Kineserne kan blive tvunget til at sætte prisen på elbiler op
En EU-forhøjelse af toldsatsen for elbiler produceret i Kina kan koste de danske købere dyrt.
Der er mindst tre ting, som optager de bilejere, der er på udkig efter en ny elbil: Ladetid, rækkevidde og, på det seneste, prisen.
Både ladetid og rækkevidde er afhængig af en række faktorer, som i diverse fora bliver diskuteret op og ned ad stolper. Og så er der priserne, som der hersker en del usikkerhed om.
Hvornår “man synes, prisen er rigtig” er ikke nemt at gennemskue, som man læse om i vores artikel “Skal, skal ikke: Er prisfesten på elbiler stoppet?”.
Og det bliver efter alt at dømme ikke nemmere. Det er der stor sandsynlighed for, at EU vil sørge for.
Gedigen prisstigning kan forventes
Senere i år vil EU næsten lige så sikkert som amen i kirken øge toldsatsen på elbiler produceret i Kina. Der snakkes om, at toldsatsen vil blive sat op fra de nuværende 10 procent til mellem 20 og 25 procent.
– “Alt andet lige vil det betyde højere priser på elbiler produceret i Kina for danske forbrugere.”
Punktum.
Det er Rune Thyge Johansen, analytiker i Danske Bank, som er klar i spyttet i et indlæg på LinkedIn.
I kolde kontanter betyder det, ifølge Rune Thyge Johansens beregninger, at elbiler fra Kina til en pris på 250.000 kroner i Danmark vil stige med mellem 10.000 og 30.000 kroner.
Han tilføjer i kommentar til Finans, at det dog afhænger af, hvordan producenterne i Kina og bilforhandlerne i Danmark vil reagere.
– “De kan jo vælge at sætte priserne ned og reducere deres profitmarginer,” skriver Danske Bank-analytikeren i en uddybende kommentar til Finans.
Til Finans siger René Tønder, selvstændig strategisk rådgiver i bilbranchen, at de danske bilkøbere formentligt ikke skal frygte, at de kinesiske elbiler stiger i pris, fordi at prissætningen har været forsigtig.
Dermed mener han, at øgningen af toldsatsen vil forsvinde i en justering af de profitmarginer, som Rune Thyge Johansen er inde på.
Ulovlig statsstøtte
Øgningen af toldsatsen er baseret på en undersøgelse af ulovlig statsstøtte til elbiler produceret i Kina, som EU-Kommissionen i gang i efteråret. Og ifølge Rune Thyge Johansen er der fundet tegn på, at kinesisk statsstøtte har skadet europæisk industri.
– “Endeligt har EU med ‘industriplanen for den grønne pagt’ sat et strategisk fokus på at styrke den europæiske nulemissionsindustris konkurrenceevne,” skriver Rune Thyge Johansen på LinkedIn.
Også Tesla og BMW og …
Den forventede nye toldsat drejer sig vel at mærke om elbiler produceret i Kina.
Det betyder, at det ikke kun er biler fra kinesiske bilfabrikanter som NIO, XPeng, Voyah og nu også Xiaomi, som rammes. Det inkluderer også vestlige mærker som Tesla med Model 3, BMW, Volvo, Dacia og Lotus, som producerer i Kina og derefter fragter køretøjerne til Europa.
EU skal inden november beslutte, om toldsatsen på elbiler produceret i Kina skal forhøjes.
VIL DU OPDATERES? ⚡️ Vi vender dig tre gange om ugen de seneste technyheder i indbakken. Blandt alle tilmeldte finder vi hver måned en vinder af en powerbank fra GreyLime. Tilmeld dig gratis her! Afmeld når du har lyst. Læs mere om konkurrencen her.
Mere om historien
En gennemsnitslig pendler kan spare 14.500 kroner om året ved at køre i en elbil på arbejde fremfor en dieselbil. Læs mere om det her