Så mange elbiler sælges der i din kommune
Elbilerne er nu udbredt på tværs af indkomstgrupper, viser tal fra Skatteministeriet. Se tallene her.
Har du på fornemmelsen, at elbilen er kommet for at blive? Hvis du har det sådan, er det nok fordi flere og flere omkring dig bytter fossilafbrænderen ud med de nærmest lydløse køretøjer.
Det bytte er der også flere gode grunde til at gøre. Især hvis man kigger på de umiddelbare, daglige omkostninger.
Senest 1. januar 2027 skal prisen på en liter diesel være steget med 1,56 kroner. Først stiger dieselprisen fra 1. januar 2025 med 50 øre, og derefter med 1,16. Benzinprisen forventes at stige med 1,09 kroner.
Det fortæller bilanalytiker hos Bilbasen, Jan Lang, til JydskeVestkysten. Dertil kommer der store store værditab på både diesel- og benzinbiler.
– “Hvis du har mulighed for at få en ladestander derhjemme, er tommelfingerreglen, at man bør vælge en elbil,” siger Jan Lang til avisen.
Den række af åbenlyse økonomiske årsager er der mange bilkøbere, som har afkodet.
Således viser friske tal fra Skatteministeriet, at for hver gang der i 2023 blev solgt 10 nye biler, var godt de fire elbiler.
TJEK nu om du betaler du for meget for din BILFORSIKRING. Her får du et tilbud med få kliks Annoncelink
Ifølge ministeriets opgørelse var otte procent af nye, solgte biler i 2020 elbiler, så salget af elbiler er steget kraftigt.
Og det glæder skatteminister Jeppe Bruus (S):
– “Danskerne har for alvor fået øjnene op for elbiler. Det er positivt og viser, at vi er på rette vej mod vores ambitiøse klimamålsætninger på transportområdet. Det glæder mig, at udviklingen sker i hele landet og i forskellige indkomstgrupper. Det er vigtigt, fordi vi skal have alle med i den grønne omstilling,” siger skatteminister Jeppe Bruus.
Af landets 98 kommuner var bilkøberne i Skanderborg Kommune dem som i 2023 var mest villige til at skifte fossilerne ud med batterier. Her var 60 procent af de nye, solgte biler i kommunen elbiler. I den anden ende af statistikken trådte bilkøberne i Langeland Kommune mest på bremsen. Her var tallet 27 procent.
Sagt med andre ord, så udgør elbiler mindst 25 procent af nye, solgte biler i samtlige danske kommuner.
Elbiler er altså på tværs af indkomstgrupper slået igennem, når danskerne køber en ny bil. De nye tal fra Skatteministeriet viser, at blandt gruppen af danskere med de højeste indkomster valgte næsten 60 procent i 2023 en elbil, når de skulle have ny bil. Blandt den del af befolkningen, som har de laveste indkomster, valgte 20 til 30 procent i 2023 en elbil ved køb af ny bil.
Elbilen fremmarch på de danske veje stopper nok ikke her. Således skriver Skatteministeriet i forbindelse med offentliggørelsen af tallene fra 2023, at SVM-regeringen i den kommende tid vil undersøge mulighederne for at øge ambitionerne om antallet af elbiler på de danske veje.
Samtidig noteres det, at der i de senere år har der været “en tendens til, at priserne på elbiler har været faldende, samtidig med at der er blevet introduceret en række mindre og billigere bilmodeller”.
– “Det forventes derfor, at flere danskere i de kommende år får mulighed for at skifte til en elbil i samme bilklasse og prisleje som deres nuværende bil,” skriver Skatteministeriet.
Se nogle af ulemperne ved elbiler – og fordelene
Mere til historien
Organisationen De Danske Bilimportører har gennem længere tid slået på tromme for, at give en såkaldt “lade-ret” til de danskere med elbil, der ikke har egen parkering, og dermed ikke mulighed for at opsætte egen ladeboks. I praksis ønsker man, at kommunerne tvinges til at opsætte ladere i nærheden af for eksempel etageboliger. Læs mere om det her