Apple fortsat det stærkeste brand – Huawei i markant fremgang
Ligesom sidste år er det også atter Apple, som indtager førstepladsen i Brand Finance’s liste over de stærkeste brands, men Huawei har oplevet en markant fremgang.
Den britiske konsulentvirksomhed Brand Finance har netop offentliggjort deres liste ”Global Top 100 Most Valuable Brands”, som altså viser de 100 stærkeste brands netop nu.
Listen udarbejdes efter Brand Strength Index (BSI), der indbefatter markedsandele, vækst i markedsandele, omsætning og avance, ligesom der også kigges på brandloyalitet og marketinginvesteringer.
– Apple fortsat det mest værdifulde brand i verden – Google lige efter
Og flere af de store mobilproducenter er repræsenteret på listen. Ja faktisk er de tre øverste også ”spillere i mobilbrancehn”, det er nemlig Apple på førstepladsen og efterfølgende kommer Google og Samsung, på henholdsvis anden og tredjepladsen. Og de to selskaber har byttet plads i forhold til sidste år, hvor det var Samsung, der havde anden pladsen.
Dermed beholder Apple altså førertrøjen på når det kommer til at være det stærkeste brand.
– Apples brandværdi når nye højder
En anden kending fra mobilbranchen, som for alvor har gjort sig bemærket er den kinesiske mobilproducent Huawei, som er gået hele 57 pladser frem og nu i top 50 med plads nummer 47.
Huawei gør hvad de kan for at få kendskabet til deres brand skal blive endnu større og har derfor inden påske offentliggjort samarbejdet med Lionel Messi, der bliver ny brandambassadør for Huawei.
– Lionel Messi ny brandambassadør for Huawei
Firmaer som Facebook, McDonald’s, Toyota, GE, BMW og Coca-Cola er også alle i top 20, mens andre anerkendte brands som Nike, Shell, Starbucks, Ford, Pepsi og Volkswagen alle er i top 100.
Du kan på Brand Finance’s hjemmeside se listen over de 500 stærkeste brands.
Mere til historien
Selvom Huawei virkelig har haft markant fremgang, så er det alligevel producenten Xiaomi, som har taget det største spring på listen (top 500). De er nemlig gået fra plads nummer 421 sidste år til nu at være på plads nummer 265.