Farlige iPhone opladere: Så stort er problemet – måske én million i Danmark

BLOG: Tilbagekaldelsen af opladere til iPhone, er ikke kun et dansk problem. Vi har set på omfanget og kigger bag kulisserne i mobilbranchen.

opladere

iPhone opladeren, det drejer sig om, er modellen som denne, mærket A1300.  (Foto: MereMobil.dk)

Historien om brandfarlige opladere til iPhone 3GS, 4 og 4S, har fået meget opmærksomhed. Ikke underligt i betragtning af hvor mange enheder der er solgt.

Selvom Apple har forsøgt at nedtone omfanget af problemet, ved blot i stilhed at lancere et ombytningsprogram, berører det sandsynligvis temmelig mange mennesker på verdensplan.

I det første år iPhone 3GS var i salg anslås der at være solgt 30 millioner enheder på verdensplan. I de efterfølgende to år, som dækker perioden med iPhone 4 og 4S sælger Apple yderligere 167 millioner iPhones, anslår analysefirmaerne.

Indtil videre er 47 forskellige lande, spredt over hele kloden, med i ombytningsprogrammet. Hvor mange, der vil indlevere en oplader, er et åbent spørgsmål.

Apple tilbagekalder iPhone opladere

Ud fra ovenstående salgstal, kilder og mit kendskab til tidligere salgstal i Danmark, vil jeg vurdere, at der potentielt kan befinde sig op med én million A1300 opladere i Danmark. Heldigvis for Apple vil nok ikke alle forlange laderen byttet.

Omfanget nedtones

At en oplader kan overophede, og i yderste konsekvens starte en brand, er naturligvis et alvorligt sikkerhedsproblem, men rundt omkring i mobilbranchen lyder det ikke som om, at der er stormløb mod butikkerne.

De fleste store selskaber har over de seneste dage iværksat en procedure for ombytning, men flere MereMobil.dk har talt med fortæller, at de ikke forventer ret mange ombytninger. Andre mener, de fleste berørte produkter for længst er udskiftet med nye, hvilket kan være årsagen til de få henvendelser.

Det står i skarp kontrast til meldingen fra den autoriserede Apple forhandler Humac, der lørdag oplyste, at de havde mange nervøse kunder i kø hele dagen med telefoner og opladere i hånden.

Danskerne i panik over farlige iPhone opladere

Langsom og bøvlet ombytning

Udskiftning af opladere i 47 lande er, uanset hvordan man ser på det, en temmelig omfattende opgave, når det kommer til logistikken. Og Apple har ikke gjort det lettere for sig selv.

Den officielle vejledning, som når det kommer til Apple, skal betragtes som et diktat, foreskriver følgende proces.

  1. Kunden henvender sig hos forhandleren
  2. Oplader og telefonen den blev solgt med skal medbringes
  3. Butikken tager opladeren (uden ledning) og sender til serviceværkstedet (eller Apple direkte)
  4. Serviceværkstedet sender opladerne til Holland
  5. Holland returnerer til serviceværkstedet
  6. Serviceværkstedet (eller Apple direkte) sender til butikkerne
  7. Kunden afhenter i butikken.

Enkelte forhandlere har valgt en anden fremgangsmåde. Eksempelvis Call Me, hvor kunderne blot kan ringe til kundeservice, hvorefter en ny oplader fremsendes. Call Me tager så efterfølgende sagen med Apple.

Telenor har indkøbt et antal opladere som fordeles til butikkerne, så kunderne kan få en ny med hjem, uden ventetid.

Det irriterede for kunderne er, at nogle butikker har den nye oplader med modelnummeret A1400 hængende som tilbehør. Denne må dog ikke udleveres som ombytning til kunden. Hvis kunden ønsker en af opladerne fra tilbehørsvæggen, skal der betales for den.

