Ferietid er iPad og YouTube-tid
Når ferien rammer tændes der for iPad’en og YouTube. Faktisk eksploderer forbruget. Det omfattende brug kan medføre problemer for børnene, advarer professor.
Når ferien rammer, er mange børn pacificeret med en iPad eller anden tablet.
Brætspil, legepladser og andre gammeldags aktiviteter har for alvor fået konkurrence fra de elektroniske enheder, viser en undersøgelse Epinion har lavet for Telenor.
Danske børn, med adgang til en tablet-enhed, bruger i gennemsnit 1 timer og 45 minutter dagligt, på den lysende skærm. Når skoler og institutioner holder ferielukket, stiger forbruget til 2 timer og 28 minutter om dagen.
– ”Trafikken på vores netværk stiger i ferierne, hvis vejret udenfor får folk at krybe indendørs,” siger Telenors kommercielle direktør Lars Thomsen.
Børnefamilierne har i høj grad også iPad’en med, når hjemmet forlades. 54 procent svarede i undersøgelsen, at tabletcomputere også benyttes i bilen eller ved andre transportformer.
Børnene bruger de mobile skærme til primært YouTube (64 procent) og spil (63 procent). Kun 30 procent anvender tabletten til skolearbejde.
– Guide: Sådan vælger du barnets første mobil
iPad kan måske skade barnet
Selvom iPad’en eller mobilen er en god barnepige, ganske som DVD- og videomaskinen var det tidligere, kan der være gode argumenter for, at skære ned på forbruget.
Hele 91 procent af danske børn under syv år bruger en tablet, computer eller spillekonsol. Omkring halvdelen dagligt.
– ”Når meget af barnets indlæring kommer fra todimensionelle medier som en iPad eller tegnefilm, kan man frygte, at børnenes evne til på sigt at aflæse den tredimensionelle virkelighed ikke bliver stimuleret nok,” siger professor i neurobiologi, Albert Gjedde, til Kristeligt Dagblad.
Han frygter de yngstes iPad-brug kan udfordre evnen til at være til stede, og true evnen til aflæsning af andre mennesker. Hos autister ses mangelfuld mentalisering.
– Forsikringstip: Hvis iPad’en går i stykker på skolen
En fordel at dele en iPad
Albert Gjedde advarer om, at vi endnu ikke ved, hvad det på længere sigt vil betyde for bevidstheds- og følelsesaflæsningen, når børnene udstyres med eksempelvis en iPad.
– ”I forhold til børns mulighed for at udvikle evnen til mentalisering er det afgørende, at der ikke brugt iPad i stedet for voksen- og legekontakt,” siger cand. mag og forfatter Ann Elisabeth Knudsen til avisen. Hun har arbejdet med hjernens funktion og udvikling i 20 år.
Ved at dele sin iPad med andre og skulle vente på at spille, til det bliver ens tur, stimuleres børnenes mentaliseringsevne.
I Telenors undersøgelse svarede 51 procent, at børnene var den primære årsag til købet af en tablet. Over halvdelen af børnene har deres egen tablet.
– iPad’en skader fællesskabet i familien
Mere til historien
I en artikel fra sommeren 2013, bragt på Videnskab.dk, påpegede Stine Liv Johansen, lektor, ph.d. ved Århus Universitet, at der findes meget lidt valid forskning af langtidspåvirkning af børn, ved brug af iPads og andre digitale medier.