Apple parkerer autonom bil
Der kommer tilsyneladende ikke en bil fra it-giganten Apple. Amerikansk medier fortæller, at Apple satser på teknologien, som gør det muligt for biler selv at køre.
Apple har sat udviklingen af en selvkørende bil i garagen – og lukket porten. Det skriver The New York Times.
Apple har i en årrække ellers lagt en del kræfter i at udvikle et autonomt køretøj, og ambitionerne har været høje. Nyansatte fik blandt andet at vide, at den selvkørende bil ville ryste bilbranchen.
Ifølge den amerikanske avis dropper Apple dog ikke helt tanken, men sætter i stedet fokus på den underliggende teknologi, der gør det muligt for en bil at køre selv.
– Tim Cook antyder fremtiden byder på Apple-bil
Palo Alto – Apple Park og retur
Apple får egne selvkørende busser kørende mellem Apples gamle lokaler i Palo Alto og det nye hovedsæde Apple Park – en tur på et par kilometer.
Denne automatiserede bustransport vil blive omdrejningspunktet i udviklingen af teknologien og vil blive brugt som test-base. Busforbindelsen kaldes Pail og er en forkortelse af “Palo Alto to Infinite Loop”.
Troede på en bil i 2020
For et par år siden fortalte amerikanske The Wall Street Journal, at der var flere hundrede ansatte på bil-projektet, og at team-leder Steve Zadesky havde mandat til at ansætte op til 1000 folk. Og ikke nok med det var Apples mål, at være i direkte konkurrence med Tesla.
Der har således været ambitioner og informationer i massevis siden det kom frem, at Apple var i gang med et bil-eventyr. Og der var tilsyneladende stor tro på, at det ville lykkes den Cupertino-baserede it-gigant, at få et autonomt på gaden.
– Apple Maps husker hvor du parkerede bilen – sådan gør du
Den tro skrev det respekterede amerikanske medie Bloomberg om i 2015. Bloomberg skrev, at Apple havde sat en deadline for bil-teamet om, at de skulle have en bil klar til produktion i 2020.
Mere til historien
Apple fik for et par år siden et sagsanlæg på halsen. Det var det Michigan-baserede firma A123, som udvikler avancerede lithium-ion-batterier til blandt andet el- og hybridbiler, der mente at Apple systematisk hentede firmaets eksperter. Af sagsanlægget fremgik det, at Apple var ved at etablere en større batteri-division. Apple havde ingen kommentarer til sagsanlægget, men Apple og A123 indgik forlig med en økonomisk kompensation.
Læs også:
– Apple og Google vil have kontrol over bilen