DR opdeler Ramasjang i 3 selvstændige apps
Den populære Ramasjang-app fra DR deles nu op i tre selvstændige apps.
DR’s populære Ramasjang app bliver delt op i tre selvstændige apps, det gør det også nemmere for forældre fremadrettet at vælge om deres børn skal bruge skærmtiden på læring, underholdning eller kreativitet.
Små børn bruger over 100 minutter foran en skærm – hver dag!
Men Ramasjang-appen, som du kender, den er altså færdig.
Faktisk har DR i udvikling også taget udgangspunkt i de resultater, som er kommet i en spilundersøgelse, der er lavet i samarbejde med DFI og Medierådet for Børn og Unge.
Her fremgår det blandt andet, at børn i aldersgruppen 4-8 år i høj grad motiveres af at lære nyt. Det er heller ingen hemmelighed, at langt de fleste børn elsker spil.
-”Børns primære motivation for at spille er selvfølgelig at blive underholdt. Men fra vores store spilundersøgelse og vores brugerinvolvering af Ramasjang-målgruppen ved vi også, at deres næststørste motivation er at lære noget nyt. Derfor er vi meget stolte af at kunne tilbyde nye apps med et særligt fokus på læring gennem kreativ leg,” siger Katrine Granholm, redaktør i B&U.
GUIDE: Sådan undgår du at mobilspil stjæler og misbruger dine børns data
Med de nye selvstændige apps, som hedder Ramasjang LEG, Ramasjang LÆR og Ramasjang KREA, så er tingene opdelt. Det er i Ramasjang LEG, at du kan løse mysterier med Kristian fra Ramasjang Mysteriet, danse med Danske Staffan eller bygge en by af kage med Rosa fra Rouladegade.
Er du til spillene, hvor børnene kan lære om verden, samt træne sprog og tal – så foregår det nu i appen Ramasjang LÆR. Det er også her, at du finder Hr. Skæg.
Ramasjang KREA-appen har stort fokus på indhold, der styrker børnenes kreativitet og fantasi.
Du kan downloade de nye apps i både Apples App Store og Google Play Store.
Mere til historien
Ifølge ”Børns spillevaner 2020” så spiller 92 procent af børn mellem 1-15 år digitale spil. Halvdelen spiller næsten dagligt, dagligt eller flere gange dagligt. Hertil kommer så, at der er forskelle i spillevanerne afhængig af køn og alder. Pigerne foretrækker tablet og smartphone, mens drengene også spiller på konsol og computer. om spilundersøgelsen her.
Læs også:
Nogle børn ekskluderes digitalt