Tænk dig om inden du lægger feriebilleder på Facebook
Laver du opdateringer eller lægger billeder på Facebook, som mere eller mindre inviterer tyven indenfor, så dækker forsikringen ikke.
Er du på sommerferie og uploader billeder eller en status på Facebook, så skal du passe på, da der kan være en tyv, som kigger med over skulderen.
Begår tyven indbrud efter at have set din Facebook-profil – enten du er checket ind et sted, lagt billeder op eller andet, så er det ikke sikkert forsikringen udbetaler erstatning. Det skriver Dr.dk.
– ”Sagsbehandleren skal ved en skadesanmeldelse vurdere, om det, der er foregået, er simpelt uagtsomt eller groft uagtsomt,” siger Ole Vidstrup, konsulent hos Forsikring og Pension, som er brancheorganisation for forsikrings- og pensionsselskaberne i Danmark.
Vurderes noget til at være groft uagtsomt, så kan skaden afvises. Hvis sagen i stedet vurderes til at være simpelt uagtsomt, så vil der selvfølgelig være tale om erstatning, lyder uddybningen fra Ole Vidstrup.
Det er en vurderingssag i hver enkelt skadeanmeldelse, om det har karakter af enten grov eller simpel uagtsomhed.
– ”Men har man skrevet direkte, at man er væk i 14 dage, og at nøglen ligger under måtten, så er det groft uagtsomt. Det er der ingen tvivl om,” siger han.
Men har man derimod ”kun” skrevet, at man er i Milano med familien, så vil det ikke være at betragte som groft uagtsomt, forklarer Ole Vidstrup.
– “Et eller andet sted i midten kan man vurdere, at man nu er over i det grove uagtsomme, og så kan man risikere, at skaden bliver afvist,” tilføjer han.
Rigspolitiet har ikke overblik over, hvor mange indbrud, som er sket grundet feriebilleder eller statusopdateringer på Facebook. Men ligesom alle andre oplysninger på Facebook kan blive misbrugt, så kan feriebilleder det selvfølgelig også.
Husk derfor altid at tænk dig om og overvej, hvem der kan se din profil og dermed de oplysninger, som du deler.
Mere til historien
Hvad enten det handler om frygten for indbrud eller ej, så er det altid godt at tænke sig om inden man deler noget på sociale netværk, samt have styr på hvem der kan se det man deler.