Det er sværere at købe mobil-abonnementer end en ny smartphone
Det er ikke nemt at købe mobiltelefoni, tv-pakker, brugte biler, ejendomsmægling, bank og forsikring. Det viser en ny analyse.
En hel række af de produkter og ydelser, som de fleste danskere forbruger i det daglige hører til de sværeste at gennemskue og dermed købe. Det viser en ny analyse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
Så hvis du også er en mellemting mellem forvirret og frusteret, er du ikke den eneste.
– “De danske forbrugere synes, det er svært at navigere rundt på en række markeder, når de er på jagt efter den bedste vare eller ydelse. Ofte er det komplicerede produkter, der volder vanskeligheder, men det kan også være mere simple ydelser, som føles svære at sammenligne”, siger vicedirektør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Mette Rose Skaksen.
Ifølge analysen synes danskerne generelt, at det er sværere at handle på markederne, end forbrugerne i de øvrige EU-lande gør.
Danskerne oplever vanskeligt gennemskuelige detaljer i de forskellige tilbud. Det kan for eksempel være, hvad en pris på et el-abonnement dækker over, eller hvilken bank, der giver den bedste rente, uden at de øvrige omkostninger bliver for høje.
Mens det er svært at gennemskue et mobil-abonnement, så er det nemt at gennemskue markedet for for eksempel spillekonsoller, computere og smartphones. Andre markeder der har knækket koden og gjort det gennemskueligt er for eksempel fitness-centre, hoteller og forhandlere af nye biler.
De 10 vanskeligste og 10 nemmeste markeder
Danskernes top-10 over sværeste markeder:
- Markedet for investeringer
- Brugte biler
- Mobiltelefoni
- Fastnettelefoni
- Tv-abonnementer
- Online gambling
- Ejendomsmæglerservice
- El
- Bank
- Post
Danskernes top-10 over de nemmeste markeder:
- Benzin og diesel
- Store husholdningsapparater
- Fitness og idrætsklubber
- Kultur og underholdning
- Hoteller
- Nye biler
- Bøger, magasiner og aviser
- Underholdningsprodukter
- Fly
- ICT-produkter (f.eks. computere, mobiltelefoner/smartphones, printere, tablets, computer software, spillekonsoller)
Mere til historien
Forbrugernes oplevelser af de forskellige markeder fremgår af analysen “Forbrugerforholdsindeks for 42 danske markeder” fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. Analysen er baseret på en undersøgelse, som EU-kommissionen har lavet ved at spørge forbrugere i ti sammenlignelige lande, hvordan de oplever at købe varer på 42 forskellige områder.