Anders And & Co. skal lære ungerne at være online
En ny særlig udgave af Anders And & Co. sætter fokus på trivslen online og på digital dannelse. Anders er også styret af SOME-platformene!
Det er ikke kun vi ”almindelige” mennesker, som til tider er alt for afhængige af sociale medier og digitale enheder – eller har brug for hjælp til, hvordan man opfører sig online. Problemet er også nået til Andeby.
En ny særlig udgave af det ikoniske Anders And-blad har set dagens lys. Bladet er blevet til i samarbejde mellem Story House Egmont og Center for Digital Pædagogik med støtte fra blandt andet Telenor.
TIP: Spot dit barns usunde adfærd på nettet
Bladet hedder: ”Anders And og Rip, Rap og Rup går online!” og kommer ikke hos din normale bladforhandler. Det kan derimod afhentes gratis i Telenors butikker landet over, så længe lager haves.
Historierne har fokus på digital dannelse og online trivsel. Og du finder historier som ”Sociale medier og spil”, ”Zzzzzzsikkerhedseksperten”, ” Der er så meget de voksne ikke forstår”, ”For meget Fjæsbog” og ”Når medierne styrer dig”.
Idéen med Anders And-bladet går fint i spænd med Telenors fokus på børns digitale liv. Der også ses ved, at Telenor siden 2016 har tilbudt undervisningsmateriale til 4.-6. klasse under overskriften #digitaltpænt.
For mange oplever digital mobning
En undersøgelse af børns onlinetrivsel har vist, at alt for mange børn har oplevet digital mobning. Undersøgelsen viste, at hvert tredje barn har oplevet digital mobning, mens 6 ud af 10 børn har prøvet at sige noget, som de enten ikke ville sige i virkeligheden eller der er blevet misforstået.
Derfor er det vigtigt at have fokus på de lærer at navigere rigtigt, når de færdes digitalt. Præcis som de skal lære at begå sig i trafikken.
LÆS OGSÅ: Hvordan undgås at børn sidder på deres telefoner i skolen
-”Det digitale har en stor og vigtig plads i børnenes liv. De vokser op i en verden med nye muligheder men også udfordringer. Når de færdes digitalt, oplever de ikke bare mobning, men føler sig også pressede, alene og ser ting, der sætter spor. Den type dårlige oplevelser vil vi også gerne forsøge at hjælpe dem med at lære at håndtere, og skabe de bedste forudsætninger for, at alle børn får en god og tryg digital barndom,” siger Rikke Juul Rokkedal Therkildsen, kommunikations- og CSR-chef i Telenor.
Mere til historien
Forældre hægtes også alt for tidligt og hurtigt af børns digitale “liv”. Her har de et ansvar om, at følge med og have opsyn – præcis som i virkeligheden.