3: Fejlagtig skattely-sag kostede mange kunder
Farvel til 20-30.000 kunder. Sådan er resultatet efter den fejlagtige mediestorm 3 havnede i.
Teleselskabet havnede tilbage i januar i en regulær shitstorm, startet af Politiken, som bragte en fejlagtig artikel, der efterfølgende gik landet rundt i de brede medier. Flere har efterfølgende måtte korrigere artiklerne. TV Avisen har endda nærmest undskyldt for historien i en direkte udsendelse.
Uanset hvad der er op og ned, så er folkedomstolen den hårdeste der findes. Rygter, spekulationer, konspirationsteorier og generelt fejlagtig opfattelse af virkeligheden stoppes ikke af en rettelse i hverken TV eller aviser, og det har 3 nu for alvor mærket.
I de første tre måneder af 2015 fik 3 kun 1.000 nye kunder, skriver Business.dk med kilde i Ritzau Finans. 3 har også mistet en større aftale med Finansministeriet.
– ”Vi kan se der var en ekstraordinær stor kundeafgang måneden efter,” siger 3’s direktør Morten Christiansen til Ritzau.
3 vurderer de har mistet 20-30.000 kunder i første kvartal, hvilket beskrives som ”ekstraordinært”. Målet for resten af året er, at skaffe 100.000 nye kunder.
YouGov målte i februar den såkaldte ”buzzværdi” til minus 20 for teleselskabet 3. Umiddelbart før sagen var værdien på 0,4 hvilket betragtes som normalt.
Mere til historien
Fakta om skattesagen: 3 har haft store investeringer i blandt andet netværk i deres første leveår, og det har opbygget et ret voldsomt underskud. Indtægterne har ikke oversteget det akkumulerede underskud, og derfor har 3 ikke generet et overskud i Danmark, der har ført til betaling af selskabsskat. Her kan du læse sagens fakta i detaljer.