Markant fald i tablet-salget
Det er ikke kun Apple, som oplever fald i salget af tablets. Også hos Samsung er salget af tablets faldet markant.
Tablets med Android og Apples iPads er langt fra så populære, som de tidligere har været. Det ses på salget hvor både Apple og Samsung har oplevet et markant fald. Der er tale om tocifrede tal.
Det faldende salg viser også, at mange mennesker blot betragter tablets, som den ekstra skærm de på mange måder er, hvor imod salget af de computere, som er 2-i-1 faktisk stiger. Det er enheder som Microsoft Surface Pro 4 og Apples iPad Pro. Disse har mange brugere større gavn af, da de oveni at være en tablet også kan fungere mere som en ”rigtig” computer.
– Apple har fremlagt rekord-dårligt regnskab
Ifølge analysefirmaet IDC, så faldt det samlede salg af tablets med 14,7 procent på verdensplan i årets første kvartal. Apple kan notere sig for et fald på 18,8 procent med deres iPads. Samsung har solgt 28,1 procent færre end året før. Selvom salget af iPads også har været markant, så er de stadigvæk markedsleder med 25,9 procent markedsandel. Samsung har en markedsandel på 15,2 procent. Det skriver Business.dk.
– Surface Pro 4 – ny tablet fra Microsoft
I januar til marts i år blev der solgt 39,4 millioner tablets på verdens plan, mens der sidste år blev solgt 46,4 millioner enheder. Salget toppede i julekvartalet 2013, hvor der blev solgt hele 78,6 millioner enheder. Og siden er det altså faldet og er nærmest nede på det halve nu.
Selvom der stadigvæk sælges mindre 2-i-1 computere end tablets, så har de haft en trecifret vækstrate og i første kvartal i år blev der solgt 4,9 millioner styk.
– Faldende salg af smartphones i Danmark
I Danmark er salget af smartphones også faldende på nuværende tidspunkt.
Mere til historien
Som selvstændige brands er det Apple og Samsung, der står for tablet salget, men Amazon har en markedsandel på 5,7 procent, Lenovo 5,5 procent og Huawei 5,2 procent, så ganske tæt på 3., 4. og 5. pladsen. Andre mærker har de resterende 42,6 procent af markedet.