Elbilsejere betaler dyrt for uigennemskuelig opladning

KOMMENTAR: Priserne for opladning af elbil i hjemmet er et stort uigennemskueligt kaos af gebyrer, leje, service og potentiel stavnsbinding.

KORT UDGAVE
Markedet for opladning af elbiler er uigennemskueligt og dyrt. Priserne for installation og "service" er høje, og det er vanskeligt at sammenligne forskellige udbydere. Der er gebyrer for alt muligt, og det kan være dyrt at skifte leverandør. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen opfordrer elbilister til at sætte sig grundigt ind i markedet og sammenligne priser, før de indgår en aftale.
Polestar 2 elbil opladning
Efter over 1.000 kilometer i en Polestar 2 har jeg konkluderet, at en hjemmeoplader er et must, hvis ikke du vil spilde din tid på opladestationer. Desværre er priserne fuldkomne uigennemskuelige (Foto: MereMobil.dk)

Jeg har nu kørt de første over 1.000 kilometer i en elbil. Allerede nu står én ting helt klart for mig: Markedet for opladning af elbiler minder om, hvordan mobilabonnementer blev solgt for nogle år siden.

Det er total uigennemskueligt, hvor man finder den billigste løsning på opladning af elbilen i hjemmet og ude i byen.

Installations- og oprettelsesgebyrer… 3.000 kroner, hvis du lejer boksen. 5.000 kroner, hvis du køber den – nej vent! Kun hvis du har en elaftale for hele huset med udbyderen. Ellers koster det 10.000 kroner at købe boksen.

Og den der elaftale, er det så den mest fordelagtige for ens samlede forbrug? Nå ja! Så skal der også betales op til 200 kroner om måneden for leje og service af boksen.

Du kan også få elafgift-refusion fra staten, men kun hvis ladestanderen er godkendt til det. Og sjovt nok ligger prisen for leje og service ret tæt på den pris, som man får i refusion.

Tesla-ejere går glip af tusindvis af kroner

Jeg gætter på, at når elrefusionen forsvinder eller udfases, så ændrer leje- og serviceaftaleprisen sig nedad.

Jeg bliver træt – VIRKELIG TRÆT

Jeg har endnu ikke gennemsøgt hele markedet, men jeg har nu en idé om, at elbilisterne kommer til at betale ALT for meget. Ikke for strømmen, men for alt andet omkring. Særligt mystiske ordninger og gebyrer.

Lad os være ærlige. Det koster jo ikke mellem 3.000 og 10.000 kroner at montere en opladeboks plus ”service”. Hvis jeg lejer noget, så betaler jeg normalt ikke for eventuelle serviceting i lejeperioden. Derfor tænker jeg, at denne ”service” mest handler om, at udbyderen skal tjene penge – fordi de kan.

Jeg har ret godt styr på mobilabonnementer og hvor faldgruberne er, men på opladning af elbilen derhjemme, bliver jeg VIRKELIG TRÆT.

Det er virkelig uigennemskueligt. Jeg fornemmer også en vis stavnsbinding.

LÆS MERE: Nej! Du slipper ikke for værkstedet fordi du har en elbil

En mail bekræfter uigennemskueligheden for elbilsejerne

Der er netop landet en mail fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, som bekræfter mine oplevelser og tanker.

De opfordrer til, at forbrugerne sætter sig grundigt ind i markedet for opladning af elbiler og kortlægger deres behov, såsom mængden af kilometer samt hvor meget man skal oplade hjemme og ude. Man gør også klogt i at tjekke for aktuelle kampagner og tilbud fra udbyderne.

– ”Hvis man ønsker at skifte leverandør, kan det let komme til at koste flere tusinde kroner, fordi den gamle ladestander ofte skal tages ned, og en ny sættes op. Netop denne engangsudgift er med til at fastholde mange elbilister i ufordelagtige aftaler,” udtaler kontorchef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Niels Enemærke.

Hvad tænker du? Del gerne dine erfaringer i kommentarfeltet herunder.

LÆS MERE: Tesla-ejere risikerer at havne i denne opladefælde

GÅ IKKE GLIP AF FREMTIDEN ⚡️
Tech-verdenen bevæger sig hurtigt. Vi samler de vigtigste nyheder, så du altid er foran – leveret direkte i din indbakke 4 gange om ugen.

Hold mig opdateret (gratis)


Mere til historien

Det kan godt være, at opladning af elbilen via en opladestander i hjemmet er uigennemskueligt, men jeg har endnu ikke inkluderet ”udeopladning” i ligningen. Jeg kan afsløre, at det IKKE bliver lettere.

Audi-oprør eskalerer: Nu dokumenteres mønstret i de mange e-tron-fejl

NY UDVIKLING: Mens initiativgruppen nu dokumenterer klare fejlmønstre på Audi e-tron, har FDM netop opdateret listen over de alvorlige tekniske svigt. Samtidig lander en ny Audi-direktør midt i krisen. Se de seneste opdateringer her.

(mere…)
Verdenspremiere: Ny stor Hyundai elbil med lynhurtig 800-volt teknik

Hyundai udvider nu deres elektriske offensiv med en kraftfuld nyhed. Elbilen kommer i 2026.

