Abonnementsfælder kan undgås med dansk teknologi
Subaio sparede i 2020 danske forbrugere for 170 millioner kroner ved at finde og opsige glemte abonnementer.
Kender du det med at have tegnet et prøveabonnement, f.eks. en gratis periode, på en digital tjeneste, der uden du tænker over det, automatisk konverteres til et rigtigt betalingsabonnement?
Jeg har senest accepteret en gratis prøveperiode på Apple Arcade, men aldrig brugt tjenesten. Nu trækker Apple så 39 kroner om måneden på min konto.
Mange, inklusive mig selv, vil nok ikke opdage, at beløbet bliver trukket før efter et par måneder og nu starter så den næste del af arbejdet; at identificere hvem der trækker beløbet og dernæst hvordan man afmelder sig.
I tilfældet med Apple er det måske nogenlunde enkelt at afmelde tjenesten, men der kan sagtens være tjenester, hvor det er langt vanskeligere at stoppe dem. Måske fordi det ikke fremgår præcist, hvem der trækker beløbet. Jo måske et kryptisk overliggende firmanavn, der sagtens kan være forskellig fra navnet på tjenesten du har købt. Dermed skal man næsten i gang med et detektivarbejde, for at finde frem til synderen.
Jeg er ikke den eneste med det problem, hvilket den danske startup Subaio har fået øjnene op for. Tjenesten kan finde ud af hvilke abonnementer, der trækkes på kontoen og afmelde dem.
Dagbladet Børsen skriver, at Subaio i 2020 har sparet danske kunder for 170 millioner kroner ved at identificere og afmelde gamle abonnementer.
Subaio kan således hjælpe forbrugere med at slippe ud af abonnementsfælder.
– ”Vi er begyndt at se ’abonnementsfælder’. Det kan koste kunderne rigtigt mange penge,” fortæller Thomas Larsen, direktør og medstifter af Subaio til Børsen.
Subaio er ikke en end-user service, men et såkaldt whitelabel-produkt, der sælges til eksempelvis banker, der kan tilbyde det som en service til deres kunder.
Blandt referencerne er Lunar, Nordea, Spar Nord og Arbejdernes Landsbank.
LÆS OGSÅ: Spotify er på vej med Hi-Fi lydkvalitet
VIL DU OPDATERES? ⚡️ Vi vender dig tre gange om ugen de seneste technyheder i indbakken. Blandt alle tilmeldte finder vi hver måned en vinder af en powerbank fra GreyLime. Tilmeld dig gratis her! Afmeld når du har lyst. Læs mere om konkurrencen her.
Mere til historien
Javier Perez, tidligere topchef i MasterCard, har skudt 30 millioner kroner ind i Subaio.