Oplader ombytning Humac

Kø til ombytning af opladere i Humac (Foto: Humac)

Humac oplyser på deres Facebook site, at et større antal opladere er på vej ud til butikkerne. Konkret nævnes det, at alene Humac mangler omkring 10.000 ladere. Vurderet ud fra den melding, er der måske flere kunder, end andre forhandlere antager, som ønsker en ombytning.

– ”Alle kunder er velkomne hos os – uanset hvor produktet er købt. Medbring telefon og oplader, så bytter vi gerne. Det kan tage 4-5 dage at få den ombyttet, hvis ikke vi får nogle hurtigere leveringer fra Apple,” lyder det fra Humacs danske landechef Michael Bech.

Hjælp til ombytning af defekt iPhone oplader

Hvem skal betale?

Vi kan forholde os til, at Apples produkt har en fejl, og at det tvinger kunderne til at kontakte en forhandler. Men hvor havner regningen? Hvordan skal forhandleren betales for at håndtere Apples fejl, og hvad med forsendelserne?

Apples opfattelse er, ifølge kilder MereMobil.dk har talt med, at forhandlerne skal bære en del af omkostningerne, da Apple efter egen opfattelse ”sender kunder ud i butikkerne, hvor det så er op til ekspedienten, at sælge mere til kunden”.

Spørgsmålet er, om det er let at sælge noget til en kunde, som kommer utilfreds ind i forretningen?

Mere til historien

I 2009 annoncerede Apple, at de tre dage efter salgsstarten på iPhone 3GS havde solgt en million enheder.

Læs også:
Er dette fremtidens smartphone-oplader?

Billigere iPhone-reparation: Nu tvinges Apple til at sænke prisen

Har du en smadret skærm eller et slidt batteri? En ny historisk afgørelse betyder, at du snart kan spare mange penge på at få din iPhone fixet i Danmark.

(mere…)
Apple genopliver: iMac Pro kan være på vej

Siden Intel-dagene har der været stille. Men nu er der fundet beviser dybt i systemet, der tyder på, at Apple endelig har lyttet - iMac Pro kan være på vej.

(mere…)
Apple og Samsung går fri: Din mobil bliver (måske) hverken dyrere eller dårligere

Mens konkurrenterne kæmper med en global krise, ser de to giganter ud til at klare frisag. Se hvorfor du (måske) slipper for prisstigninger næste år.

(mere…)
iPhone 18 Pro rygte: Skjult Face ID og variabel blænde

Detaljer om A20-chippen og et nyt kamerasystem er lækket. Læs mere om de nye tekniske specifikationer på iPhone 18 Pro.

(mere…)
iPhone 17e rygte: Apple retter en mangel

RYGTE: iPhone 16e skuffede på ét bestemt punkt. Nu ser det ud til, at Apple har lyttet – og iPhone 17e får præcis den opgradering, mange har savnet.

(mere…)
Sådan bruger du Apple Intelligence: De 4 vigtigste funktioner på din iPhone

GUIDE: Du har fået AI-funktioner på iPhone, men ved ikke helt, hvad de kan? Vi guider dig gennem de 4 vigtigste værktøjer – fra sjove Genmojis til professionel skrivehjælp.

(mere…)
Subscribe - få opdateringer på tråden
Notify of
2 Kommentarer
Ældste
Nyeste
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer
Kom et skridt foran
Vil du være fuldt opdateret på de seneste nyheder, anmeldelser samt trends og tendenser i mobilbranchen? Få de seneste vurderinger først i vores nyhedsbrev.
Gå til tilmeldingssiden
Vi dækker teknologi – fra telefoner og tablets over smarthome og smartwatches til hjemmeelektronik og elbiler. Vi skriver nyheder, baggrundshistorier og guides, men udgiver også podcasts og videoer. Vores ambition er at være din foretrukne kilde til viden om en teknologi, der har afgørende betydning for os alle.
© 2025 MereMobil.dk. Alle rettigheder forbeholdt.
magic-wandarrow-right-circle
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram