Tabletsalget falder – Apple og Samsung på nedtur
Apple og Samsung kan enten notere faldene eller i bedste fald et stagnerende tabletsalg.
Rigtigt mange har købt en tablet, der ofte udråbes som en PC-dræber, men det er svært at få nye kunder i butikken. Problemet for producenterne er blandt andet langsom udskiftning af produkterne, og en tablet med et par år på bagen, er stadig for mange, en rigtig fin enhed.
Tallene for fjerde kvartal 2014 viser negativ vækst i tabletsalget hos Apple, Samsung, Asus og Amazon. Lenovo er de eneste, som har en smule fremgang.
Apple solgte 21,4 millioner iPads i Q4 2014. I forhold til samme periode i 2013 gav det et minus på 17,8 procent. Samsung gik næsten samme vej, og med et salg på 11 millioner tabletenheder, blev det til en tilbagegang på 18,4 procent. Tallene kommer fra analysevirksomheden IDC.
Stagnerede tabletsalg i 2014
I 2014 blev der på verdensmarkedet solgt 229,6 millioner tablets, og selvom det lyder af mange, er det kun en fremgang på 4,4 procent, sammenlignet med 2013.
Apples iPad-salg gik ned med 14,6 procent, når 2014 som helhed sætte op mod 2013. Samsung fik en ubetydelig fremgang på 1,1 procent. Lenovo fik det største plus på hele 43,5 procent, men de kommer også fra et relativt lavt niveau.
Top 5 listen for tabletsalget i 2014 er listet herunder. Tallet i parentes er markedsandelen.
- Apple (27,6 procent)
- Samsung (17,5 procent)
- Asus (5,0 procent)
- Lenovo (4,9 procent)
- Amazon (3,3 procent)
- Andre (43.6 procent)
Kilde: IDC
IDCs tal for Q4 2014 og året 2014
Mere til historien
På smartphone-salget kunne Samsung i Q4 2014 fasthole positionen som verdens største, men Apple halede godt ind. Markedsandelen for Samsung endte på 20,01 procent mens Apple lå på 19,85 procent.