Apple har købt Twitter-analysefirma
Twitter-analysefirmaet Topsy er blevet opkøbt af Apple, måske et led i at komme tættere på de sociale medier.
Det kunne se ud til, at Apple ønsker et mere socialt liv. Apple har i hvert fald netop brugt omkring en milliard danske kroner for, at få et større indblik i den sociale medieverden ved et opkøb af analysefirmaet Topsy. Det skriver Wall Street Journal.
Topsy blev stiftet i 2007, og har siden samlet et komplet arkiv med mere end 450 milliarder Twitter-beskeder.
Topsy analyserer alle de tweets, som lægges på det sociale netværk Twitter, og har derfor en bred viden om hvordan brugerne benytter de sociale netværk og meget andet. Dette kan give information, som kan benyttes i konkurrencen mod Google og Microsoft på både smartphone- og tablet-markedet.
Apple kan også benytte Topsy til at forbedre deres annoncetjeneste iAds, som sagtens kunne klare sig bedre. Ligesom det også kan bruges i forbindelse med iTunes Media Store og Siri Voice Assistant. Det skriver Business.dk.
Hverken Topsy eller Twitter har kommenteret på købet, mens Apple har bekræftet det. Derudover er meldingen blot, at ”Apple køber mindre teknologi-virksomheder engang imellem, og vi kommenterer normalt ikke på grunden eller planerne med dette,” lyder det fra en talsperson fra Apple.
Mere til historien
Apples topchef, Tim Cook, måtte tilbage i september måned 2012 lukke den sociale musiktjeneste iTunes Ping, der i daglig tale blot blev kaldt Ping, som åbnede 1. september 2010.
Ping blev af Apples tidligere topchef, Steve Jobs, kaldt en slags Facebook og Twitter, som møder iTunes. Da Ping blev lukket ned, så blev Facebook og Twitter i stedet integreret i iTunes.