Nogle mobilbrugerne skifter kun sjældent styresystem
En ny undersøgelse viser, at nogle mobilbrugere er meget loyale over for deres valg af mobilstyresystem. Faktisk er det sjældent, at der skiftes platform.
Hvor stor er sandsynligheden for at en Android-bruger bliver ved med at have en Android-telefon? Den er ret stor. Sådan lyder konklusionen i en ny undersøgelse, hvor analysebureauet CIRP har spurgt 500 mobilejere om deres valg af telefon i perioden januar 2016 til december 2017. Det skriver MacRumors.
– Android P er klar til udviklerne – her er de første nyheder
Ifølge CIRP dokumenterer undersøgelsen, at mobilbrugere holder fast i deres valg af platform. Faktisk vælger mellem 85 og 90 procent af undersøgelsens brugere at holde fast i deres mobilstyresystem.
En del af forklaringen skal formodentlig findes i de “økosystemer”, der omgiver platforme som iOS og Android. Hvis man køber apps i Google Play er det eksempelvis ikke muligt at overføre dem til en iPhone. Dermed er pengene i praksis spildt. Derfor er det mindre attraktivt at skifte platform.
– Måske udskydes Airplay 2 – fjernet iOS 11.3 og tvOS 11.3
En anden faktor er platforms-specifikke features. Eksempelvis er Apples iMessage kun officielt tilgængeligt på Apple-apparater. Det kan derfor volde problemer, hvis en inkarneret iMessage-bruger vil skifte til Android.
Generel tendens?
Undersøgelsen fra CIRP er behæftet med en række problemer, som betyder, at man ikke kan generalisere ud fra den. Eksempelvis er antallet af respondenter i surveyen ikke tilstrækkelig stort til at kunne generalisere præcist. Derudover specificerer CIRP ikke, hvordan man har fundet sine deltagere.
For at kunne lave en surevy, der kan udbredes til samtlige mobilbrugere, skal alle mobilbrugere have samme forudsætning for at deltage i undersøgelsen. Og det er ikke muligt at se om det er tilfældet i denne undersøgelse.
Derudover er undersøgelsen hæftet med en stor statistisk usikkerhed på 3 procentpoint. Desuden oplyser CIRP heller ikke nogen p-værdi.
Du kan selv kigge nærmere på undersøgelsen og dens resultater her.
Mere til historien
Apple og Google har begge lanceret apps til den konkurrerende platform, som skal gøre det nemmere at skifte til konkurrenten.