Farlige iPhone opladere: Så stort er problemet – måske én million i Danmark
BLOG: Tilbagekaldelsen af opladere til iPhone, er ikke kun et dansk problem. Vi har set på omfanget og kigger bag kulisserne i mobilbranchen.
Historien om brandfarlige opladere til iPhone 3GS, 4 og 4S, har fået meget opmærksomhed. Ikke underligt i betragtning af hvor mange enheder der er solgt.
Selvom Apple har forsøgt at nedtone omfanget af problemet, ved blot i stilhed at lancere et ombytningsprogram, berører det sandsynligvis temmelig mange mennesker på verdensplan.
I det første år iPhone 3GS var i salg anslås der at være solgt 30 millioner enheder på verdensplan. I de efterfølgende to år, som dækker perioden med iPhone 4 og 4S sælger Apple yderligere 167 millioner iPhones, anslår analysefirmaerne.
Indtil videre er 47 forskellige lande, spredt over hele kloden, med i ombytningsprogrammet. Hvor mange, der vil indlevere en oplader, er et åbent spørgsmål.
– Apple tilbagekalder iPhone opladere
Ud fra ovenstående salgstal, kilder og mit kendskab til tidligere salgstal i Danmark, vil jeg vurdere, at der potentielt kan befinde sig op med én million A1300 opladere i Danmark. Heldigvis for Apple vil nok ikke alle forlange laderen byttet.
Omfanget nedtones
At en oplader kan overophede, og i yderste konsekvens starte en brand, er naturligvis et alvorligt sikkerhedsproblem, men rundt omkring i mobilbranchen lyder det ikke som om, at der er stormløb mod butikkerne.
De fleste store selskaber har over de seneste dage iværksat en procedure for ombytning, men flere MereMobil.dk har talt med fortæller, at de ikke forventer ret mange ombytninger. Andre mener, de fleste berørte produkter for længst er udskiftet med nye, hvilket kan være årsagen til de få henvendelser.
Det står i skarp kontrast til meldingen fra den autoriserede Apple forhandler Humac, der lørdag oplyste, at de havde mange nervøse kunder i kø hele dagen med telefoner og opladere i hånden.
– Danskerne i panik over farlige iPhone opladere
Langsom og bøvlet ombytning
Udskiftning af opladere i 47 lande er, uanset hvordan man ser på det, en temmelig omfattende opgave, når det kommer til logistikken. Og Apple har ikke gjort det lettere for sig selv.
Den officielle vejledning, som når det kommer til Apple, skal betragtes som et diktat, foreskriver følgende proces.
- Kunden henvender sig hos forhandleren
- Oplader og telefonen den blev solgt med skal medbringes
- Butikken tager opladeren (uden ledning) og sender til serviceværkstedet (eller Apple direkte)
- Serviceværkstedet sender opladerne til Holland
- Holland returnerer til serviceværkstedet
- Serviceværkstedet (eller Apple direkte) sender til butikkerne
- Kunden afhenter i butikken.
Enkelte forhandlere har valgt en anden fremgangsmåde. Eksempelvis Call Me, hvor kunderne blot kan ringe til kundeservice, hvorefter en ny oplader fremsendes. Call Me tager så efterfølgende sagen med Apple.
Telenor har indkøbt et antal opladere som fordeles til butikkerne, så kunderne kan få en ny med hjem, uden ventetid.
Det irriterede for kunderne er, at nogle butikker har den nye oplader med modelnummeret A1400 hængende som tilbehør. Denne må dog ikke udleveres som ombytning til kunden. Hvis kunden ønsker en af opladerne fra tilbehørsvæggen, skal der betales for den.
Humac oplyser på deres Facebook site, at et større antal opladere er på vej ud til butikkerne. Konkret nævnes det, at alene Humac mangler omkring 10.000 ladere. Vurderet ud fra den melding, er der måske flere kunder, end andre forhandlere antager, som ønsker en ombytning.
– ”Alle kunder er velkomne hos os – uanset hvor produktet er købt. Medbring telefon og oplader, så bytter vi gerne. Det kan tage 4-5 dage at få den ombyttet, hvis ikke vi får nogle hurtigere leveringer fra Apple,” lyder det fra Humacs danske landechef Michael Bech.
– Hjælp til ombytning af defekt iPhone oplader
Hvem skal betale?
Vi kan forholde os til, at Apples produkt har en fejl, og at det tvinger kunderne til at kontakte en forhandler. Men hvor havner regningen? Hvordan skal forhandleren betales for at håndtere Apples fejl, og hvad med forsendelserne?
Apples opfattelse er, ifølge kilder MereMobil.dk har talt med, at forhandlerne skal bære en del af omkostningerne, da Apple efter egen opfattelse ”sender kunder ud i butikkerne, hvor det så er op til ekspedienten, at sælge mere til kunden”.
Spørgsmålet er, om det er let at sælge noget til en kunde, som kommer utilfreds ind i forretningen?
Mere til historien
I 2009 annoncerede Apple, at de tre dage efter salgsstarten på iPhone 3GS havde solgt en million enheder.
Læs også:
– Er dette fremtidens smartphone-oplader?