Pas på gebyrgribbe ved tech-reparationer

TIP: Op til 1.000 kroner kan det koste i gebyr, hvis f.eks. en smartphone indleveres til reparation, og fejlen ikke findes.

reparation service værksted

Reparation af smartphone (Foto: MereMobil.dk)

Når smartphonen, fjernsynet eller computeren går i stykker er det altid virkelig irriterende. Endnu værre bliver det når forretningen kræver et gebyr for at undersøge, hvad der kan være galt. Herunder også om fejlen er dækket reklamationsretten.

Undersøgelsesgebyrer stiller kunderne i en urimelig situation, hvor de reelt tvinges til at overveje om de vil bruge den lovbestemte reklamationsret, lyder det fra Forbrugerrådet Tænk.

Gebyrerne skaber uigennemsigtighed på markedet, og forbrugerne kan ikke gennemskue varens reelle pris og betingelserne omkring købet, eller sammenligne med konkurrenterne, lyder det i bladet Tænk fra Torben Hansen, professor i forbrugeradfærd på CBS (Copenhagen Business School).

– ”Forbrugernes tillid til forhandlerne svækkes,” lyder det fra professoren.

TIP: Så varm må mobilopladeren blive

Uden gebyr vil forbrugerne udnytte systemet

Hvis ikke undersøgelsesgebyret fandtes ville forbrugerne spekulere i det, mener Dansk Erhverv.

Forbrugerne vil prøve at få repareret defekte produkter under reklamationsretten, som ikke er dækket. Ifølge markedschef Lone Rasmussen i Dansk Erhverv, vil det koste butikkerne mange tusinde kroner.

Gebyrerne for undersøgelserne går typisk op til 1.000 kroner, og det er ikke ulovligt at opkræve dem.

Ifølge en undersøgelse fra Forbrugerrådet tager 57 procent af de adspurgte 39 danske butikskæder, primært inden for elektronik, gebyrer for undersøgelser af produkter.

TIP: Sådan tjekker du om din Apple-oplader er farlig

Varerne bliver dyrere

Hvis butikkerne ikke måtte opkræve gebyrer for undersøgelser vil det give dyrere produkter, fordi forbrugerne så af anden vej skal dække omkostningerne ind.

TDC forstår godt kunderne ikke synes om gebyret, men henviser til højere priser på købstidspunktet. Samme melding kommer fra Elgiganten. TDC tager 306 kroner i gebyr, mens Elgiganten ligger på 795 kroner.

Såfremt du bliver opkrævet et gebyr du ikke på forhånd er oplyst om, behøver du ikke betale det. Ifølge Forbrugerrådet kan gebyret kun komme på tale, såfremt det på forhånd er aftalt.

Butikken har ikke ret til, at beholde dit produkt som ”gidsel” ved en reklamation. I en sådan situation kan du overveje at betale under protest, og få det noteret skriftligt i forbindelse med betalingen, at kravet ikke anerkendes. Dermed risikerer du ikke, at betalingen opfattes som accept hvis der efterfølgende skulle komme en klagesag ud af det.

Guide: Når mobilen har fået fugt- eller vandskade

WEB-TV: Find serienummeret på iPad, iPhone og Mac

Mere til historien

Forbrugerrådet Tænk kører for tiden ”Det holder ikke!”-kampagnen. Reparation skal kunne betale sig, lyder det. Du kan læse mere på taenk.dk/detholderikke

Her er 2 bud på 5G-internet til hjemmet med ubegrænset data

Hvis du er utilfreds med din nuværende internetforbindelse, eller du vil have større fleksibilitet, så kan 5G-internet være en mulighed.

(mere…)
5 billige powerbanks til opladning af telefonen

GUIDE: Her er 5 powerbanks til under 200 kroner. Du får en billig powerbank, der er let at have med.

(mere…)
Derfor skal du IKKE oplade din telefon til 100 procent

TIP: Du kan forlænge batteriets levetid betragteligt ved ikke at oplade til fuld kapacitet.

(mere…)
5 gode grunde til at undgå apps på dit smart-tv

GUIDE: Dit smart-tv er slet ikke så smart, som du tror. Her er 5 grunde til, at fravælge apps på selve tv-skærmen.

(mere…)
De 10 mest læste tips i 2024

Et godt tip er aldrig helt skidt og vi forsøger også, at komme med gode tips til jer i ny og næ. Du kan se de mest læste tips i 2024.

(mere…)
Er Eesy dårligere end YouSee?

TIP: Får du dårligere dækning og lavere hastighed ved at vælge Eesy frem for YouSee?

(mere…)
Subscribe - få opdateringer på tråden
Notify of
4 Kommentarer
Ældste
Nyeste
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer
Kom et skridt foran
Vil du være fuldt opdateret på de seneste nyheder, anmeldelser samt trends og tendenser i mobilbranchen? Få de seneste vurderinger først i vores nyhedsbrev.
Gå til tilmeldingssiden
Vi dækker den bærbare teknologi – smartphones, tablets, smartwatches, forbrugerstof og bringer baggrundshistorier og guides. MereMobil.dk har en ambition om at være den primære kilde at gå til, hvis du ønsker viden om branchen, der hver dag har enorm betydning for os alle.
© 2025 MereMobil.dk. Alle rettigheder forbeholdt.
magic-wandarrow-right-circle
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram