Postnummeret afslører store forskelle i lysten til elbil
Danskernes holdninger til elbiler og opladning viser betydelige regionale forskelle i præferencer for deres næste bilkøb.
Der er betydelige regionale forskelle i danskernes præferencer for deres næste bilkøb. Det viser ladeoperatøren Clevers Elbilindeks for 2024.
Ligesom friske tal fra Skatteministeriet viser Elbilindeks 2024, at danskerne for alvor har taget elbilen til sig. Således rundede vi i april over 234.000 elbiler på de danske veje – det er en vild stigning på hele 78 procent i forhold til samme tid sidste år.
Den tendens vil fortsætte, skriver Clever i en pressemeddelelse.
Elbilindeks 2024, som undersøger danskernes holdninger til elbiler og opladning, og i 2024-udgaven 64 procent af de adspurgte danskere , at de vil anskaffe sig en el- eller plugin-hybridbil, hvis de skal købe eller lease en bil i morgen. Undersøgelsen er udført af analyseinstituttet Norstat.
– “Elbilen er bare det mest fornuftige valg for langt størstedelen af danskerne. Økonomisk set. Praktisk set. Og miljømæssigt. Og da vi er et fornuftigt og pragmatisk folkefærd, som vil have valuta for pengene, rammer elbilen plet hos så mange,” udtaler elbilekspert Lasse Grosby, Claver, i pressemeddelelsen.
TJEK nu om du betaler du for meget for din BILFORSIKRING. Her får du et tilbud med få kliks Annoncelink
Rækkeviddeangst og regionale forskelle
Men selvom viljen til biler med el i drivlinjen er tilstede hos de danskere bilkøbere, så er lysten ikke lige udbredt, når man kigger hen over det ganske land. Postnummeret afslører nemlig store regionale forskelle.
Mens knap tre ud af fire nordsjællænderne vil vælge en el- eller plugin-hybridbil i morgen, gælder det kun for god halvdelen af vest- og nordjyderne.
Forskellen skyldes ifølge Lasse Grosby Hallqvist blandt andet bekymringer om rækkeviddeangst, som stadig er en af de største hindringer for at vælge en elbil – specielt i flere jyske regioner.
Således svarer halvdelen af vestjyderne og 48 procent af nordjyderne, at den største udfordring ved at vælge en elbil frem for en fossildreven bil er, at elbilen ikke kører langt nok på en opladning.
Holder man disse procenter op mod københavnerne, sjællænderne og fynboerne er forskellen markant. Således er rækkeviddeangsten nede på henholdsvis 34 procent, 38 procent og 38 procent i de tre områder.
– “Rækkeviddeangst er groft sagt noget, som folk i benzinbiler har. Selv om man kører 80-100 kilometer om dagen, skal man stadig kun lade sin elbil hver tredje dag. Og har man indkørsel med plads til egen ladeboks, er rækkevidden nærmest ligegyldig,” siger Lasse Grosby Hallqvist.
Til trods for at argumenterne for de eldrevne biler står i kø, er alligevel rækkevidden danskerne i Elbilindeks 2024 ser som den største udfordring ved at vælge en elbil.
To forhold driver forskellen
Der er to forhold, der driver forskellen i interessen for elbiler i Vest- og Østdanmark, påpeger Clevers ekspert:
– “Det første er kørselsbehov og lademuligheder. Afstandene på Sjælland, og i Københavnsområdet især, er kortere, og der er mange offentlige lademuligheder, som kan dæmpe rækkeviddeangsten. Det gør springet til elbil mere oplagt.”
Det andet er kalder Lasse Grosby Hallqvist for “naboeffekten”.
– “Hvis naboen har en elbil og er glad for den, er du mere tilbøjelig til at vælge elbil selv. Det er en selvforstærkende effekt, fordi det virker nemmere at vælge elbil i hovedstaden, og dermed vil flere naboer blive positivt stemte overfor elbilen. Men eldrevne biler er også det fornuftige valg, selv om man bor i Jylland. Så en større udbredelse af elbilen vil også ske i det jyske, bare ikke i lige så højt tempo endnu,” vurderer Lasse Grosby Hallqvist.
Det er dog ikke alle jyder, som lader sig kyse af rækkeviddeangst eller anddg af samme skuffe. Således viser Skatteministeriets friske tal, at af landets 98 kommuner var bilkøberne i Skanderborg Kommune dem som i 2023 var mest villige til at skifte fra fossil til batteri. Her var 60 procent af de nye, solgte biler i kommunen elbiler. I den anden ende af statistikken trådte bilkøberne i Langeland Kommune mest på bremsen. Her var tallet 27 procent.
Skatteministeriet forventer, at flere danskere i de kommende år får mulighed for at skifte til en elbil i samme bilklasse og prisleje som deres nuværende bil. Den forventning er baseret på, at der en tendens til, at priserne på elbiler har været faldende, samtidig med at der er blevet introduceret en række mindre og billigere bilmodeller.
Kigger man efter detaljen i Elbilindeks 2024 vil man kunne se, at de 64 procent som vil vælge en bil købe eller lease en bil med el i drivlinjen fordeler sig på 42 procent ren elbil og 22 procent plugin-hybridbil.
Fakta: Anvendt data
Spørgsmål: Hvad ser du som de største udfordringer ved at vælge en elbil frem for en benzin- eller dieselbil?
Elbiler kører ikke langt nok på en opladning:
- Total: 40 pct.
- Hovedstaden: 34 pct.
- Nordsjælland: 42 pct.
- Sjælland: 38 pct.
- Fyn: 38 pct.
- Sydjylland: 41 pct.
- Vestjylland: 50 pct.
- Østjylland 41 pct.
- Nordjylland: 48 pct.
Spørgsmål: Forestil dig, at du skulle købe eller lease en bil i morgen. Hvilken bil ville du vælge?
- Total: Elbil (42 pct.) – Plugin-hybridbil (22 pct.)
- Hovedstaden: Elbil (43 pct.) – Plugin-hybridbil (25 pct.)
- Nordsjælland: Elbil (54 pct.) – Plugin-hybridbil (18 pct.)
- Sjælland: Elbil (45 pct.) – Plugin-hybridbil (20 pct.)
- Fyn: Elbil (39 pct.) – Plugin-hybridbil (25 pct.)
- Sydjylland: Elbil (36 pct.) Plugin-hybridbil (22 pct.)
- Vestjylland: Elbil (38 pct.) Plugin-hybridbil (17 pct.)
- Østjylland: Elbil (46 pct.) – Plugin-hybridbil (22 pct.)
- Nordjylland: Elbil (35 pct.) – Plugin-hybridbil (20 pct.)
Mere til historien
Elbiler ruster mindst lige så meget som fossilbiler – og det er en udfordring, mener ekspert. Læs mere om det her