Elbil-revolutionen lægger fabrikker øde hen
I Kina lægger elbilernes fremmarch bilfabrikker øde, mens de ansatte bliver færre på nye, effektive fabrikker.
Det er et temmelig dystert billede New York Times tegner af den kinesiske bilindustri.
Omstillingen fra fossilbiler til elbiler er i allerhøjeste gear. Det skaber en slagtebænk, hvor ikke kun milliardinvesteringer står øde hen, men også hvor de ansatte i bilindustrien er sat under et voldsomt pres af effektive robotter.
Det er Politiken, som bringer en dansk oversættelse af artiklen fra New York Times.
Skribenten fortæller blandt andet om en 7,7 milliarder kroner dyr fabrik, som den sydkoreanske bilproducent Hyundai åbnede i 2017. Fabrikken står i dag øde hen, og arbejderne er rykket videre til nybyggede, automatiserede fabrikker, hvor elbilerne ruller af samlebåndene i højt tempo.
Kineserne vil have elbiler
Det er således ikke kun i Danmark, EU og resten af den vestlige verden, at elbilerne æder markedsandele i samme tempo som biograferne sælger popcorn.
Kineserne vender ryggen til fossilbilerne. I sidste måned oversteg salget af rene elbiler og hybridbiler for første gang salget af benzinbiler i Kinas 35 største byer, skriver New York Times.
John Zeng, Asien-direktør for analyse- og konsulentvirksomheden GlobalData Automotive, siger til avisen, at der er en revolution i gang i den kinesiske bilindustri, og at produktionen af “biler med forbrændingsmotor er døende”.
Danskerne har fortsat speederen i bund i elbilerne
Selv om transformationen fra fossil til el ventes at tage adskillige år, så vil endnu flere bilfabrikker hen ad vejen ryge på slagtebænken, bilarbejdere skal kunne håndtere store forandringer og byer med produktion af især fossilbiler skal kigge efter andre arbejdspladser, skriver New York Times.
Dilemmaet er, at det er billigere at bygge en ny fabrik til produktion af elbiler end det er, at omstille en fossilbilsfabrik.
Mere til historien
Også i Danmark moser elbilerne sig ind i bilparken. Faktisk kæmper Danmark om den grønne førertrøje i EU. Læs mere om det her