Facebook tjener tykt på coronapandemien
Facebooks omsætning gik voldsomt frem i 2020. Men det kan være på lånt tid, siger analytiker.
179.000.000.000.
Det er et nærmest ulæseligt og svimlende tal, der står med sort på bundlinjen af Facebooks årsregnskab for 2020.
De 179.000.000.000 er i kroner og lettere læseligt, når det skrives: 179 milliarder kroner. I dollars ser tallet sådan ud: 29,146.
Tallene bliver ikke mindre af, at det er overskuddet, og at overskuddet er steget med kolossale 58 procent sammenlignet med 2019.
Som andre techselskaber – læs om Apples seneste regnskab her – har coronapandemien sat ekstra skub i omsætning og overskud.
Med lidt taljongleren brugte på den anden side af seks milliarder mennesker ved udgangen af december 2020 Facebook eller en af Facebooks andre tjenester som Instagram, WhatsApp og Messenger.
Af dem brugte 2,8 milliarder Facebook, hvilket er en stigning på 12 procent, mens 3,3 milliarder mennesker var aktive på Instagram, WhatsApp og Messenger.
På alle tjenesterne er Facebooks indtjening på reklamer steget, men interessen for “Instagram Shopping” og “Facebook Marketplace” er gennem 2020 også steget.
Har du dit mobilnummer på Facebook kan det være solgt
Omsætning trues
Ifølge techsitet CNET steg Facebooks omsætning alene i fjerde kvartal med 33 procent. Det var virksomheder, som gik på det sociale netværk for at tiltrække kunder, der sidder hjemme på grund af coronapandemien.
CNET noterer i samme moment, at brugerne ikke ønsker, at politik skal dominere oplevelsen på de sociale netværk. Blandt andet derfor kan reklameindtægterne være under pres. Desuden trues de amerikanske sociale medier af en regulering, som kan indskrænke deres forretningsgrundlag.
Således har både demokrater og republikanere foreslået lovændringer, så internetfirmaer ikke i samme grad er beskyttet mod retssager for indhold, som deres brugere deler.
CNET skriver desuden at republikanere klager over, at Facebook censurerer de konservative, mens demokrater siger, at Facebook ikke gør nok for at bekæmpe hadefuld tale.
Fald i både USA og Canada
Samtidig kunne Facebook trods fremgang i brugere notere et fald i USA og Canada.
Det tilskriver analytikeren Debra Aho Williamson, eMarketer, at det kinesisk-ejede TikTok fortsætter sin sejrsgang.
– “TikTok er vokset hurtigt i 2020 og har nogle af de stærkeste brugerengagementer, når det gælder tid, blandt alle de sociale platforme”, vurderer Debra Aho Williamson ifølge Cnet.
VIL DU OPDATERES? ⚡️ Vi vender dig tre gange om ugen de seneste technyheder i indbakken. Blandt alle tilmeldte finder vi hver måned en vinder af en powerbank fra GreyLime. Tilmeld dig gratis her! Afmeld når du har lyst. Læs mere om konkurrencen her.
Mere til historien
Facebook blev grundlagt i 2004, og i 2012 gik selskabet gik på børsen. Her blev aktien handlet til 38 dollar. Siden er aktien steget til over 250 dollar.