Apples elbil Apple Car droppet
Apples elbil har ladet vente på sig og nu forlyder det, at deres Apple Car-projekt er droppet helt.

Apple har officielt droppet deres planer om elbilsprojektet ”Project Titan”. Det skriver Bloomberg.
Det tyder således ikke på, at Apple Car nogensinde bliver en realitet. Topledelsen hos Apple har angiveligt truffet beslutningen i de seneste uger.
Ifølge Bloomberg blev nyheden delt internt hos Apple i går, hvor det også blev oplyst, at en stor del af Titan-teamet på hele 2.000 ansatte ville blive flyttet til andre Apple-projekter, som blandt andet kunstig intelligens.
LÆS MERE: Skal, skal ikke: Er prisfesten på elbiler stoppet?
Det betyder formegentlig også et farvel til nogle ansatte. Det er dog uvist hvor mange.
Apples elbilsprojekt ”Projekt Titan” går tilbage til 2015, hvor det lød, at Apple havde planer om at revolutionere bilindustrien, som de gjorde med mobilindustrien, da de præsenterede den første iPhone.
Det er ellers kun en måned siden, at Bloomberg skrev, at lanceringen af Apple-bilen var udskudt til 2028. Men nu tyder det altså på, at det skrottes helt i stedet. Om der senere kommer et nyt bilprojekt, må tiden vise.
Apple har aldrig omtalt planerne om udviklingen af en elbil offentligt, det er derfor ikke sandsynligt, at vi får en officiel melding fra Apple.
Apple har ikke kommenteret Bloombergs artikel.
Tech-konkurrenten Xiaomi har netop afsløret deres bilbud for offentligheden til Mobile World Congress.
Det tyder altså på, at vi må “nøjes” med software til bilen fra Apple med deres Apple CarPlay.
LÆS MERE: Apple CarPlay – anden generation er klar
NYHEDER FRA APPLE: Du kan få de seneste Apple-nyheder i din indbakke hver mandag, onsdag, fredag og lørdag. Tilmeld dig GRATIS netop nu. Skriv din mailadresse i feltet herunder.
Mere til historien
Det har tidligere været Doug Field, som stod i spidsen for Apple Car-projektet frem til 2021, hvor han stoppede hos Ford. Doug Field har en fortid hos Tesla fra 2013 til 2018, hvor han var med i produktionen af Model 3. Apple COO Jeff Williams og Kevin Lynch, overtog styringen af Apple Car-projektet i 2021 efter Doug Field.
Læs også:
Mercedes kan ikke sælge nok elbiler
NY UDVIKLING: Mens initiativgruppen nu dokumenterer klare fejlmønstre på Audi e-tron, har FDM netop opdateret listen over de alvorlige tekniske svigt. Samtidig lander en ny Audi-direktør midt i krisen. Se de seneste opdateringer her.
(mere…)GUIDE 2025: Bliver du overvåget? Se hvordan du finder skjulte trackere på både iPhone (som AirTag) og Android i vores opdaterede guide. Vi gennemgår de nye automatiske advarsler og samarbejdet mellem Apple og Google, der sikrer dig mod uønsket sporing.
(mere…)Hyundai udvider nu deres elektriske offensiv med en kraftfuld nyhed. Elbilen kommer i 2026.
(mere…)OVERBLIK: Apples roadmap for 2026 ser rekordstort ud med over 20 planlagte lanceringer. Vi har samlet listen med alt fra den ventede iPhone Fold til nye smarthome-produkter.
(mere…)Mens markedet for hukommelse er presset i knæ, rykker Apple tættere på deres største rival. Læs hvorfor Samsung nu bliver hovedleverandør af RAM til iPhone.
(mere…)GUIDE: Antallet af elbiler er eksploderet med 50 procent siden sidste år. Det lægger et massivt pres på lynladerne over julen. Her er tips til at styre udenom ladekøen, mens trafikken peaker.

Skal du tværs over landet i julen 2025? Så er du en del af en historisk stor flok af elbilister. Med over 500.000 elbiler på de danske veje er presset på infrastrukturen større end nogensinde før.
Selvom ladeinfrastrukturen er udbygget markant, viser data fra både Vejdirektoratet og ladeoperatøren Clever, at der opstår en kritisk flaskehals midt på dagen.
”Det sorte hul” mellem kl. 11 og 15
Ifølge Vejdirektoratets juletrafik-prognose er der i dag (lillejuleaften) særlig risiko for tæt trafik og kødannelser mellem kl. 11.00 og 14.00, især i retning fra hovedstadsområdet mod Fyn og Jylland.
Dette tidsrum falder næsten præcis sammen med ladeoperatørernes "sorte hul".
Clever melder nemlig om spidsbelastning på lynladerne mellem kl. 11.00 og 15.00, hvor aktiviteten forventes at ligge op mod 30 procent over normalen.
LÆS MERE: Audi-oprør eskalerer: Nu dokumenteres de mange fejl
4 gode råd til elbilister i juletrafikken: Sådan undgår du ladekøen
- Søg væk fra motorvejen: Undgå de mest populære "hotspots" som Køge, Ringsted, Odense og Fredericia. Find i stedet lynladere ved supermarkeder eller byggemarkeder lidt væk fra de store knudepunkter.
- Husk at opvarme batteriet: En kold elbil lader langsomt. Hvis du ikke forvarmer batteriet, kan ladetiden fordobles i vinterkulden. Indtast ladestanderen i bilens navigation. Så forvarmer mange biler automatisk batteriet, så det er klar til at modtage strøm lynhurtigt, når du ankommer.
- Stop ved 80 procent: De sidste 20 procent (fra 80 til 100%) tager ofte lige så lang tid at lade som de første 80 procent. Kør videre, når du har nok strøm til at nå frem. Det får afviklet køen hurtigere.
- Udnyt ydertimerne: Kan du køre før kl. 10 eller efter kl. 17? Så er der markant bedre plads, selv på de store rejsedage.
Selvom antallet af elbiler er steget eksplosivt, er ladeinfrastrukturen fulgt ret godt med. Clever har alene det seneste år øget antallet af lynladere med 31 procent for at imødekomme det stigende behov.
LÆS MERE: Ny Clever-funktion: Nu kan du oplade elbilen ved internetnedbrud
Hold øje med 2. juledag
Når julemiddagen er overstået, vender trafikken.
Vejdirektoratet forventer fornyet pres den 26. december, når folk søger retur mod Sjælland.
Igen er det tidsrummet mellem kl. 11.00 og 14.00, du skal forsøge at styre udenom, hvis du vil have lynhurtig adgang til strømmen.
Du kan altid følge den aktuelle trafiksituation og se eventuelle hændelser på Vejdirektoratets Trafikinfo.dk.
Redaktionel note: Artiklen er oprindeligt publiceret den 19. december 2025. Teksten er den 23. december 2025 aktualiseret.
Mere til historien
Elafgiften styrtdykker efter nytår, hvilket burde være en glæde for dig med elbil. Men tjek lige din elregning en ekstra gang – flere selskaber skruer nemlig prisen op, netop som afgiften ryger ned.

