Android bliver dataindsamlingsplatform efter Apple har strammet skruen
Annoncerer og mediebureauer udviser forøget interesse for Android, hvor det stadig er muligt at indsamle data om brugerne uden at spørge først.
Da Apple frigav iOS 14.5 lancerede Apple også en beskyttelse mod strandhugst i brugernes data. Det skete ved at tvinge appudgivere til at bede om brugernes accept, hvis en app selv indsamler data eller indsamler data via annoncer i appen.
I yderste konsekvens kan Apple smide en app ud af App Store, hvis den overtræder Apples retningslinjer og foreksempel alligevel indsamler data, selvom brugerne har frabedt sig det.
Nu forlyder det, at mellem 63 og 83 procent af iOS-brugerne, frabeder sig tracking, skriver Venturebeat, der henviser til forskellige kilder.
LÆS OGSÅ: Google Play Store vil fokusere mere på sikkerhed
Hvis der er noget at firmaer, der reklamerer, godt kan lide, er det data om brugerne. Når iOS-platformen ikke kan levere disse data, har det fået nogle firmaer til at intensivere dataindsamlingen via Android-platformen, da Google endnu ikke har de samme hårde dataindsamlingsrestriktioner som Apple. Dette hænger nok sammen med, at Google selv lever af netop data om brugerne
Angiveligt er brugen af annoncekroner på Android-platformen steget med 21 procent, efter Apple frigav iOS 14.5.
Det lader således til, at nogle annoncører og bureauer fosøger at suge data ud af Android-platformen, mens tid er.
LÆS OGSÅ: Google vil forfølge dig mindre, men ved stadig, hvad du laver
Mere til historien
Facebook er også underlagt Apples krav om få accept fra brugerne om dataindsamling. Det har fået Facebook til at ”skræmme” brugerne, ved at sige, at Facebook ikke kan forblive gratis, hvis ikke de accepterer.