Stabilt mobilnetværk er det vigtigste
Mobilbrugerne går ikke længere efter den skarpeste pris, men i højere grad efter et stabilt mobilnetværk. Det viser en ny undersøgelse.
Vi kender formegentlig alle, at man snakker i telefon og pludselig kan man ikke høre personen i ”den anden ende”.
Derfor kommer vi med en af de mange standardfraser: -”Du faldt lige ud”, ”Hallo…Er du der?”, ”Forbindelsen er vildt dårlig”. Dem kan de fleste nikke genkendende til bliver brugt, når forbindelsen er ustabil.
LÆS OGSÅ: Her Danmarks bedste og dårligste mobilnet
Og mobilbrugerne er trætte af, at der er dårlig forbindelse.
En ny undersøgelse, som er foretaget af konsulenthuset Simon Kucher & Partners, viser, at en stor del af alle mobilkunder søger hen mod de udbydere, som kan sikre dem et stabilt netværk.
-”Selskaberne i telebranchen har de seneste år primært konkurreret på pris og på ubegrænset brug af data. Men om kort tid vil ubegrænset dataforbrug være standard, og med den nuværende inflation er det uholdbart at presse prisen nedad. Derfor må telebranchen tjene penge på andre måder, eksempelvis ved at prioritere stabilt netværk, som faktisk er blevet det vigtigste kriterium, når de danske mobilkunder skal vælge udbyder,” siger Nicolai Broby Eckert, Managing Partner Nordics, Simon-Kucher & Partners.
I undersøgelsen svarer 37 procent, at stabilt netværk er det vigtigste købskriterie for dem, når de vælger teleselskab. 30 procent har svaret pris og 25 procent har svaret hastighed.
Det er også hver sjette, som i undersøgelsen svarer, at de planlægger at skifte fra deres nuværende udbyder indenfor de kommende måneder – eller når en igangværende aftale udløber. Før coronapandemien var det kun 10 procent, som planlagde at skifte udbyder.
Konkurrencen er hård
Der er ingen tvivl om, at konkurrencen på mobilmarkedet er hård. Mobilkunderne vægter billige abonnementer. Det er også tydeligt, at selvom dækningen altså er blevet utrolig vigtig – så er prisen også fortsat yderst vigtig.
41 procent af respondenterne i undersøgelsen svarer, at de synes deres abonnement på mobiltelefon og bredbånd er dyrt.
Hvem har bedst dækning?
En lav pris er heller ikke nok til at tiltrække eller fastholde mobilkunder fremadrettet, lyder det fra Nicolai Broby Eckert. I stedet skal der fokuseres på den værdi, deres produkter tilfører kunderne.
Der er heller ikke noget ”klokkeklart” svar på, hvilken operatør, som har den bedste dækning.
Altså TDC er overordnet set på landsplan, det bedste netværk i Danmark. Men man skal, som forbruger, vælge det, der er bedst de steder, hvor man bor, arbejder og ellers har sin ”gang” i hverdagen. Og det varierer i nogle lande meget mere end herhjemme.
LÆS OGSÅ: Dit mobilnetværk er rigtigt godt
INFO: Alle operatører udbygger 5G-netværk, hvilket kan ændre hvad vi tidligere troede var et fakum. Selv teleselskabet 3 (og Oister) er på vej op i gear. John G. fra MereMobil.dk var ved at falde om af overaskelse, da han testmålede 3’s netværk et sted i Odense til over 1 GB/s. Læs mere her.
Advarer mod udelukkede at fokusere på prisen
-”Konkurrencen i den danske telebranche er benhård, og selskaberne skal passe på ikke at konkurrere så indædt på pris, at prisfokuseringen ender med at komme til at skade både telebranchen og kunderne. Der er brug for investeringer i 5G-teknologi, fiberkabler og anden infrastruktur, og det vil alt i alt medføre et stort kapitalbehov i telebranchen,” advarer Kajetan Zwirglmaier, Partner og Global Lead for telekommunikation hos Simon-Kucher & Partners.
I undersøgelsen konkluderes det, at teleselskaber, der vil gøre sig attraktive over for kunder, som overvejer at skifte udbyder, bør tænke i, hvordan de differentierer sig i forhold til resten af markedet.
For kunderne er et stabilt netværk som nævnt det vigtigste kriterium ved valg af udbyder, efterfulgt af pris og hastighed. Men kunderne lader sig også lokke af tillægsydelser som fx underholdningsservices, 5G og SIM-kort til tablets eller smartwatches.
Mere til historien
Dataindsamlingen til undersøgelsen Global Telecommication Study fra Simon-Kucher & Partners har fundet sted i marts 2022 blandt 7.682 deltager fordelt i 19 lande. De 401 deltagere kommer fra Danmark.