Telia fandt pludselig tusindvis af kunder – igen
For anden gang i år har Telia fundet kunder i bundter af tusinder. Det betyder, at månedsomsætningen pr. tv-kunde er faldet drastisk.
Telia har for anden gang inden for kort tid fundet kunder, som betyder en pludselig voldsom stigning i kundedatabasen.
Ifølge erhvervsmediet Finans har Telia denne gang opdaget 12.000 TV-kunder. De var på grund af en fejl ikke registreret ordentligt.
– “Det har vist sig, at der har manglet rapportering på en række TV-abonnementer, så vi har rapporteret for få TV-kunder,” siger Telias pressechef Mads Houe til Finans.
De 12.000 TV-kunder betyder, at Telia Danmark i årets andet kvartal har øget antallet af tv-kunder til 33.000 – eller en stigning på 57 procent i forhold til første kvartal.
Tusindvis af mobilkunder dukkede op
Telia fandt i første kvartal 2020 godt 15.000 mobilkunder, som heller ikke havde været registreret ordentligt.
Ifølge pressechef Mads Houe er stigningen på i alt 27.000 kunder opdaget efter indførsel af nyt IT-system i finansafdelingen.
Med opdagelsen af de 12.000 TV-kunder er månedsomsætningen pr. TV-kunde faldet drastisk. Før opdagelsen var indtjeningen 371 kroner pr. kunde. Nu er den 217 kroner, skriver Finans.
Overfor Finans understreger Mads Houe, at det nu skulle være slut med at finde “glemte” mobil-, tv- eller bredbåndskunder.
I første kvartal 2018 havde Telia i omegnen af 30.000 TV-kunder. Det tal faldt stødt og ramte bunden i tredje kvartal 2019, hvor der var registreret 21.000. Med det nye IT-system er Telia altså nu oppe på 33.000 TV-kunder.
Mere til historien
I forbindelse med regnskabet for andet kvartal i år, skrev Telia i en pressemeddelelse, at overskuddet i årets andet kvartal er faldet siden samme periode sidste år. Overskuddet landede på 178 millioner kroner, hvilket er en tilbagegang på én million kroner.