Reparations-sejr over Apple gavner også dig

Apple må ikke lave sine egne regler for reparationer. En dansk forbruger har besejret Apple i en principiel sag, der gavner alle Apple-kunder fremover.

Du har stadig ret til at klage over en dårligt udført reparation, selvom reparationen er foretaget under et særligt gratis serviceprogram. Det slår Forbrugerklagenævnet fast på vegne af en forbruger, der har klaget over Apple.

Den danske kunde havde en fejl på sin MacBook, som Apple tilbød at servicere under et særligt reparationsprogram. Her fik maskinen udskiftet et logicboard. Tre måneder senere opstod den samme fejl igen. Nu afviste Apple kunden med henvisning til, at servicen var givet ”uden retlige forpligtelser, og at computeren ikke længere var omfattet af hverken tilbud eller garanti”.

Selvom Apple er et gigantisk amerikansk techfirma, kan man ikke lave sine egne regler. Kunderne har i Danmark ret til at klage over en reparation i op til tre år.

Forbrugerklagenævnet har pålagt Apple at betale forbrugeren en erstatning på 2.500 kroner.

Apples T2-chip blokerer for nogle reparationer

–  ”Det er vigtigt, at du klager til sælgeren eller reparatøren hurtigst muligt, hvis en reparation ikke er ordentligt udført. Du kan have krav på at få afhjulpet fejlen eller eventuelt få erstatning, hvis du kan dokumentere, at du har lidt et tab,” siger forbrugerjuridisk chef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Susanne Aamann i en pressemeddelelse.

I kort form: Når Apple åbner reparationsprogrammer, hvor der tilbydes en ekstra udvidet service på produkterne, så kan du stadig klage, hvis fejlen opstår igen.

Apple åbner jævnligt servicevinduer på deres produkter, hvor kunderne tilbydes udskiftning af eksempelvis en skærm, batteri, logicboard eller hvad nu fejlen måtte være, også selvom produktet er uden for den normale garanti.

Her kan du se Apples aktuelle reparationsprogrammer.

VIDEO: Har du lydproblemer på din iPhone så tjek denne simpel guide

Mere til historien

Du skal altid klage over fejlen så snart du opdager den. Dette beskrives af Forbrugerklagenævnets jurister som ”ingen for rimelig tid”. Hvad rimelig tid er beskrives ikke.

AirPods Pro 3 ventes snart – her er det nye

Vi forventer snart at få nye AirPods Pro at se. Vi har samlet op på rygterne, så du kan læse, hvad du skal forvente.

(mere…)
Farvel til det fysiske SIM? iPhone 17 kan blive eSIM-only i EU

RYGTE: Noget tyder på, at iPhone 17-serien kun vil have eSIM i flere lande, herunder EU-lande.

(mere…)
Apple inviterer til iPhone-event

Så er det officielt. Apple er klar med datoen for september-eventet, hvor vi blandt andet forventer nye iPhones.

(mere…)
Ingen nye AirPods Max i sigte

Det tyder ikke på, at Apple er på vej med ny generation af AirPods Max i nær fremtid.

(mere…)
Apple Watch med Touch ID kan være på vej

RYGTE: Et Apple Watch med Touch ID er spottet i interne koder hos Apple og kan være på vej næste år.

(mere…)
Kommende opdatering får din gamle iPhone til at føles markant hurtigere

Apple har i seneste betaversion af iOS 26 introduceret en ny hurtigere app-animationsstil.

(mere…)
Subscribe - få opdateringer på tråden
Notify of
43 Kommentarer
Ældste
Nyeste
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer
Kom et skridt foran
Vil du være fuldt opdateret på de seneste nyheder, anmeldelser samt trends og tendenser i mobilbranchen? Få de seneste vurderinger først i vores nyhedsbrev.
Gå til tilmeldingssiden
Vi dækker teknologi – fra telefoner og tablets over smarthome og smartwatches til hjemmeelektronik og elbiler. Vi skriver nyheder, baggrundshistorier og guides, men udgiver også podcasts og videoer. Vores ambition er at være din foretrukne kilde til viden om en teknologi, der har afgørende betydning for os alle.
© 2025 MereMobil.dk. Alle rettigheder forbeholdt.
magic-wandarrow-right-circle
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram