Reparations-sejr over Apple gavner også dig
Apple må ikke lave sine egne regler for reparationer. En dansk forbruger har besejret Apple i en principiel sag, der gavner alle Apple-kunder fremover.
Du har stadig ret til at klage over en dårligt udført reparation, selvom reparationen er foretaget under et særligt gratis serviceprogram. Det slår Forbrugerklagenævnet fast på vegne af en forbruger, der har klaget over Apple.
Den danske kunde havde en fejl på sin MacBook, som Apple tilbød at servicere under et særligt reparationsprogram. Her fik maskinen udskiftet et logicboard. Tre måneder senere opstod den samme fejl igen. Nu afviste Apple kunden med henvisning til, at servicen var givet ”uden retlige forpligtelser, og at computeren ikke længere var omfattet af hverken tilbud eller garanti”.
Selvom Apple er et gigantisk amerikansk techfirma, kan man ikke lave sine egne regler. Kunderne har i Danmark ret til at klage over en reparation i op til tre år.
Forbrugerklagenævnet har pålagt Apple at betale forbrugeren en erstatning på 2.500 kroner.
Apples T2-chip blokerer for nogle reparationer
– ”Det er vigtigt, at du klager til sælgeren eller reparatøren hurtigst muligt, hvis en reparation ikke er ordentligt udført. Du kan have krav på at få afhjulpet fejlen eller eventuelt få erstatning, hvis du kan dokumentere, at du har lidt et tab,” siger forbrugerjuridisk chef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Susanne Aamann i en pressemeddelelse.
I kort form: Når Apple åbner reparationsprogrammer, hvor der tilbydes en ekstra udvidet service på produkterne, så kan du stadig klage, hvis fejlen opstår igen.
Apple åbner jævnligt servicevinduer på deres produkter, hvor kunderne tilbydes udskiftning af eksempelvis en skærm, batteri, logicboard eller hvad nu fejlen måtte være, også selvom produktet er uden for den normale garanti.
Her kan du se Apples aktuelle reparationsprogrammer.
VIDEO: Har du lydproblemer på din iPhone så tjek denne simpel guide
Mere til historien
Du skal altid klage over fejlen så snart du opdager den. Dette beskrives af Forbrugerklagenævnets jurister som ”ingen for rimelig tid”. Hvad rimelig tid er beskrives ikke.