Musikstreaming oplever nedgang i væksten
Det globale marked for online musikstreaming har oplevet mindre vækst i andet kvartal af 2020.
Markedet for online musikstreaming oplevede en nedgang på 2 procent fra første til andet kvartal af 2020, ifølge Counterpoint Research. Til gengæld oplever streamingmarkedet en stigning på 13 procent i forhold til samme tid sidste år.
Dansk musik er tilbage på YouTube
Det er første gang, at markedet oplever en kvartalsmæssig nedgang, da musikstreaming kun er vokset for hvert kvartal indtil nu. I det store hele fortsætter markedet stadigvæk med at stige år for år- bare ikke med samme fart.
Betalingsabonnementer er således steget med 29 procent i forhold til andet kvartal sidste år. Det er dog en mindre årlig stigning end vi så i første kvartal, hvor antallet af betalende abonnenter steg med hele 35 procent, sammenlignet med første kvartal af 2019.
Lavere indtægter for første gang nogensinde
Analytikeren Abhilash Kumar fortæller, at væksten har taget en smule af i andet kvartal, hvilket har medført, at indtægterne for første gang er faldet. Årsagen skal primært findes to steder. For det første har streamingtjenesterne tilbudt forskellige rabatter, såsom en gratis prøveperiode. Dernæst har flere tjenester sænket priserne, for at overtale betalende abonnenter til at blive, og ikke skifte til et gratis abonnement.
Kumar fortæller også, at annonceindtægter er faldet, da flere selskaber har valgt at reducere udgifter i lyset af COVID-19. På den mere positive front, er det lykkedes for en del podcasts at holde på lyttere, hvilket har opvejet for lidt af tilbagegangen.
Google Play Musik lukker og slukker
Tencent Music er størst men Spotify har flest betalende brugere
I forhold til månedlige aktive brugere, er Tencent Music, der primært opererer på det kinesiske marked, størst. I andet kvartal har Tencent Music således haft den største markedsandel på 26 procent. Dette takket være tjenesterne QQ Music, Kuwo og Kugou. Jeg gentager, at vi her taler om det kinesiske marked, hvorfor du muligvis ikke har hørt om tjenesterne før.
Noget tyder dog på, at man i Kina ikke har lige så stor fidus til at betale for sin musik, som vi har i den vestlige verden.
For selvom Spotify kun sidder med en global markedsandel på 12 procent af de månedlige aktive brugere, så er den svenske streamingtjeneste klart størst, når det kommer til betalende brugere. I andet kvartal af 2020 sad Spotify på intet mindre end 34 procent af alle betalende brugere på verdensplan. På de følgende pladser finder vi Apple Music med 21 procent, og Amazon Music med 15 procent. Kinesiske Tencent Music er henvist til en fjerdeplads, med blot 12 procent.
Mere til historien
Markedet for musikstreaming var mere eller mindre uberørt af COVID-19 i første kvartal, hvor der faktisk blev streamet mere musik. Sandsynligvis på grund af, at folk var mere hjemme. På trods af nedgangen i andet kvartal, forventer Counterpoint Research, at væksten vil vende tilbage til niveauet før Coronavirus, når vi rammer fjerde kvartal i år.