Her bor de mest utilfredse tele- og bredbåndkunder
Der er store geografiske forskelle på danskernes tilfredshed med deres teleleverandører. Læs her hvor utilfredsheden er størst.
Man skal vest for Storebælt for at finde de mest tilfredse kunder kunder hos tele- og bredbåndsleverandørerne. Det viser en ny undersøgelse fra brancheorganisationen Teleindustrien (TI), som for første gang inddeler undersøgelsen geografisk.
Størst tilfredshed finder man hos kunderne i Region Syddanmark – altså på Fyn og i det syd- og sønderjyske.
– “Undersøgelsen viser, at det for både bredbånd og mobildækning er kunderne i Region Syddanmark, der er de mest tilfredse, mens kunder i Region Sjælland og Region Hovedstaden er de mindst tilfredse,” skriver Teleindustrien i en pressemeddelelse.
Undersøgelsen viser, samlet set for 2020, et mindre fald i kundetilfredsheden i den danske telebranche sammenlignet med 2019. Som de tidligere år er de danske forbrugere generelt mere tilfredse med deres mobilleverandører end med deres bredbåndleverandører, fremgår det af undersøgelsen.
Årsagen til, at kunderne i Region Syddanmark er mest tilfredse er ifølge Teleindustrien åbenlys.
Det er nemlig i den region, at tilgængeligheden af bredbånd er “meget høj”. “Mens der særligt i Region Sjælland er en lavere tilgængelighed af bredbånd med mulighed for høje hastigheder”.
For mobildækning kan den lavere tilfredshed i Hovedstadsområdet hænge sammen med, at der gennem en længere årrække har været mange udfordringer. Det drejer sig blandt andet om at sikre en effektiv udbygning af mobilnettene i kommuner særligt nord for København.
Her har branchen både været udfordret af at få byggetilladelser og af “meget høje omkostninger til leje af arealer”, skriver Teleindustrien i pressemeddelelsen.
LÆS OGSÅ: Så hurtige hastigheder har danskerne på deres bredbånd
Tilfredse mobilkunder
Undersøgelsen viser samtidig, at de fleste danskere er godt tilfredse med dækningen på deres mobiltelefoner. Teleindustrien skriver: “For mobilkunderne er det særligt prisen og dækningen, der er afgørende for at deres selskab kan vurderes som værende perfekt.”
Her erklærer 86 procent af de adspurgte sig tilfredse eller meget tilfredse med mobildækningen. Andelen af meget tilfredse kunder med mobildækningen i hjemmet er faldet fra 63 procent til 56 procent.
– “For bredbåndskunderne er det særligt prisen, stabiliteten og bredbåndshastigheden, der er afgørende for om deres selskab kan vurderes som perfekt,” lyder det fra TI.
For bredbåndskunderne er tilfredsheden med internethastigheden og stabiliteten også for nedadgående. I 2019 var knapt en tredjedel af kunderne meget tilfredse. Det tal er faldet til 22 procent i 2020.
Undersøgelsen baserer sig på interviews med 1100 personer i perioden 15.-30. april 2020.
Se brancheundersøgelsen her og se de geografiske forskelle her.
GUIDE: Gør det selv – sådan etablerer du hurtigt bredbånd når du gør i udkantsdanmark
VIL DU OPDATERES? ⚡️ Vi vender dig tre gange om ugen de seneste technyheder i indbakken. Blandt alle tilmeldte finder vi hver måned en vinder af en powerbank fra GreyLime. Tilmeld dig gratis her! Afmeld når du har lyst. Læs mere om konkurrencen her.
SE OGSÅ: Prøv Telias bredbånds hastighedstest Annoncelink
Mere til historien
Er du utilfreds med din internetforbindelse eller gerne vil komme fremtidens løsning i forkøbet, så klik her og bliv klogere på mobilt bredbånd i vores guide om mobilt bredbånd til hjemmet.