15
Ifølge Vejdirektoratets juletrafik-prognose er der i dag (lillejuleaften) særlig risiko for tæt trafik og kødannelser mellem kl. 11.00 og 14.00, især i retning fra hovedstadsområdet mod Fyn og Jylland.
Dette tidsrum falder næsten præcis sammen med ladeoperatørernes "sorte hul".
Clever melder nemlig om spidsbelastning på lynladerne mellem kl. 11.00 og 15.00, hvor aktiviteten forventes at ligge op mod 30 procent over normalen.
LÆS MERE: Audi-oprør eskalerer: Nu dokumenteres de mange fejl
4 gode råd til elbilister i juletrafikken: Sådan undgår du ladekøen
- Søg væk fra motorvejen: Undgå de mest populære "hotspots" som Køge, Ringsted, Odense og Fredericia. Find i stedet lynladere ved supermarkeder eller byggemarkeder lidt væk fra de store knudepunkter.
- Husk at opvarme batteriet: En kold elbil lader langsomt. Hvis du ikke forvarmer batteriet, kan ladetiden fordobles i vinterkulden. Indtast ladestanderen i bilens navigation. Så forvarmer mange biler automatisk batteriet, så det er klar til at modtage strøm lynhurtigt, når du ankommer.
- Stop ved 80 procent: De sidste 20 procent (fra 80 til 100%) tager ofte lige så lang tid at lade som de første 80 procent. Kør videre, når du har nok strøm til at nå frem. Det får afviklet køen hurtigere.
- Udnyt ydertimerne: Kan du køre før kl. 10 eller efter kl. 17? Så er der markant bedre plads, selv på de store rejsedage.
Selvom antallet af elbiler er steget eksplosivt, er ladeinfrastrukturen fulgt ret godt med. Clever har alene det seneste år øget antallet af lynladere med 31 procent for at imødekomme det stigende behov.
LÆS MERE: Ny Clever-funktion: Nu kan du oplade elbilen ved internetnedbrud
Hold øje med 2. juledag
Når julemiddagen er overstået, vender trafikken.
Vejdirektoratet forventer fornyet pres den 26. december, når folk søger retur mod Sjælland.
Igen er det tidsrummet mellem kl. 11.00 og 14.00, du skal forsøge at styre udenom, hvis du vil have lynhurtig adgang til strømmen.
Du kan altid følge den aktuelle trafiksituation og se eventuelle hændelser på Vejdirektoratets Trafikinfo.dk.
Redaktionel note: Artiklen er oprindeligt publiceret den 19. december 2025. Teksten er den 23. december 2025 aktualiseret.
Mere til historien
Elafgiften styrtdykker efter nytår, hvilket burde være en glæde for dig med elbil. Men tjek lige din elregning en ekstra gang – flere selskaber skruer nemlig prisen op, netop som afgiften ryger ned.

