Solid-state batterier til elbiler er alt for usikre
Verdens største batteriproducent CATL mener, at solid-state batterier fortsat er alt for usikre.
Mange har drømt om, at solid-state batterier var ”lige rundt om hjørnet”. Solid-state batterier har for mange været håbet om, at elbilen får en markant længere rækkevidde.
Men håbet er måske længere væk, end mange har drømt om.
GUIDE: Så meget kan du spare ved at skifte til en elbil
Den kinesiske batteriproducent CATL, som også er verdens største, fortæller, at de har arbejdet på teknologien i mere end 10 år og de stiller fortsat spørgsmålstegn både ved sikkerhed og holdbarhed. Det skriver Financial Times.
Robin Zeng, grundlæggeren af CATL, mener, at der vil gå flere år før teknologien, bliver klar til masseproduktion. Modsat Toyota, der fornyelig har udtalt, at de vil være klar med de første kommercielle solid-state batterier inden for tre år.
TIP: Holder din elbil stille i længere tid? Det skal du vide
To af de helt store problemer er, at for at battericellerne bliver så effektive som muligt, så skal de være under et konstant tryk, hvilket udgør et sikkerhedsproblem. Men der er også nogle udfordringer med den generelle levetid for batterierne netop nu, som ifølge Robin Zeng, har en maksimal ladecyklus på 10 gange.
VIL DU OPDATERES? ⚡️ Vi vender dig tre gange om ugen de seneste technyheder i indbakken. Blandt alle tilmeldte finder vi hver måned en vinder af en powerbank fra GreyLime. Tilmeld dig gratis her! Afmeld når du har lyst. Læs mere om konkurrencen her.
Mere til historien
I februar måned gik CATL ind i et konsortium, der var iværksat af den kinesiske regering, hvor formålet er at udvikle et solid-state batteri først.