Forbrugerrådet advarer mod Telias mobilskift-koncept
Telia Upgrade tilbyder ny mobil hvert år. Forbrugerrådet Tænk advarer nu mod konceptet.
I disse år finder kreative nye salgsmetoder vej til telemarkedet.
Før sommer så vi et leasingkoncept fra Humac, hvor kunderne hvert år kan kan skifte til den nyeste iPhone eller iPad. Her i efteråret har Telia lanceret noget tilsvarende. Produktet hedder ”Telia Upgrade”. Her kan kunderne udskifte deres aktuelle smartphone med en ny efter 12 måneder.
For at få adgang til Telia Upgrade skal der tegnes en afbetalingsordning på 24 måneder samt abonnementet 4Everything Premium eller 4Everything Light.
Ifølge Metroxpress har produktet fået Forbrugerrådet Tænk op af stolen. De hejser advarselsflaget.
– ”Det er altid interessant når der kommer nye tjenester og nye måder at sælge tingene på, men lige her vil vi gerne hejse et par advarselsflag. Konceptet går ud på, at fastholde kunderne til et af Telias dyreste abonnementer så længe som muligt,” siger Martin Salamon, cheføkonom ved Forbrugerådet Tænk til avisen.
Martin Salamon mener, at konceptet underbygger ’brug og slip af med’-mentaliteten.
Hos Telia vil man blot undgå, at forbrugerne har gamle telefoner liggende i skuffer og skabe.
– ”Vi vil ikke bestemme hvor tit folk udskifter mobilen. Vi kan se, at mange alligevel skifter en gang om året. Dermed undgår man, at ens gamle mobil samler støv i skuffen,” siger Christoph Nørgaard, privatkundedirektør i Telia til Metroxpress.
– 10 gadgets som mobilen har gjort overflødig
Mere til historien
Det er de konstant faldende abonnementspriser der tvinger teleselskaberne til, at skabe nye produkter så indtjeningen stadig kan opretholdes. Fra samme loyalitetsskuffe finder vi også Telenor, der tilbyder øjeblikkelig udskiftning af mobilen, hvis den går i stykker.