Kineserne kan blive tvunget til at sætte prisen på elbiler op

En EU-forhøjelse af toldsatsen for elbiler produceret i Kina kan koste de danske købere dyrt.

en elbil i fart
En XPeng P7 koster i øjeblikket fra 400.000 kroner. Måske vil til efteråret stige kraftigt i pris. (Foto: XPeng/PR)

Der er mindst tre ting, som optager de bilejere, der er på udkig efter en ny elbil: Ladetid, rækkevidde og, på det seneste, prisen.

Både ladetid og rækkevidde er afhængig af en række faktorer, som i diverse fora bliver diskuteret op og ned ad stolper. Og så er der priserne, som der hersker en del usikkerhed om.

Hvornår “man synes, prisen er rigtig” er ikke nemt at gennemskue, som man læse om i vores artikel “Skal, skal ikke: Er prisfesten på elbiler stoppet?”.

Og det bliver efter alt at dømme ikke nemmere. Det er der stor sandsynlighed for, at EU vil sørge for.

Gedigen prisstigning kan forventes

Senere i år vil EU næsten lige så sikkert som amen i kirken øge toldsatsen på elbiler produceret i Kina. Der snakkes om, at toldsatsen vil blive sat op fra de nuværende 10 procent til mellem 20 og 25 procent.

– “Alt andet lige vil det betyde højere priser på elbiler produceret i Kina for danske forbrugere.”

Punktum.

Det er Rune Thyge Johansen, analytiker i Danske Bank, som er klar i spyttet i et indlæg på LinkedIn.

I kolde kontanter betyder det, ifølge Rune Thyge Johansens beregninger, at elbiler fra Kina til en pris på 250.000 kroner i Danmark vil stige med mellem 10.000 og 30.000 kroner.

Han tilføjer i kommentar til Finans, at det dog afhænger af, hvordan producenterne i Kina og bilforhandlerne i Danmark vil reagere.

– “De kan jo vælge at sætte priserne ned og reducere deres profitmarginer,” skriver Danske Bank-analytikeren i en uddybende kommentar til Finans.

Til Finans siger René Tønder, selvstændig strategisk rådgiver i bilbranchen, at de danske bilkøbere formentligt ikke skal frygte, at de kinesiske elbiler stiger i pris, fordi at prissætningen har været forsigtig.

Dermed mener han, at øgningen af toldsatsen vil forsvinde i en justering af de profitmarginer, som Rune Thyge Johansen er inde på.

Ulovlig statsstøtte

Øgningen af toldsatsen er baseret på en undersøgelse af ulovlig statsstøtte til elbiler produceret i Kina, som EU-Kommissionen i gang i efteråret. Og ifølge Rune Thyge Johansen er der fundet tegn på, at kinesisk statsstøtte har skadet europæisk industri.

– “Endeligt har EU med ‘industriplanen for den grønne pagt’ sat et strategisk fokus på at styrke den europæiske nulemissionsindustris konkurrenceevne,” skriver Rune Thyge Johansen på LinkedIn.

Også Tesla og BMW og …

Den forventede nye toldsat drejer sig vel at mærke om elbiler produceret i Kina.

Det betyder, at det ikke kun er biler fra kinesiske bilfabrikanter som NIO, XPeng, Voyah og nu også Xiaomi, som rammes. Det inkluderer også vestlige mærker som Tesla med Model 3, BMW, Volvo, Dacia og Lotus, som producerer i Kina og derefter fragter køretøjerne til Europa.

EU skal inden november beslutte, om toldsatsen på elbiler produceret i Kina skal forhøjes.

VIL DU OPDATERES? ⚡️ Vi sender dig fire gange om ugen de seneste technyheder til din indbakke. Tilmeld dig gratis her! Afmeld når du har lyst.


Mere om historien

En gennemsnitslig pendler kan spare 14.500 kroner om året ved at køre i en elbil på arbejde fremfor en dieselbil. Læs mere om det her

3 årsager til at elbilerne sender benzin og diesel på museum

Når en ny bil med udstødningsrør anskaffes, vil det kræve en forklaring på, hvorfor en elbil ikke er valgt. Det siger en ekspert.

(mere…)
De første officielle billeder af Elroq RS

Skoda har verdenspremiere på deres nye Elroq RS-model i næste uge. Allerede nu er de klar med billeder af den.

(mere…)
Importør: Tesla-priserne falder

Det er risikalt at have importerede Teslaer stående, da priserne falder, lyder det fra en importør.

(mere…)
Audi fremrykker lancering af ny billigere el-SUV – Q2?

En ny og billigere SUV fra Audi ventes nu at blive lanceret i 2026 i stedet for 2027.

(mere…)
Apple Carplay: Nye funktioner er på vej til din bil

Når iPhone-opdateringen iOS 18.4 frigives, så betyder det også nye funktioner til CarPlay.

(mere…)
Farvel til Google Assistent i bilen

Det er snart slut med Google Assistant i bilen. Når Android Auto 14 kommer, så er det Gemini, at du skal tale med.

(mere…)
Subscribe - få opdateringer på tråden
Notify of
0 Kommentarer
Ældste
Nyeste
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer
Kom et skridt foran
Vil du være fuldt opdateret på de seneste nyheder, anmeldelser samt trends og tendenser i mobilbranchen? Få de seneste vurderinger først i vores nyhedsbrev.
Gå til tilmeldingssiden
Vi dækker teknologi – fra telefoner og tablets over smarthome og smartwatches til hjemmeelektronik og elbiler. Vi skriver nyheder, baggrundshistorier og guides, men udgiver også podcasts og videoer. Vores ambition er at være din foretrukne kilde til viden om en teknologi, der har afgørende betydning for os alle.
© 2025 MereMobil.dk. Alle rettigheder forbeholdt.
magic-wandarrow-right-circle
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram