Sådan fungerer DSB Check-ind | Test
TIDLIG TEST: Jeg har testet DSB Check-ind. Læs med og få et indblik i hvordan Check-ind i DSB-appen virker.
DSB har i nogle uger kørt en betaversion med mulighed for den kendte rejsekortfunktion “check-ind/check-ud”.
Betaen blev sendt ud til 1.000 danske forbrugere. Jeg var en af de heldige. Det har givet mig mulighed for at teste DSB Check-in og stille DSB et par spørgsmål omkring den.
OPDATERING: Efter denne betatest har DSB valgt at droppe Check-ind funktionen.
Først og fremmest skal det nævnes, at funktionen er i beta og derfor ikke tilgængelig for alle. Derudover er det et forsøg, hvor vi kan risikere at funtionen bliver droppet, hvis ikke den lever op til forventningerne.
Selve idéen om check-funktionen, har været ventet hos flere. Har man glemt sit rejsekort, så er det nemmere, hvis man bare kan hive mobilen frem og hurtigt checke sig ind. Dog stadig med forbehold.
I skrivende stund understøttes funktionen i S-tog, regionaltog og fjerntog. Det betyder at metro og busser må vente indtil videre.
LÆS OGSÅ: Nervøs for strømafbrydelser? Her er nødløsningen
Sådan virker det DSB Check-in
For og foretage et check-ind skal du ind i appen og vælge check-ind. Herefter bruger appen din lokation til at beregne hvor du befinder dig, og hvilken zone det hører under.
Når den er klar, får du muligheden for at swipe, så du kan bruge DSB Check-ind.
Herefter kan du egentlig bare slukke telefonen eller bruge den til noget andet. Dog bruger mobilen din lokation i baggrunden, så du kan se, hvor bussen eller toget kører.
Når du er færdig med rejsen, kan du checke ud og betale med det tilknyttede betalingskort eller MobilePay. Det er faktisk ret nemt og simpelt.
Billetten vises som en almindelig billet og der er ingen forskel i den del. Derfor kan du altid vise din billet.
Værd at vide
Selvom DSB Check-in er simpel og nem, så sætter den stadig nogle grænser.
Hvis man rejser til København, eller et andet sted, og skal bruge metro eller bus, så skal man checke ud og købe en billet eller bruge almindeligt rejsekort. Her er DSB’s løsning ikke helt perfekt.
Priserne på billetterne svarer til rejsekort. Der kan derfor være penge at spare fremfor almindelig billetpris.
LÆS OGSÅ: MitID kan hackes med et simpelt trick
Da selve funktionen gør brug af mobilens GPS, så bruger det også en del strøm. Funktionen er testet på en iPhone 14 Pro Max. Jeg oplevede at en tur til København brugte en hel del strøm. Dette er værd at vide, hvis du planlægger en længere rejse.
FAKTA: Med DSB-Check ind, kan du igennem DSB-appen checke dig ind ved togstationer. Det virker i skrivende stund ikke til bus og metro. Hvis du udelukkende rejser med tog, så kan du efterlade rejsekortet derhjemme og i stedet bruge mobilen som dit rejsekort.
Konklusion: Virker lovende
Det er en rigtigt god og længe ventet idé, at DSB netop nu tester.
Desværre er strømforbrugen en fejl, som de skal have lavet, men jeg frygter at det bliver svært. En GPS der kører hele tiden, vil bruge meget strøm. Det kan man ikke komme udenom.
Hvis DSB også får metroen og busserne med, så er det den perfekte erstatning for Rejsekortet. Og jeg er sikker på at flere unge, såvel som middelaldrene, vil gøre brug af det.
Jeg håber vi inden længe får en afklaring på, om de vil fortsætte projektet, og viderebygger den med bus og metro.
Vi har spurgt DSB om planerne omkring DSB Check-in
I forbindelse med beta-testen, har stillede jeg DSB nogle spørgsmål omkring funktionen. Dette har Charlotte Saltoft Kjærulff, der er kundechef i DSB svaret på. Dem kan du læse mere om her.
Hvad er den foreløbige feedback på check-in?
”Vi har fået meget positiv feedback fra testbrugerne, som synes, at funktionen i udgangspunktet er nem og gennemskuelig.”
Indtil videre så understøttes muligheden af DSB S-tog, regionaltog og fjerntog i Danmark. – Er der derfra planer om også at gøre det muligt med busser og metro på sigt?
”Det er der ikke truffet nogen beslutning om på nuværende tidspunkt.”
Hvordan er sikkerheden omkring snyd med check-in og-ud? Her tænkes der eksempletvis på om den mere tekniske bruger kan snyde sin rejse ved at bruge et VPN fra hjemmet, og på den måde omgå lokaliteten.
”En af grundene til at vi tester, er for at se brugernes måde at anvende løsningen ude i virkeligheden. Det gør det blandt andet mulig for os at se, hvordan kunderne oplever mulighederne for snyd. Testbrugerne har været gode til at give os feedback, også på dette punkt. Vi arbejder som altid fokuseret på at forhindre snyd.”
Har I en udsigt til hvornår den er færdig med beta, og klar til forbrugerne?
”Formålet med testen er at få feedback fra kunderne og udvikle og forbedre funktionaliteten med Check ind. Afslutning af betatesten afhænger derfor af, at vi har fået tilstrækkelig med indsigter om kundebehovet, førend yderligere udvikling kan ske, så det i fremtiden bliver lettere at være kunde hos DSB.”
Hvorfor vil I gerne give forbrugerne denne mulighed?
”Udvikling af DSB’s app er en del af en samlet strategi mod øget selvbetjening via digitalisering af DSB’s produkter. I de kommende år udvikles DSB-appen til at sikre en nem, hurtig søgning med visning og betaling af rejsen, og Check ind-funktionen er et skridt i denne retning.”
Hvordan tester I det i skrivende stund?
”Vi tester det ved at give udvalgte deltagere fra DSB’s brugerpanel adgang til en betaversion af DSB’s app. Vi sender ugentlige spørgeskemaundersøgelser til testbrugerne, hvor de giver os tilbagemeldinger på deres oplevelser. Derudover sender testbrugerne løbende tilbagemeldinger til os, hvilket gør, at vi er i dialog med dem også, når der er ude og rejse. Blandt de indsigter vi løbende modtager udvælger vi nogle områder, som vi undersøger mere dybdegående ved at interviewe udvalgte testdeltagerne og dagbogsstudier.”
Mere til historien
Det er ikke kun DSB der er igang med forsøg på mere digitalisering. Nordjyllands Trafikselskab og Rejsekort & Rejseplan A/S har tidligere i august søgt testpersoner til et digitalt rejsekort. Dette er noget vi tidligere har bragt på MereMobil.dk.