Musikstreamingtjenester havde stor succes i 2019
Flere nye abonnenter har fundet vej til musikstreamingtjenesterne i 2019. I 2020 ventes væksten at stige yderligere, viser nye tal.
Væksten på markedet for musikstreamingtjenester var enorm i 2019. I forhold til 2018 var der i 2019 cirka 32 procent flere, som tegnede abonnement til en af de mange musikstreamingtjenester på verdensplan. Det viser tal fra analysefirmaet Counterpoint Research.
I 2019 rundede antallet af abonnenter 358 millioner på verdensplan. Det skriver MacRumors.com.
PODCAST: Derfor er vi vilde med streaming
Det er fortsat, uden sammenligning, Spotify, der er markedsleder inden for streaming af musik. Spotify sidder på 35 procent af markedet. Apple Music er på andenpladsen med 19 procent af alle kunderne. Det er betalende brugere, som der er opgjort i analysen.
Ifølge Counterpoint Research er antallet af betalende brugere ved Apple Music steget med 36 procent det sidste år.
Sådan søger du efter film på tværs af streamingtjenesterne
Mere end 80 procent af indtjeningen på det totale streamingmarked kommer fra betalende brugere. De sidste 20 procent kommer fra reklamer og partnerskaber med virksomheder og teleselskaber.
Amazon Music haler ind på Spotify og Apple Music
Counterpoint Research forventer, at musikstreamingmarkedet vil vokse yderligere 25 procent i år og nå omkring 450 millioner abonnenter ved slutningen af 2020.
Det er uvist om coronakrisen ændrer dette – enten den ene eller anden vej. Dog streamer mange mere end de plejer.
Streaming og sociale medier er alt afgørende i krisen
Mere til historien
Apple delte senest antallet af abonnenter på Apple Music i juni 2019. Her oplyste Apple, at tjenesten havde nået 60 millioner betalende brugere. Dette antal er formentlig højere nu. Apple har ikke oplyst mål for, hvor mange abonnenter, som de forventer at få i 2020.
Læs også:
Deler du dit streaming-login? Bare rolig, ingen kommer efter dig