6 ud af 10 børn i 4.-6. klasse har oplevet digital mobning

2

En ny undersøgelse fra Telenor viser, at 6 ud af 10 børn har oplevet at blive mobbet på de sociale medier eller via online spil

Børn digital
Digital mobning er et stort problem i folkeskolen (Foto: Telenor)

Digital mobning er et stort problem i folkeskolen – og desværre voksende problem. Det viser en ny undersøgelse som er foretaget af Wilke for Telenor.

Det betyder også, at mobning langt fra kun sker i skolegården. Ifølge undersøgelsen har 6 ud af 10 børn i alderen 10-12 år været udsat for digital mobning eller ”udelukkelse” på de sociale medier og online spil.

Undersøgelsen viser, at 60 procent af de adspurgte børn har været udsat for digital mobning i form af grimme kommentarer online eller eksklusion. 50 procent har prøvet at modtage sårende/grimme kommentarer enten om dem selv eller en ven. Mens hver fjerde (25 procent) har oplevet at blive holdt udenfor i online spil, hvor tonen ofte er meget hård.

Når skolebørn får mobil – dette skal du overveje

Telenor sætter fokus på digital mobning

Teleselskabet Telenor har siden 2016 at fokus på digital mobning via #digitalpænt, hvor de udvikler undervisningsmateriale til 4.-6. klasses skoleelever.

-”Som teleselskab skaber vi forbindelsen til den digitale verden, og vi føler et ansvar for at bidrage til, at børn kan føle sig trygge i en digital verden. Den digitale mobning foregår primært blandt skolekammerater, viser undersøgelsen, og det harmonerer godt med, at vores #digitalpænt-program primært foregår i en skolekontekst,” siger Lise Kirkegaard, der dog understreger, at problemerne ikke kun kan og bør løses i skoleregi, men i høj grad også kræver, at forældrene er opmærksomme og står klar til at hjælpe børnene.

Undersøgelsen har dog også vist, at forældrene ikke helt er klar over, hvor stort et problem digital mobning egentlig er.

I undersøgelsen svarede kun 1 ud af 3 forældre, at deres børn var blevet udsat for digital mobning. Ligesom også 26 procent af børnene svarede, at de havde fået grimme kommentarer på sociale medier. Her svarede kun 12 procent af forældrene, at deres børn havde modtaget grimme kommentarer.

APP-TIP: App skal gøre børn og unge klogere på deres indre liv

Forældrene svarer også, at de ikke føler sig godt klædt på til at håndtere digital mobning og synes det er svært at håndtere, når barnet mobbes.

Børnene er meget online

Ifølge undersøgelsen er 6 ud af 10 piger på sociale medier hver dag og 6 ud af 10 drenge spiller online-spil hver dag. Samlet set er 5 ud af 10 børn på sociale medier hver dag, mens 4 ud af 10 børn spiller online dagligt.

Favoritapps og sociale medier for pigerne er TikTok (63%), YouTube (58%) og Snapchat (58%), mens det for drengene er YouTube (78%), Snapchat (52%) og TikTok (44%).

Spilfavoritterne er for drengenes vedkommende Fortnite (55%), Roblox (24%) og Minecraft (21%). Og hos pigerne der spiller lidt mindre, er favoritterne Roblox (48%), Minecraft (19%) og Fortnite (9%).

Børnene bruger i gennemsnit 2 timer om dagen på sociale medier, her er ingen forskel på drenge og piger. Mens drengene spiller 2,9 timer om dagen og pigerne kun spiller 1,8 timer pr. dag.

SF: Mobiltelefonerne skal ud af skolerne

Populære apps og sociale medier i undervisningsmaterialet

I år tager undervisningsmaterialet til #digitaltpænt-skolekonkurrence udgangspunkt i dilemmaer og mobbesituationer, som er relateret til de tre mest brugte apps og spil blandt børnene: Snapchat, TikTok og Fortnite.

Der er åbent for tilmelding til skolekonkurrencen som slutter d. 11. oktober 2020.

Mere til historien

I 2019 havde Telenors skolekonkurrence rekordmange deltagere, da mere end 8.000 skoleelever deltog.

Læs også:
Gør skærme skoleelever til dårligere læsere?