Elbilsejere betaler dyrt for uigennemskuelig opladning
KOMMENTAR: Priserne for opladning af elbil i hjemmet er et stort uigennemskueligt kaos af gebyrer, leje, service og potentiel stavnsbinding.
Jeg har nu kørt de første over 1.000 kilometer i en elbil. Allerede nu står én ting helt klart for mig: Markedet for opladning af elbiler minder om, hvordan mobilabonnementer blev solgt for nogle år siden.
Det er total uigennemskueligt, hvor man finder den billigste løsning på opladning af elbilen i hjemmet og ude i byen.
Installations- og oprettelsesgebyrer… 3.000 kroner, hvis du lejer boksen. 5.000 kroner, hvis du køber den – nej vent! Kun hvis du har en elaftale for hele huset med udbyderen. Ellers koster det 10.000 kroner at købe boksen.
Og den der elaftale, er det så den mest fordelagtige for ens samlede forbrug? Nå ja! Så skal der også betales op til 200 kroner om måneden for leje og service af boksen.
Du kan også få elafgift-refusion fra staten, men kun hvis ladestanderen er godkendt til det. Og sjovt nok ligger prisen for leje og service ret tæt på den pris, som man får i refusion.
Tesla-ejere går glip af tusindvis af kroner
Jeg gætter på, at når elrefusionen forsvinder eller udfases, så ændrer leje- og serviceaftaleprisen sig nedad.
Jeg bliver træt – VIRKELIG TRÆT
Jeg har endnu ikke gennemsøgt hele markedet, men jeg har nu en idé om, at elbilisterne kommer til at betale ALT for meget. Ikke for strømmen, men for alt andet omkring. Særligt mystiske ordninger og gebyrer.
Lad os være ærlige. Det koster jo ikke mellem 3.000 og 10.000 kroner at montere en opladeboks plus ”service”. Hvis jeg lejer noget, så betaler jeg normalt ikke for eventuelle serviceting i lejeperioden. Derfor tænker jeg, at denne ”service” mest handler om, at udbyderen skal tjene penge – fordi de kan.
Jeg har ret godt styr på mobilabonnementer og hvor faldgruberne er, men på opladning af elbilen derhjemme, bliver jeg VIRKELIG TRÆT.
Det er virkelig uigennemskueligt. Jeg fornemmer også en vis stavnsbinding.
LÆS MERE: Nej! Du slipper ikke for værkstedet fordi du har en elbil
En mail bekræfter uigennemskueligheden for elbilsejerne
Der er netop landet en mail fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, som bekræfter mine oplevelser og tanker.
De opfordrer til, at forbrugerne sætter sig grundigt ind i markedet for opladning af elbiler og kortlægger deres behov, såsom mængden af kilometer samt hvor meget man skal oplade hjemme og ude. Man gør også klogt i at tjekke for aktuelle kampagner og tilbud fra udbyderne.
– ”Hvis man ønsker at skifte leverandør, kan det let komme til at koste flere tusinde kroner, fordi den gamle ladestander ofte skal tages ned, og en ny sættes op. Netop denne engangsudgift er med til at fastholde mange elbilister i ufordelagtige aftaler,” udtaler kontorchef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Niels Enemærke.
Hvad tænker du? Del gerne dine erfaringer i kommentarfeltet herunder.
LÆS MERE: Tesla-ejere risikerer at havne i denne opladefælde
VIL DU OPDATERES? ⚡️ Vi vender dig tre gange om ugen de seneste technyheder i indbakken. Blandt alle tilmeldte finder vi hver måned en vinder af en powerbank fra GreyLime. Tilmeld dig gratis her! Afmeld når du har lyst. Læs mere om konkurrencen her.
Mere til historien
Det kan godt være, at opladning af elbilen via en opladestander i hjemmet er uigennemskueligt, men jeg har endnu ikke inkluderet ”udeopladning” i ligningen. Jeg kan afsløre, at det IKKE bliver lettere.