Second Screen vil opleve boom under Eurovisionen
Eurovision Song Contest er noget man enten elsker eller hader ligesom den nye trend Second Screen – der ventes at boome under årets Eurovision Song Contest.
Melodi Grand Prix eller Eurovision Song Contest er noget, som folk enten elsker eller hader. En ting er i hvert fald sikkert og det er, at de fleste har en mening om den populære sangkonkurrence, der har fundet sted siden 1956.
– Eurovision 2014 – her er den officielle app
En anden ting de fleste har en mening om er det ny fænomen ”Second Screen”, hvor der interageres på de sociale medier, mens man ser TV. Nogen elsker at være online på flere skærme samtidig, men der er også mange der er imod det.
Under finalen i Eurovision Song Contest sidste år sendte danskerne 13.000 relaterede tweets i løbet af de fire timer, som showet varede. Dette tal ventes at blive markant højere i år.
– ”Danskernes medieoplevelse af store, fælles begivenheder som fx Eurovisionen, folketingsvalg og landskampe fordeler sig i stigende grad på flere platforme og flere typer af devices. Det bliver stadig mere udbredt at streame vores yndlings tv-serier og programmer, når vi har tid og lyst – men en event som Eurovisionen er en traditionsrig her-og-nu begivenhed, vi gerne vil være fælles om, når det sker. Men hvor vi i dag i mindre grad mødes med naboer og familie omkring en skål osterejer for at se European Song Contest, deler vi til gengæld oplevelsen i den virtuelle stue på Twitter eller Facebook,” vurderer privatkundedirektør i Telia, Christoph Nørgaard.
Det der tweetes er alt fra sangtekster, kjoler, frisurer og dansetrin og det er særligt danskernes tablets, som bruges til denne interaktion.
Ifølge en ny undersøgelse fra Telia og YouGov, så er det den aktivitet vi bruger vores tablets næstmest til. Det den bruges mest til er almindelig nyhedssurfting på internettet.
Mere til historien
Du kan downloade Eurovision 2014 applikationen gratis i Apples App Store og Google Play Store.