Svindel: Danske netbutikker mister millioner
Netbutikker håber svindlere får det sværere fremover. FDIH’s medlemmer har i snit mistet 36.000 kr. om måneden siden årsskiftet.
I langt de fleste tilfælde kan politiet ikke hjælpe netbutikkerne, hvis de er blevet snydt på nettet. Det er nærmest at sammenligne med det vilde vesten, hvor det er tæt på at være risikofrit at snyde sig til forskellige varer. Det viser en undersøgelse fra Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH).
Undersøgelsen viser også, at svindlen ikke er omkostningsfri for de forurettede. Siden årsskiftet har seks ud af ti danske netbutikker været ramt af svindel. De har i gennemsnit tabt 36.491 kroner om måneden, mens udgifterne til forebyggelse og overvågning i snit ligger på 8.066 kroner.
Niels Ralund, administrerende direktør i FDIH, siger på foreningens hjemmeside, at der bruges mange kræfter og penge på forebyggelse:
– “De ressourcer kunne i stedet bruges på at udvikle virksomheden og dermed stå stærkere i den globale konkurrence. Derfor er det vigtigt, at problemet bliver prioriteret af alle relevante parter,” lyder det.
– PODCAST: Fakta og myter om svindelopkald
Spild af tid at anmelde svindel
Syv ud af ti netbutikker anmelder svindlen til politiet, men omkring halvdelen betegner det som omstændeligt og rent tidsspilde at involvere politiet.
– “Hver tredje netbutik anmelder ikke svindel, fordi det er for besværligt, og fordi de har dårlige erfaringer med politiets arbejde. Det forstår vi desværre godt, for når politiet på trods af tydelige beviser ikke kan løfte sager mod storsvindlere, er det svært at bevare troen på, at det nytter noget at anmelde det. Vi opfordrer dog stadig vores medlemmer til at anmelde alle sager”, siger Niels Ralund.
Hos FDIH har man fundet et frustreret medlem frem. Christina Andkjær, indehaver af legetøj- og interiør-webshoppen Olisan, fortæller om sin oplevelse i en konkret sag:
– “Vi havde en svindelsag, hvor vi havde alle oplysninger klar til politiet, og vi vidste, at svindleren også snød andre netbutikker. Vi anmeldte sagen, og vi tilbød at sende en vare til svindleren, så politiet kunne tage ham på fersk gerning. Efter seks måneder fik vi besked om, at sagen var opgivet på grund af manglende ressourcer. Det er dybt frustrende”, fortæller Christina Andkjær til FDIH.
– PODCAST: 10 tips til din webshop
Tror på Dankort Secured By Nets
FDIH er i dialog med justitsminister Søren Pape (K), og har længe efterspurgt en central anmeldelsesside, hvor netbutikkerne kan anmelde svindel. Den vil lette netbutikkernes arbejde, og vil gøre det nemmere for politiet at efterforske sagerne, mener Niels Ralund:
– “Den er desværre blevet forsinket, men arbejdet fortsætter, og vi ser frem til, at den kommer i luften. Det kan forhåbentligt gøre livet surt for svindlerne og nemmere for netbutikkerne og politiet”, siger han.
Et andet våben i kampen mod svindlerne er den nye Dankort Secured By Nets-løsning, som er ved at blive rullet ud til de danske netbutikker. Løsningen indebærer, at forbrugeren får tilsendt en engangs sms-kode, som de skal bruge, hvis de handler for over 450 kroner.
Det er langt fra alle netbutikker, der har fået løsningen, men de første resultater er lovende. Seks ud af ti netbutikker fortæller FDIH, at Dankort Secured by Nets har mindsket svindlen.
– “Når vi får en central anmeldelsesside, og det sikre Dankort bliver rullet ud, så bliver det sværere at være svindler. Det skal gerne ske hurtigst muligt, for lige nu har svindlerne for let spil”, siger Niels Ralund.
– SMS-kode skal mindske svindel med dankort
Mere til historien
Blandt de svindelramte netbutikker mener sølle seks procent, at politiet har kompetencerne til at tage sig af sagerne. Andre seks procent har oplevet “god sparring/rådgivning” hos politiet.