(mere…)
MG salg slår rekord: 300.000 biler solgt i Europa

Den kinesiske bilgigant stormer frem i både Europa og Danmark. Se de nye tal bag succesen og find ud af, hvilke modeller danskerne køber flest af.

(mere…)
Skoda Elroq runder 10.000 biler: Danmarks mest solgte i 2025

Skoda Elroq har netop sat en historisk rekord i Danmark. Den elektriske SUV er nu landets mest solgte bil efter 10.000 leveringer på rekordtid.

(mere…)
Undgå ladekø i ”det sorte hul”: Her er den største risiko i julen

GUIDE: Antallet af elbiler er eksploderet med 50 procent siden sidste år. Det lægger et massivt pres på lynladerne over julen. Her er tips til at styre udenom ladekøen, mens trafikken peaker.

elbil oplader clever lynoplader
Vejdirektoratet og Clever er enige: Mellem klokken 11 og 15 opstår ”det sorte hul” i juletrafikken, hvor risikoen for både kø på asfalten og ventetid ved lynladerne er størst (Foto: MereMobil.dk)

Skal du tværs over landet i julen 2025? Så er du en del af en historisk stor flok af elbilister. Med over 500.000 elbiler på de danske veje er presset på infrastrukturen større end nogensinde før.

Selvom ladeinfrastrukturen er udbygget markant, viser data fra både Vejdirektoratet og ladeoperatøren Clever, at der opstår en kritisk flaskehals midt på dagen.

”Det sorte hul” mellem kl. 11 og 15

Ifølge Vejdirektoratets juletrafik-prognose er der i dag (lillejuleaften) særlig risiko for tæt trafik og kødannelser mellem kl. 11.00 og 14.00, især i retning fra hovedstadsområdet mod Fyn og Jylland.

Dette tidsrum falder næsten præcis sammen med ladeoperatørernes "sorte hul".

Clever melder nemlig om spidsbelastning på lynladerne mellem kl. 11.00 og 15.00, hvor aktiviteten forventes at ligge op mod 30 procent over normalen.

LÆS MERE: Audi-oprør eskalerer: Nu dokumenteres de mange fejl

4 gode råd til elbilister i juletrafikken: Sådan undgår du ladekøen

  1. Søg væk fra motorvejen: Undgå de mest populære "hotspots" som Køge, Ringsted, Odense og Fredericia. Find i stedet lynladere ved supermarkeder eller byggemarkeder lidt væk fra de store knudepunkter.
  2. Husk at opvarme batteriet: En kold elbil lader langsomt. Hvis du ikke forvarmer batteriet, kan ladetiden fordobles i vinterkulden. Indtast ladestanderen i bilens navigation. Så forvarmer mange biler automatisk batteriet, så det er klar til at modtage strøm lynhurtigt, når du ankommer.
  3. Stop ved 80 procent: De sidste 20 procent (fra 80 til 100%) tager ofte lige så lang tid at lade som de første 80 procent. Kør videre, når du har nok strøm til at nå frem. Det får afviklet køen hurtigere.
  4. Udnyt ydertimerne: Kan du køre før kl. 10 eller efter kl. 17? Så er der markant bedre plads, selv på de store rejsedage.

Selvom antallet af elbiler er steget eksplosivt, er ladeinfrastrukturen fulgt ret godt med. Clever har alene det seneste år øget antallet af lynladere med 31 procent for at imødekomme det stigende behov.

LÆS MERE: Ny Clever-funktion: Nu kan du oplade elbilen ved internetnedbrud

Hold øje med 2. juledag

Når julemiddagen er overstået, vender trafikken.

Vejdirektoratet forventer fornyet pres den 26. december, når folk søger retur mod Sjælland.

Igen er det tidsrummet mellem kl. 11.00 og 14.00, du skal forsøge at styre udenom, hvis du vil have lynhurtig adgang til strømmen.

Du kan altid følge den aktuelle trafiksituation og se eventuelle hændelser på Vejdirektoratets Trafikinfo.dk.

Redaktionel note: Artiklen er oprindeligt publiceret den 19. december 2025. Teksten er den 23. december 2025 aktualiseret.

Mere til historien

Elafgiften styrtdykker efter nytår, hvilket burde være en glæde for dig med elbil. Men tjek lige din elregning en ekstra gang – flere selskaber skruer nemlig prisen op, netop som afgiften ryger ned.

MG S6 EV pris: Her er de danske priser på ‘Tesla-udfordrer’

Nu er de danske priser på den nye MG S6 EV officielle. Den elektriske SUV lander med en startpris, der går direkte efter Tesla Model Y. Se alle priserne her.

(mere…)
Subscribe - få opdateringer på tråden
Notify of
5 Kommentarer
Ældste
Nyeste
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer
Kom et skridt foran
Vil du være fuldt opdateret på de seneste nyheder, anmeldelser samt trends og tendenser i mobilbranchen? Få de seneste vurderinger først i vores nyhedsbrev.
Gå til tilmeldingssiden
Vi dækker teknologi – fra telefoner og tablets over smarthome og smartwatches til hjemmeelektronik og elbiler. Vi skriver nyheder, baggrundshistorier og guides, men udgiver også podcasts og videoer. Vores ambition er at være din foretrukne kilde til viden om en teknologi, der har afgørende betydning for os alle.
© 2025 MereMobil.dk. Alle rettigheder forbeholdt.
magic-wandarrow-right-circle
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram