Postnummeret afslører store forskelle i lysten til elbil
Danskernes holdninger til elbiler og opladning viser betydelige regionale forskelle i præferencer for deres næste bilkøb.

Der er betydelige regionale forskelle i danskernes præferencer for deres næste bilkøb. Det viser ladeoperatøren Clevers Elbilindeks for 2024.
Ligesom friske tal fra Skatteministeriet viser Elbilindeks 2024, at danskerne for alvor har taget elbilen til sig. Således rundede vi i april over 234.000 elbiler på de danske veje – det er en vild stigning på hele 78 procent i forhold til samme tid sidste år.
Den tendens vil fortsætte, skriver Clever i en pressemeddelelse.
Elbilindeks 2024, som undersøger danskernes holdninger til elbiler og opladning, og i 2024-udgaven 64 procent af de adspurgte danskere , at de vil anskaffe sig en el- eller plugin-hybridbil, hvis de skal købe eller lease en bil i morgen. Undersøgelsen er udført af analyseinstituttet Norstat.
– “Elbilen er bare det mest fornuftige valg for langt størstedelen af danskerne. Økonomisk set. Praktisk set. Og miljømæssigt. Og da vi er et fornuftigt og pragmatisk folkefærd, som vil have valuta for pengene, rammer elbilen plet hos så mange,” udtaler elbilekspert Lasse Grosby, Claver, i pressemeddelelsen.
TJEK nu om du betaler du for meget for din BILFORSIKRING. Her får du et tilbud med få kliks Annoncelink
Rækkeviddeangst og regionale forskelle
Men selvom viljen til biler med el i drivlinjen er tilstede hos de danskere bilkøbere, så er lysten ikke lige udbredt, når man kigger hen over det ganske land. Postnummeret afslører nemlig store regionale forskelle.
Mens knap tre ud af fire nordsjællænderne vil vælge en el- eller plugin-hybridbil i morgen, gælder det kun for god halvdelen af vest- og nordjyderne.
Forskellen skyldes ifølge Lasse Grosby Hallqvist blandt andet bekymringer om rækkeviddeangst, som stadig er en af de største hindringer for at vælge en elbil – specielt i flere jyske regioner.
Således svarer halvdelen af vestjyderne og 48 procent af nordjyderne, at den største udfordring ved at vælge en elbil frem for en fossildreven bil er, at elbilen ikke kører langt nok på en opladning.
Holder man disse procenter op mod københavnerne, sjællænderne og fynboerne er forskellen markant. Således er rækkeviddeangsten nede på henholdsvis 34 procent, 38 procent og 38 procent i de tre områder.
– “Rækkeviddeangst er groft sagt noget, som folk i benzinbiler har. Selv om man kører 80-100 kilometer om dagen, skal man stadig kun lade sin elbil hver tredje dag. Og har man indkørsel med plads til egen ladeboks, er rækkevidden nærmest ligegyldig,” siger Lasse Grosby Hallqvist.
Til trods for at argumenterne for de eldrevne biler står i kø, er alligevel rækkevidden danskerne i Elbilindeks 2024 ser som den største udfordring ved at vælge en elbil.
To forhold driver forskellen
Der er to forhold, der driver forskellen i interessen for elbiler i Vest- og Østdanmark, påpeger Clevers ekspert:
– “Det første er kørselsbehov og lademuligheder. Afstandene på Sjælland, og i Københavnsområdet især, er kortere, og der er mange offentlige lademuligheder, som kan dæmpe rækkeviddeangsten. Det gør springet til elbil mere oplagt.”
Det andet er kalder Lasse Grosby Hallqvist for “naboeffekten”.
– “Hvis naboen har en elbil og er glad for den, er du mere tilbøjelig til at vælge elbil selv. Det er en selvforstærkende effekt, fordi det virker nemmere at vælge elbil i hovedstaden, og dermed vil flere naboer blive positivt stemte overfor elbilen. Men eldrevne biler er også det fornuftige valg, selv om man bor i Jylland. Så en større udbredelse af elbilen vil også ske i det jyske, bare ikke i lige så højt tempo endnu,” vurderer Lasse Grosby Hallqvist.
Det er dog ikke alle jyder, som lader sig kyse af rækkeviddeangst eller anddg af samme skuffe. Således viser Skatteministeriets friske tal, at af landets 98 kommuner var bilkøberne i Skanderborg Kommune dem som i 2023 var mest villige til at skifte fra fossil til batteri. Her var 60 procent af de nye, solgte biler i kommunen elbiler. I den anden ende af statistikken trådte bilkøberne i Langeland Kommune mest på bremsen. Her var tallet 27 procent.
Skatteministeriet forventer, at flere danskere i de kommende år får mulighed for at skifte til en elbil i samme bilklasse og prisleje som deres nuværende bil. Den forventning er baseret på, at der en tendens til, at priserne på elbiler har været faldende, samtidig med at der er blevet introduceret en række mindre og billigere bilmodeller.
Kigger man efter detaljen i Elbilindeks 2024 vil man kunne se, at de 64 procent som vil vælge en bil købe eller lease en bil med el i drivlinjen fordeler sig på 42 procent ren elbil og 22 procent plugin-hybridbil.
Fakta: Anvendt data
Spørgsmål: Hvad ser du som de største udfordringer ved at vælge en elbil frem for en benzin- eller dieselbil?
Elbiler kører ikke langt nok på en opladning:
- Total: 40 pct.
- Hovedstaden: 34 pct.
- Nordsjælland: 42 pct.
- Sjælland: 38 pct.
- Fyn: 38 pct.
- Sydjylland: 41 pct.
- Vestjylland: 50 pct.
- Østjylland 41 pct.
- Nordjylland: 48 pct.
Spørgsmål: Forestil dig, at du skulle købe eller lease en bil i morgen. Hvilken bil ville du vælge?
- Total: Elbil (42 pct.) – Plugin-hybridbil (22 pct.)
- Hovedstaden: Elbil (43 pct.) – Plugin-hybridbil (25 pct.)
- Nordsjælland: Elbil (54 pct.) – Plugin-hybridbil (18 pct.)
- Sjælland: Elbil (45 pct.) – Plugin-hybridbil (20 pct.)
- Fyn: Elbil (39 pct.) – Plugin-hybridbil (25 pct.)
- Sydjylland: Elbil (36 pct.) Plugin-hybridbil (22 pct.)
- Vestjylland: Elbil (38 pct.) Plugin-hybridbil (17 pct.)
- Østjylland: Elbil (46 pct.) – Plugin-hybridbil (22 pct.)
- Nordjylland: Elbil (35 pct.) – Plugin-hybridbil (20 pct.)
Mere til historien
Elbiler ruster mindst lige så meget som fossilbiler – og det er en udfordring, mener ekspert. Læs mere om det her
En ny opdatering i Google Maps kan give dig en kontant gevinst på 'op mod 2.000 kroner om året'. Men mens fossilbilisterne kan se frem til en nemmere hverdag, efterlades en stor gruppe bilister med en lang næse.
(mere…)NY UDVIKLING: Mens initiativgruppen nu dokumenterer klare fejlmønstre på Audi e-tron, har FDM netop opdateret listen over de alvorlige tekniske svigt. Samtidig lander en ny Audi-direktør midt i krisen. Se de seneste opdateringer her.
(mere…)Hyundai udvider nu deres elektriske offensiv med en kraftfuld nyhed. Elbilen kommer i 2026.
(mere…)Den kinesiske bilgigant stormer frem i både Europa og Danmark. Se de nye tal bag succesen og find ud af, hvilke modeller danskerne køber flest af.
(mere…)Skoda Elroq har netop sat en historisk rekord i Danmark. Den elektriske SUV er nu landets mest solgte bil efter 10.000 leveringer på rekordtid.
(mere…)GUIDE: Antallet af elbiler er eksploderet med 50 procent siden sidste år. Det lægger et massivt pres på lynladerne over julen. Her er tips til at styre udenom ladekøen, mens trafikken peaker.

Skal du tværs over landet i julen 2025? Så er du en del af en historisk stor flok af elbilister. Med over 500.000 elbiler på de danske veje er presset på infrastrukturen større end nogensinde før.
Selvom ladeinfrastrukturen er udbygget markant, viser data fra både Vejdirektoratet og ladeoperatøren Clever, at der opstår en kritisk flaskehals midt på dagen.
”Det sorte hul” mellem kl. 11 og 15
Ifølge Vejdirektoratets juletrafik-prognose er der i dag (lillejuleaften) særlig risiko for tæt trafik og kødannelser mellem kl. 11.00 og 14.00, især i retning fra hovedstadsområdet mod Fyn og Jylland.
Dette tidsrum falder næsten præcis sammen med ladeoperatørernes "sorte hul".
Clever melder nemlig om spidsbelastning på lynladerne mellem kl. 11.00 og 15.00, hvor aktiviteten forventes at ligge op mod 30 procent over normalen.
LÆS MERE: Audi-oprør eskalerer: Nu dokumenteres de mange fejl
4 gode råd til elbilister i juletrafikken: Sådan undgår du ladekøen
- Søg væk fra motorvejen: Undgå de mest populære "hotspots" som Køge, Ringsted, Odense og Fredericia. Find i stedet lynladere ved supermarkeder eller byggemarkeder lidt væk fra de store knudepunkter.
- Husk at opvarme batteriet: En kold elbil lader langsomt. Hvis du ikke forvarmer batteriet, kan ladetiden fordobles i vinterkulden. Indtast ladestanderen i bilens navigation. Så forvarmer mange biler automatisk batteriet, så det er klar til at modtage strøm lynhurtigt, når du ankommer.
- Stop ved 80 procent: De sidste 20 procent (fra 80 til 100%) tager ofte lige så lang tid at lade som de første 80 procent. Kør videre, når du har nok strøm til at nå frem. Det får afviklet køen hurtigere.
- Udnyt ydertimerne: Kan du køre før kl. 10 eller efter kl. 17? Så er der markant bedre plads, selv på de store rejsedage.
Selvom antallet af elbiler er steget eksplosivt, er ladeinfrastrukturen fulgt ret godt med. Clever har alene det seneste år øget antallet af lynladere med 31 procent for at imødekomme det stigende behov.
LÆS MERE: Ny Clever-funktion: Nu kan du oplade elbilen ved internetnedbrud
Hold øje med 2. juledag
Når julemiddagen er overstået, vender trafikken.
Vejdirektoratet forventer fornyet pres den 26. december, når folk søger retur mod Sjælland.
Igen er det tidsrummet mellem kl. 11.00 og 14.00, du skal forsøge at styre udenom, hvis du vil have lynhurtig adgang til strømmen.
Du kan altid følge den aktuelle trafiksituation og se eventuelle hændelser på Vejdirektoratets Trafikinfo.dk.
Redaktionel note: Artiklen er oprindeligt publiceret den 19. december 2025. Teksten er den 23. december 2025 aktualiseret.
Mere til historien
Elafgiften styrtdykker efter nytår, hvilket burde være en glæde for dig med elbil. Men tjek lige din elregning en ekstra gang – flere selskaber skruer nemlig prisen op, netop som afgiften ryger ned.

