Pas på gebyrgribbe ved tech-reparationer
TIP: Op til 1.000 kroner kan det koste i gebyr, hvis f.eks. en smartphone indleveres til reparation, og fejlen ikke findes.
Når smartphonen, fjernsynet eller computeren går i stykker er det altid virkelig irriterende. Endnu værre bliver det når forretningen kræver et gebyr for at undersøge, hvad der kan være galt. Herunder også om fejlen er dækket reklamationsretten.
Undersøgelsesgebyrer stiller kunderne i en urimelig situation, hvor de reelt tvinges til at overveje om de vil bruge den lovbestemte reklamationsret, lyder det fra Forbrugerrådet Tænk.
Gebyrerne skaber uigennemsigtighed på markedet, og forbrugerne kan ikke gennemskue varens reelle pris og betingelserne omkring købet, eller sammenligne med konkurrenterne, lyder det i bladet Tænk fra Torben Hansen, professor i forbrugeradfærd på CBS (Copenhagen Business School).
– ”Forbrugernes tillid til forhandlerne svækkes,” lyder det fra professoren.
– TIP: Så varm må mobilopladeren blive
Uden gebyr vil forbrugerne udnytte systemet
Hvis ikke undersøgelsesgebyret fandtes ville forbrugerne spekulere i det, mener Dansk Erhverv.
Forbrugerne vil prøve at få repareret defekte produkter under reklamationsretten, som ikke er dækket. Ifølge markedschef Lone Rasmussen i Dansk Erhverv, vil det koste butikkerne mange tusinde kroner.
Gebyrerne for undersøgelserne går typisk op til 1.000 kroner, og det er ikke ulovligt at opkræve dem.
Ifølge en undersøgelse fra Forbrugerrådet tager 57 procent af de adspurgte 39 danske butikskæder, primært inden for elektronik, gebyrer for undersøgelser af produkter.
– TIP: Sådan tjekker du om din Apple-oplader er farlig
Varerne bliver dyrere
Hvis butikkerne ikke måtte opkræve gebyrer for undersøgelser vil det give dyrere produkter, fordi forbrugerne så af anden vej skal dække omkostningerne ind.
TDC forstår godt kunderne ikke synes om gebyret, men henviser til højere priser på købstidspunktet. Samme melding kommer fra Elgiganten. TDC tager 306 kroner i gebyr, mens Elgiganten ligger på 795 kroner.
Såfremt du bliver opkrævet et gebyr du ikke på forhånd er oplyst om, behøver du ikke betale det. Ifølge Forbrugerrådet kan gebyret kun komme på tale, såfremt det på forhånd er aftalt.
Butikken har ikke ret til, at beholde dit produkt som ”gidsel” ved en reklamation. I en sådan situation kan du overveje at betale under protest, og få det noteret skriftligt i forbindelse med betalingen, at kravet ikke anerkendes. Dermed risikerer du ikke, at betalingen opfattes som accept hvis der efterfølgende skulle komme en klagesag ud af det.
– Guide: Når mobilen har fået fugt- eller vandskade
WEB-TV: Find serienummeret på iPad, iPhone og Mac
Mere til historien
Forbrugerrådet Tænk kører for tiden ”Det holder ikke!”-kampagnen. Reparation skal kunne betale sig, lyder det. Du kan læse mere på taenk.dk/detholderikke