De fleste har trukket stikket til fastnettelefonen
Du kan ikke længere kræve at få en fastnettelefon-linje i Danmark.
Antallet af abonnenter med et fastnetabonnement er stille og roligt faldet til, at man nærmest bliver overrasket, når man støder på en telefon med leding i.
Således var der i maj 2022 kun 15 procent, som i det daglige havde adgang til en fastnettelefon.
I dag er tallet så lille – eller nok nærmere opmærksomheden omkring fasttelefoni, at det er er gået henover hovedet på flertallet, at man ikke længere har krav på at kunne få en fastnettelefon.
Det sluttede i stilhed 1. oktober 2022, skriver Berlingske.
Ifølge avisen var der i efteråret 2013 1,22 millioner abonnenter med en fastnetlinje. For bare halvanden måned siden var der blot 339.000 fastnetkunder.
Kravet om fastnet til alle danskere har ligget hos TDC i alle årene (siden januar hos Nuuday, som er et selskab i TDC-koncernen).
Men også Telia og Telenor har fastnetkunder – i alt 40.000.
LÆS OGSÅ: 3G slukkes for at give plads til 5G
Fastnet var rigtigt dyrt
– “Man skal huske, at det indtil for få år siden faktisk var rigtigt, rigtigt dyrt at have en fastnettelefon – og også dyrt at ringe. Det kostede mere at ringe langt, for eksempel fra København til Jylland, og ringede man til udlandet, risikerede man at skulle betale spidsen af en jetjager,” siger John Strand, teleanalytiker og direktør i Strand Consult, til Berlingske.
John Strand tilføjer, at forsyningspligten havde en klar betydning “i gamle dage”, da TDC var en monopolforretning.
– “Nu er der så mange forskellige alternative netværk og teknologier, hvor man kan få samme service, så behovet for en fastnetlinje er forsvundet.”
LÆS OGSÅ: TDC Net har testet 4 Git/s download på mmWave
Norge lukker fastnet til nytår
Begyndelsen til enden for fastnettet tog fart for 30 år siden, hvor det første af mange teleselskaber med skiftende navne og ejere, Sonofon, prikkede hul til mobilnettet.
Men mens man i Norge lukker helt for fastnet til nytår, er der endnu ikke sat en udløbsdato på den forældede teknologi i Danmark.
Nuuday – og TDC Net – er nemlig ikke sluppet for alle forpligtelser, når det kommer til fastnet.
De er ifølge Berlingske blandt andet fortsat forpligtet til at kunne levere en såkaldt teksttelefon. Teksttelefonen anvendes af personer med tale- og hørehandicap, som ikke kan bruge en almindelig telefon.
Dertil kommer, at Nuuday skal sikre “en udtømmende nummerfortegnelse, som blandt andet benyttes af alarmmyndighederne” ved 112-opkald. TDC Net har pligt til, at 112-opkald dirigeres til den mest passende alarmcentral, skriver Berlingske.
VIL DU OPDATERES? ⚡️ Vi vender dig tre gange om ugen de seneste technyheder i indbakken. Blandt alle tilmeldte finder vi hver måned en vinder af en powerbank fra GreyLime. Tilmeld dig gratis her! Afmeld når du har lyst. Læs mere om konkurrencen her.
Mere til historien
Mobiltelefoniens i øjeblikket hurtigste forbindelse, 5G, ligger i krig med fibenettet. om fremtidens kunder. Således er kobberkabler, som jo er fastnettet, ved at udgå af teleselskabernes vokabularium.