Batterierne skal holde i længere tid
Forbrugerrådet Tænk vil have lovgivningen ændret så bevisbyrden gælder i mere end 6 måneder.
Forbrugerrådet Tænk tager jævnligt fat i forskellige temaer, om de ting vi forbrugere typisk køber. Ofte er det kemikalier i mad, tøj og lignende, men de er også begyndt at få øjnene op for elektronik. De støtter blandt andet EU’s forslag om at afskaffe roaming i hele Europa.
Nu har de taget fat på en anden problematik som de fleste har oplevet, nemlig at batterier i smartphones ganske enkelt ikke holder særlig lang tid. Det er meget irriterende af skulle skifte batteri hvert halve eller hele år, men det er samtidig også dyrt og miljøskadende. Især efter at flere og flere producenter ikke har en bagklap der er lige til at fjerne, og så skal man have mobilen til reparation.
– Forbrugerrådet advarer mod Telias mobilskift-koncept
Medarbejderne i smartphonebranchen nyder godt af de hyppige reparationer, da det giver omsætning og efterspørgelsen kan ses.
– “Kunderne oplever, at telefonen går ud, at batteriet holder ikke særlig godt, eller at batteriet har pustet sig op indeni telefonen og ødelagt andre dele,” fortæller driftsansvarlig for Phonecare i Næstved, Rasmus Grundtvig til DR Nyheder. Phonecare har fem butikker i Danmark.
Vanskelig bevisbyrde for kunden
Problemet opstår, fordi reklamationsretten ændrer bevisbyrde efter 6 måneder. Ved de første 6 måneder gælder formodningsreglen, og her er det butikken og producenten, der skal bevise at batteriet er blevet ødelagt af forbrugeren, hvis reparationen ikke skal være gratis. Efter de 6 måneder skifter bevisbyrden, så det er forbrugeren, som skal bevise, at der har været en fejl fra starten af.
Og den bevisbyrde er svær, men man kan stadig klage helt op til de 2 år. Så hvis ens batteri går i stykker eller driftstiden er betydeligt reduceret efter 8-9 måneder, så står forbrugeren med sorteper i hatten.
Forbrugerrådet Tænk og deres Vicedirektør Vagn Jelsøe har i flere år kæmpet en kamp for at få lovgivningen ændret, så formodningenretten, der kun gælder 6 måneder, kommer til at svare bedre til et produkts levetid. Det gælder alle produkter og ikke kun smartphones og batterier.
– “Et batteri skal kunne holde længere tid. Så er det helt mærkværdigt at sige, at det er forbrugeren, der skal bevise, at der var noget galt med varen, inden han købte den”, siger Vagn Jelsøe til DR Nyheder, som derfor ønsker at lovgivningen skal ændres.
– “Den burde have samme længde som reklamationsrettens længde, altså to år, og specielt, når vi kigger på smartphones og deres batterier.”
MereMobil har efterfølgende været i kontakt med Forbrugerrådet Tænk, som meget gerne vil påpege at man stadig kan klage de første to år af produktets levetid, og at de kæmper for en bedre reklamationsret, så det gælder alle produkter, desværre er batterier et eksempel på et produkt der holder væsentlig kortere tid en reklamationsretten.
Har du oplevet at et batteri holder meget kort tid?
Mere til historien
I disse dage ruller skandalen om Samsung’s Galaxy Note 7 hvor batterierne eksploderer. Men da det sker inden for de første par dage efter købet, bør der ikke være problemer med en ny smartphone. Dog er der allerede meldinger om personskade, og en Note 7 var ved at futte et hotelværelse af og lavede materiel skade for USD 10.000.
Der har dog også været andre Galaxy modeller, som har forvoldt skade på blandt andet af en 6 årig dreng, og en Note 4 der eksploderede hos TV2 i Odense.